secundair logo knw 1

Tijdige aanvaarding van de initiatiefwet over de geborgde zetels wordt een race tegen de klok. De Raad van State heeft zijn advies over het geamendeerde wetsvoorstel over de geborgde zetels in de waterschappen klaar en brengt dat maandag naar buiten, zo laat het adviesorgaan weten. Dat advies wordt ingebracht in het finale debat in de Eerste Kamer over de initiatiefwet, dat nog altijd moet plaatshebben en waarvan de uitkomst niet zeker is.

Feit is dat de wet vóór 1 december in het Staatsblad moet worden afgedrukt, wil het van kracht zijn bij de waterschapsverkiezingen in maart volgend jaar. Dat herhaalt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat deze week in een brief aan de Eerste Kamer.

Na de deskundigenbijeenkomst op dinsdag 13 september zou de Eerste Kamer op 8 november de initiatiefwet van de Tweede Kamerleden Laura Bromet (GroenLinks) en Tjeerd de Groot (D66) behandelen, maar dat is uitgesteld in afwachting van advies van de Raad van State over de wijziging van de wet, die is doorgevoerd na een aangenomen amendement in de Tweede Kamer. Wilden de initiatiefnemers afschaffing van álle geborgde zetels, in het gewijzigde wetsvoorstel houden de categorieën ongebouwd (landbouw) en natuurterreinen ieder twee geborgde zetels in het algemeen bestuur van het waterschap, terwijl die van bedrijven worden afgeschaft. Het is verder geen eis meer dat een geborgde zetel in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd is.

Nu het advies van de Raad van State over de wetswijziging beschikbaar komt, kan de Eerste Kamer de finale behandeling plannen. De eerstvolgende plenaire vergadering is dinsdag 15 november, maar de kans dat de wet dan wordt behandeld is nihil, daar minister Mark Harbers op de klimaatconferentie COP27 in Egypte is om te praten over water. De volgende vergaderdag van de Senaat is 22 november, maar de commissie Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving stelt voor het (volledige) plenaire debat over het wetsvoorstel te houden op maandag 21 november 2022 vanaf 19:00 uur en het wetsvoorstel op dinsdag 22 november 2022 in stemming te brengen.

Als in die vergadering groen licht wordt gegeven aan de wet, wordt het een race tegen de klok. Eerst moet deze worden bekrachtigd door de ministerraad en vervolgens door de Koning, waarna deze voor 1 december moet worden geplaatst in het Staatsblad. “Parallel daaraan moeten na aanvaarding van het initiatiefvoorstel de provinciale verordeningen worden aangepast aan de gewijzigde bestuurssamenstelling. Dit duurt zo’n zes tot negen weken”, schrijft Harbers in de brief aan de Eerste Kamer.

De vraag is al met al of de wetswijziging tijdig wordt bekrachtigd. Uitstel van de verkiezingen acht de minister ‘haalbaar noch wenselijk’, schrijft hij aan de Senaat. “Daarvoor zou overigens een wetswijziging nodig zijn. De Kieswet regelt immers dat de leden van de Provinciale Staten en de leden van de algemeen besturen van waterschappen voor vier jaar worden gekozen.”

 

LEES OOK
H2O Actueel: Douwe Jan Elzinga: ‘Over het voorstel voor geborgde zetels is geen principiële discussie gevoerd. Dat kan gewoon niet’
H2O Actueel: Hans Middendorp: geborgde zetels hebben buitensporig veel invloed
H2O Redactioneel: Geborgde zetels: trage besluitvorming en compromiszucht
H2O Actueel: Landbouw en natuur behouden geborgde zetels in waterschapsbesturen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.