Waterschap Vechtstromen experimenteert bij het Oranjekanaal in Drenthe met een nieuwe methode om oevers te beschoeien. Hiervoor wordt bagger gebruikt.

Het is gebruikelijk om kwetsbare plekken van oevers en taluds te beschermen met een houten beschoeiing. Bij het Oranjekanaal gooit Waterschap Vechtstromen het over een andere boeg, samen met het civieltechnische bedrijf NETICS en het bouwbedrijf KWS Infra. Zij passen de innovatie Geowall toe. Uit het kanaal worden grond en baggerspecie gehaald en vervolgens in samengeperste vorm gebruikt als oeverbeschoeiing.

Het idee hiervoor komt van NETICS, vertelt projectleider Gerrit Meijerink van Waterschap Vechtstromen. “Wij kwamen in 2015 met hen in contact. De vinding bleek erg interessant voor ons, omdat we zoeken naar nieuwe alternatieven voor het verwerken van bagger. We besloten om samen Geowall te ontwikkelen. De innovatie werd door TNO als veelbelovend beschouwd en kreeg de duurzaamheidsprijs 2015 van de Unie van Waterschappen.”

De kern van de techniek is dat de baggerspecie wordt gemengd met enkele procenten aan natuurlijke additieven, zoals zeoliet. Daarna wordt het product geperst in een machine die langs de oever staat. Dat levert blokken op die geschikt zijn voor de beschoeiing. Meijerink: “We hebben de nieuwe methode stapsgewijs ontwikkeld en zijn nu zover dat we deze in de praktijk kunnen uittesten. Bij de pilot langs het Oranjekanaal wordt de oever over een lengte van honderd meter met bagger beschoeid. We zijn net begonnen met het persen van de blokken. Die moeten een paar weken drogen en worden daarna geplaatst.”

Volgens Meijerink heeft het gebruik van bagger diverse voordelen, vergeleken met hout. “Je bent mogelijk 25 tot 50 procent goedkoper uit, omdat je de bagger direct uit het water kunt halen terwijl hout een vrij duur product is. Ook is de oplossing duurzaam. De verwachting is dat Geowall minstens vijftig jaar meegaat, veel langer dan een houten beschoeiing. Het voordeel is tevens dat je geen hout hoeft te importeren en de bagger ter plekke verwerkt, waardoor je op transportkosten bespaart.”

Meijerink verwacht dat bagger ook vaker voor andere doeleinden zal worden ingezet. “Het is nu nog toekomstmuziek, maar bagger zal uiteindelijk worden gezien als goede grondstof in plaats van afvalstof. Je kunt bijvoorbeeld kleine blokken bagger voor diverse producten gebruiken. Dat past bij de ontwikkeling naar een circulaire economie.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans Middendorp AWPBeste Hans, Hetty. Allereerst dank voor jullie zinvolle reacties.
Hans, je merkt terecht op dat de bui waarmee we de analyse hebben uitgevoerd niet vaak voorkomt. Ingrijpende maatregelen doorvoeren die alleen effect hebben tijdens extreme neerslag is niet doelmatig, daar ben ik het mee eens. Oppervlakkige afstroming komt echter niet alleen voor bij deze extreme neerslag, maar ook bij kleinere buien met hoge intensiteit, of bijvoorbeeld wanneer de ondergrond verzadigd is. In hellend gebied, zoals de Veluwe, hoeft het volume van de bui niet groot te zijn om oppervlakkige afstroming richting de watergang te veroorzaken. In de studieresultaten zagen we dat sommige gebieden bijvoorbeeld al bij 15 mm intense neerslag tot afvoer komen.
Intense neerslag die de infiltratiecapaciteit van de bodem overschrijdt komt meerdere keren per jaar voor. Uiteindelijk willen we uiteraard niet de Veluwe over een groot oppervlak verstoren, maar willen we de bergende capaciteit van het landschap in de vorm van begroeiing, microreliëf en holle percelen herstellen.
Hoe gaat men deze drempelwaarden handhaven?
Louis Peperzak Leren van het rampjaar
Ik volgde de tv serie met interesse. Deze video is ook erg interessant en zeer leuk gemaakt! Hopelijk lukt het om dit verder uit te werken, in een boek of promotie. Graag met gedetailleerde kaarten.
Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!