0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

TNO en de Technische Universiteit Delft hebben het Dutch Ocean Technology Centre (DOTC) opgericht. In het centrum wordt onderzoek gedaan naar technologische oplossingen voor onder meer emissievrije scheepvaart en onbemand varen.

De bedoeling is dat het Dutch Ocean Technology Centre een innovatiekatalysator voor de maritieme en offshore sector wordt. De innovaties zijn gericht op materialen, constructie en duurzaamheid. Het DOTC is gebaseerd in Nederland maar zoekt naar oplossingen die wereldwijd toepasbaar zijn. Hierbij streven TNO en de TU Delft naar een snellere realisatie van duurzame scheepvaart. De sector zorgt nu voor veel vervuiling. Zo is de CO2-uitstoot van schepen erg groot.

Gehele ontwikkelingscyclus
In een aantal onderzoeksprogramma’s willen TU Delft en TNO kijken naar technische oplossingen voor urgente vragen als: hoe te komen tot emissievrije scheepvaart en welke rol kan autonoom (onbemand) varen hierin spelen? Hoe gaat de sector om met de gevolgen van klimaatverandering zoals een stijgende zeespiegel? Er lopen al twee pilotprogramma’s: Green Performance (zero emission shipping) en Smart Structures.

In het DOTC komt de gehele ontwikkelingscyclus aan bod: van fundamentele wetenschap tot toegepast onderzoek en industriële implementatie. Er wordt samengewerkt met universiteiten, onderzoeksinstituten en bedrijven. Onderzoekers krijgen toegang tot bijzondere testfaciliteiten. Een voorbeeld is de Hexapod van TU Delft, een meerassige vermoeiingsmachine. Hiermee kunnen de krachten die op materialen en constructies inwerken, realistisch maar heel snel worden nagebootst. Ook TNO stelt testfaciliteiten beschikbaar zoals het Structural Dynamics lab.

Update: Green Deal
Vandaag is er een Green Deal gesloten voor de verduurzaming van de binnen- en zeescheepvaart. Hierbij zijn veel partijen betrokken: Rijk, provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen. Zij hebben enkele ambitieuze doelen geformuleerd. De binnenvaart moet in 2030 minimaal 40 procent minder CO2 uitstoten en in 2050 vrijwel klimaatneutraal zijn. Verder is het de bedoeling dat de zeevaart in 2050 70 procent minder CO2 uitstoot (mondiaal is het doel 50 procent).

De Green Deal bevat tientallen acties. Er wordt een duurzaamheidslabel voor binnenvaartschepen geïntroduceerd. Wat betreft de zeevaart wordt ingezet op de komst van een schip met zero emissie aandrijving in 2030. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 15 miljoen euro uit voor het stimuleren van innovaties in de binnenvaartsector en 5 miljoen euro voor nieuwe technieken voor de verduurzaming van de zeevaart. Er wordt een taskforce opgericht die de afspraken gaat uitwerken.

 

MEER INFORMATIE
TNO over start DOTC
Ministerie van IenW over Green Deal
Reactie van maritieme sector

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

Eindelijk... goed voorbeeld doet goed volgen hopelijk. Kom op waterbeheerders van Nederland!
In BN DeStem hebben twee gezaghebbende mensen van Natuurmonumenten ook een verhaal geschreven wat de situatie in Brabant goed belicht. We hebben nog lang niet genoeg voor de natuur gedaan, zo blijkt.
Anonieme inzamelingsacties van bestrijdingsmiddelen zijn er al sinds de jaren 90.
Toch komen er bij elke nieuwe actie weer tonnen middelen tevoorschijn. Ra ra hoe kan dat?
Waarom zijn er steeds weer financiële regelingen beschikbaar?
Gebruikers krijgen zo subsidie op kosten van de gemeenschap om van hun “afval” af te komen.
En weer betaalt de vervuiler niet.
Hi Sander, Dyvar zit zeker tussen die 50 innovatieve oplossingen. Maar er is veel meer daarbuiten. En bovendien is Dyvar niet per se de beste oplossing voor iedere toepassing, zoals eigenlijk geen enkele technologie de beste is voor alle toepassingen. Elke technologie heeft zijn eigen toepassings 'sweetspot'...door deze allemaal naast elkaar te zetten en objectief te vergelijken op zaken zoals energie verbruik, TRL, reststromen, voetprint, CapEx, OpEx, robuustheid, referenties (etc etc) kunnen bedrijven de meest geschikte innovatieve oplossing vinden voor elke specifieke case.
Gewoon naar de oplossingen van Salttech kijken.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het