0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

TNO en de Technische Universiteit Delft hebben het Dutch Ocean Technology Centre (DOTC) opgericht. In het centrum wordt onderzoek gedaan naar technologische oplossingen voor onder meer emissievrije scheepvaart en onbemand varen.

De bedoeling is dat het Dutch Ocean Technology Centre een innovatiekatalysator voor de maritieme en offshore sector wordt. De innovaties zijn gericht op materialen, constructie en duurzaamheid. Het DOTC is gebaseerd in Nederland maar zoekt naar oplossingen die wereldwijd toepasbaar zijn. Hierbij streven TNO en de TU Delft naar een snellere realisatie van duurzame scheepvaart. De sector zorgt nu voor veel vervuiling. Zo is de CO2-uitstoot van schepen erg groot.

Gehele ontwikkelingscyclus
In een aantal onderzoeksprogramma’s willen TU Delft en TNO kijken naar technische oplossingen voor urgente vragen als: hoe te komen tot emissievrije scheepvaart en welke rol kan autonoom (onbemand) varen hierin spelen? Hoe gaat de sector om met de gevolgen van klimaatverandering zoals een stijgende zeespiegel? Er lopen al twee pilotprogramma’s: Green Performance (zero emission shipping) en Smart Structures.

In het DOTC komt de gehele ontwikkelingscyclus aan bod: van fundamentele wetenschap tot toegepast onderzoek en industriële implementatie. Er wordt samengewerkt met universiteiten, onderzoeksinstituten en bedrijven. Onderzoekers krijgen toegang tot bijzondere testfaciliteiten. Een voorbeeld is de Hexapod van TU Delft, een meerassige vermoeiingsmachine. Hiermee kunnen de krachten die op materialen en constructies inwerken, realistisch maar heel snel worden nagebootst. Ook TNO stelt testfaciliteiten beschikbaar zoals het Structural Dynamics lab.

Update: Green Deal
Vandaag is er een Green Deal gesloten voor de verduurzaming van de binnen- en zeescheepvaart. Hierbij zijn veel partijen betrokken: Rijk, provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen. Zij hebben enkele ambitieuze doelen geformuleerd. De binnenvaart moet in 2030 minimaal 40 procent minder CO2 uitstoten en in 2050 vrijwel klimaatneutraal zijn. Verder is het de bedoeling dat de zeevaart in 2050 70 procent minder CO2 uitstoot (mondiaal is het doel 50 procent).

De Green Deal bevat tientallen acties. Er wordt een duurzaamheidslabel voor binnenvaartschepen geïntroduceerd. Wat betreft de zeevaart wordt ingezet op de komst van een schip met zero emissie aandrijving in 2030. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 15 miljoen euro uit voor het stimuleren van innovaties in de binnenvaartsector en 5 miljoen euro voor nieuwe technieken voor de verduurzaming van de zeevaart. Er wordt een taskforce opgericht die de afspraken gaat uitwerken.

 

MEER INFORMATIE
TNO over start DOTC
Ministerie van IenW over Green Deal
Reactie van maritieme sector

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

N2O + O3
Met ander woorden: lachgas afvangen en ozon toevoegen. O3 kun je maken uit restproduct bij waterstofproductie.
Dus oplosbaar dit probleem?
@Erik van LithWe hebben inderdaad ook designers in het project betrokken. Zij hebben ons geholpen door ons technieken aan te leren die zij gebruiken bij empathisch onderzoek: hoe kom je achter de drijfveren van mensen.
En in vijf gemeenten in Zuid-Nederland zijn ontwerpers met een concreet vraagstuk aan de slag gegaan, samen met ambtenaren en bewoners. Ze vonden het een heel leuk en interessant vraagstuk om aan te werken. Het heeft veel losgemaakt daardoor. We hebben veel van elkaar geleerd.
Als je meer wilt weten, neem dan even contact op met Dick of mij (Karla Niggebrugge, kniggebrugge@brabant.nl)
Dick, Dank voor je nieuwe inzichten. Ik vraag me af: hebben jullie ontwerpers in jullie onderzoek meegenomen? Wat vinden zij ervan?
Dit is wel een heel goed idee.
Ik zou die nieuwe zuivering best een keer willen zien tijdens een open dag.
150 mm is veel dat lukt in 24 uur maar in 1 uur afhankelijk van je systeemkeuze. Op de samenwerkingsvorm na zie ik niet zoveel nieuws, als wat de standaardopgave is voor de waterontwerper bij een nieuwe wijk. Bij een wadi die sinds 1992 er al zijn en inmiddels 200 van in de stad liggen, stroomt het water per definitie er schoner uit dan in. Het experiment en de mogelijke vernieuwingen maken, als blijkt dat die werken, maakt het tot de slimste waterwijk ter wereld.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het