De VisKringloop in de Wieringermeer is genomineerd voor twee verschillende prijzen: de Dutch Design Award en de Arie Keppler Prijs. Het project is ook opgenomen in de Gids voor Land Art in Nederland - 50 jaar landschapskunst. De VisKringloop in de kop van Noord-Holland is een in 2020 aangelegd paai- en leefgebied voor zoet-zouttrekkende vissen.

Het zogeheten land-art project is een van de drie genomineerde projecten in de categorie Habitat van de Dutch Design Awards 2022. De winnaars van de awards worden bekendgemaakt tijdens de Dutch Design Week van 22 tot 30 oktober in Eindhoven.

De karakteristieke kringloop is ook genomineerd voor de Arie Keppler Prijs. Deze op Noord-Holland gerichte prijs is bedoeld om bijzondere beleidsontwikkelingen en gerealiseerde projecten op het gebied van architectuur, stedenbouw, landschap en erfgoed over het voetlicht te brengen. Een vakjury kiest uit de inzendingen twaalf projecten die meedingen. Het publiek kan tot en met 14 september stemmen op een van de genomineerde projecten.

Ecologische verbinding
De VisKringloop is een leef- en opgroeigebied voor vissen die trekken tussen zoet en zout water, zoals de glasaal en de driedoornige stekelbaars. Door de aanleg van de VisKringloop en de vispassages is een ecologische verbinding gecreëerd tussen het Amstelmeerkanaal (met in het verlengde het IJsselmeer en de Waddenzee) en het watersysteem van de Wieringermeer met het Robbenoordbos.

Het gebied moet de vismigratie van en naar de Wieringermeer verbeteren. Die toegang is door stuwen, sluizen en gemalen lastig. Ook is het brakke water in de Wieringermeer minder geschikt voor zoetwatervissen om zich te kunnen voortplanten.

Contrast
In 2020 werd in Slootdorp het gebied van 18 hectare ingericht. Het ontwerp is een idee van bureau HOSPER, kunstenaar Pé Okx en ecoloog Cor ten Haaf. De cirkels vormen een contrast met de rechte en strakke lijnen in de Wieringermeer en verwijzen naar het verleden: het water van de Zuiderzee.

In en op de langzaam aflopende oevers groeien planten zoals riet en lisdodde. In het diepere middengedeelte is voldoende doorstroming en is het water zuurstofrijk. Onderwaterstructuren zoals boomstronken en schanskorven zorgen voor paai- en schuilgelegenheid. Een nieuwe boszoom zorgt voor een ecologische overgang naar het bos. Vishevels verbinden het gebied met het Amstelmeerkanaal en het polderwater. Voor wandelaars zijn er een uitkijktoren en informatiepanelen geplaatst en is er een wandelpad aangelegd.

Ruim Baan Voor Vissen
Het project is onderdeel van het Waddenfondsproject Ruim Baan Voor Vissen, gericht op vismigratie tussen Waddenzee en achterland met de waterschappen Hunze en Aa’s, Noorderzijlvest, Wetterskip Fryslân en Hollands Noorderkwartier als participanten.

De VisKringloop is een initiatief van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in samenwerking met provincie Noord-Holland, Staatsbosbeheer, Vattenfall en de gemeente Hollands Kroon. Het Waddenfonds heeft bijgedragen met een subsidie. Vattenfall participeert als compensatie voor een windmolenpark.

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!