secundair logo knw 1

De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) heeft ook consequenties voor dijkversterkingsprojecten. Op de lijst die minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft vrijgegeven over projecten die in gevaar komen of reeds zijn stopgezet, staat het aantal van 30 tot 40 dijkversterkingsprojecten. Welke projecten dat zijn, blijft onduidelijk.

Gevraagd om een toelichting verwijst het Hoogwaterbeschermingsprogramma naar het ministerie van LNV. Daar wordt vervolgens gezegd dat er vooralsnog geen informatie wordt gegeven over welke dijkversterkingsprojecten in de knel komen. “We zijn nog aan het inventariseren. Voor het zomerreces komt er een brief met nadere uitleg.”

Of er nog meer dijkversterkingsprojecten bij kunnen komen op de lijst, blijft ook onduidelijk. Vooralsnog blijft de boodschap: we zijn bezig om de omvang van het probleem in kaart te brengen. En bepalen van omvang, consequenties en mogelijkheden per project is ingewikkeld, schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Grote impact
De uitspraak van de Raad van State, de hoogste bestuursrechter, heeft grote impact. Een eerste inventarisatie levert een lijst op met een paar honderd projecten (infrastructuur, woningbouw, landbouw) die in de knel komen. Ze dragen op een of ander manier bij aan de stikstofuitstoot en dat geldt ook voor dijkversterkingsprojecten, zegt de woordvoerder van het ministerie van LNV.

Op basis van het PAS werd toestemming verleend aan deze projecten, waarbij de overheid als uitgangspunt had dat de veroorzaakte natuurschade door de stikstofuitstoot láter werd gecompenseerd. Maar daar is de natuur niet mee geholpen, oordeelde de Raad van State en zette een streep door het vergunningsinstrument.

In een debat met de Kamer moesten de ministers Schouten, Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer en Waterstaat) en Kasja Ollongren (Binnenlandse Zaken) gisteravond uitleggen hoe het kabinet verder wil. Vinden van een oplossing is geen eenvoudige klus, zei Schouten.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het is van belang om onderzoek te doen naar de waterkwaliteit o.a. PFAS-stoffen voordat ergens regenwater of oppervlaktewater via infiltratieputten naar grondwaterlichaam gebracht kan worden. Verslechtering van kwaliteit grondwater voorkomen, door zuivering van het infiltratiewater is veelal noodzakelijk.
Knap om in deze discussie de landbouwtransitie geheel buiten beschouwing te laten. In plaats van het natuurlijk vermogen van de bodem om water vast te houden te herstellen én de watervraag vanuit de land- en tuinbouw drastisch te verminderen, bijvoorbeeld door regeneratieve akkerbouw en voedselbossen, wordt er (weer) voornamelijk naar technologische oplossingen gekeken zoals water opslaan in de diepe ondergrond. Het enige positieve plan is het initiatief rondom het wegsijpelende water van de Brabantse wal. Maar ook dat is symptoombestrijding in plaats van het aanpakken van de oorzaak waardoor dat water wegsijpelt....Hopelijk is de nieuwe dijkgraaf wat meer een visionair als het gaat om structurele maatregelen om water en bodemsturend echt in de praktijk te brengen!
Na mijn mening een totaal verkeerd initiatief. Waarom niet het meetnet inzetten om  juist een overschrijding te voorkomen. Gewoon een kwestie van de normen lager in te stellen en snel ingrijpen als de voorwaarschuwing in gaat.
Duidelijk weer boeren! 
@Maria WitmerJe link is helaas al weer verlopen...
De vraag is of dat dan komt door alleen de waterkwaliteit of dat het komt omdat we, bijvoorbeeld, gewoon gruwelijk dicht bevolkt zijn en ik al heel wat weilanden en dergelijke omgezet heb zien worden in woningen.
Je hebt gelijk Herman, regenwater is zachter en zoeter dan sterk voorgezuiverd rivierwater, maar aangaande microverontreinigingen niet per sé schoner. Met RO kun je overigens ook de ionensamenstelling van infiltratiewater aanpassen en ook macro ionen wegnemen. Maar dat zou waanzin zijn. Infiltratiewater dat inzijgt in de centrale delen van de Veluwe neemt namelijk een diepe, zeer lange weg en duikt pas na duizenden (!) jaren weer op buiten de Veluwe. En dus NIET in beken en sprengen.
Mijn idee is overigens niet om te infiltreren in bestaande vennen - dat zou inderdaad de ecologie van die vennen veranderen – maar in aangelegde plassen (met een oppervlak minder dan 0,1 procent van de Veluwe). Die vallen droog, enkele dagen nadat infiltratie stopt. Infiltratieplassen hebben landschappelijk gezien wellicht wat waarde (als je saai naaldbos daarvoor kapt), aangaande natuur is die inderdaad beperkt.
Zeg 10 jaar geleden al waarschuwde ik dat we in 2027 in Nederland nooit de KRW doelen gaan halen. Ik betreur het ten zeerste dat ik gelijk ga krijgen. Ik voorspel nu dat we in 2030 met de mond vol tanden staan als Brussel ons vraagt wat onze plannen/maatregelen zijn om de Veluwe natuur en biodiversiteit te herstellen. Zonder fors ingrijpen in de waterbalans van het Veluwemassief gaan we verdroging echt niet bestrijden en zullen beken en sprengen niet structureel meer water voeren. Dat geef ik je op een briefje.