0
0
0
s2smodern

TNO en de Technische Universiteit Delft hebben het Dutch Ocean Technology Centre (DOTC) opgericht. In het centrum wordt onderzoek gedaan naar technologische oplossingen voor onder meer emissievrije scheepvaart en onbemand varen.

De bedoeling is dat het Dutch Ocean Technology Centre een innovatiekatalysator voor de maritieme en offshore sector wordt. De innovaties zijn gericht op materialen, constructie en duurzaamheid. Het DOTC is gebaseerd in Nederland maar zoekt naar oplossingen die wereldwijd toepasbaar zijn. Hierbij streven TNO en de TU Delft naar een snellere realisatie van duurzame scheepvaart. De sector zorgt nu voor veel vervuiling. Zo is de CO2-uitstoot van schepen erg groot.

Gehele ontwikkelingscyclus
In een aantal onderzoeksprogramma’s willen TU Delft en TNO kijken naar technische oplossingen voor urgente vragen als: hoe te komen tot emissievrije scheepvaart en welke rol kan autonoom (onbemand) varen hierin spelen? Hoe gaat de sector om met de gevolgen van klimaatverandering zoals een stijgende zeespiegel? Er lopen al twee pilotprogramma’s: Green Performance (zero emission shipping) en Smart Structures.

In het DOTC komt de gehele ontwikkelingscyclus aan bod: van fundamentele wetenschap tot toegepast onderzoek en industriële implementatie. Er wordt samengewerkt met universiteiten, onderzoeksinstituten en bedrijven. Onderzoekers krijgen toegang tot bijzondere testfaciliteiten. Een voorbeeld is de Hexapod van TU Delft, een meerassige vermoeiingsmachine. Hiermee kunnen de krachten die op materialen en constructies inwerken, realistisch maar heel snel worden nagebootst. Ook TNO stelt testfaciliteiten beschikbaar zoals het Structural Dynamics lab.

Update: Green Deal
Vandaag is er een Green Deal gesloten voor de verduurzaming van de binnen- en zeescheepvaart. Hierbij zijn veel partijen betrokken: Rijk, provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen. Zij hebben enkele ambitieuze doelen geformuleerd. De binnenvaart moet in 2030 minimaal 40 procent minder CO2 uitstoten en in 2050 vrijwel klimaatneutraal zijn. Verder is het de bedoeling dat de zeevaart in 2050 70 procent minder CO2 uitstoot (mondiaal is het doel 50 procent).

De Green Deal bevat tientallen acties. Er wordt een duurzaamheidslabel voor binnenvaartschepen geïntroduceerd. Wat betreft de zeevaart wordt ingezet op de komst van een schip met zero emissie aandrijving in 2030. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 15 miljoen euro uit voor het stimuleren van innovaties in de binnenvaartsector en 5 miljoen euro voor nieuwe technieken voor de verduurzaming van de zeevaart. Er wordt een taskforce opgericht die de afspraken gaat uitwerken.

 

MEER INFORMATIE
TNO over start DOTC
Ministerie van IenW over Green Deal
Reactie van maritieme sector

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste waterschappers, als jullie de waterpeilen pas per 1 april opzetten, dan beginnen we het groeiseizoen dus met een nagenoeg leeg watersysteem. Het opzetten van de peilen moet minstens een maand eerder. En ja, dat kan plaatselijk enige natschade geven. Accepteren we dat niet, dan moeten we in mei en juni niet 'huilie-huilie' doen over droogte. Dan hebben we dat deels zelf veroorzaakt.
@RogerHallo Roger, dank voor je reactie. Ik help je graag verder en kan je voorzien van alle informatie waar je om vraagt. We hebben een aantal mooie referenties, artikelen in diverse vakbladen en uiteraard onze eigen website. Ik denk echter dat dit platform daar niet de aangewezen plaats voor is. Ik kom dan ook graag verder met je in contact. Zou je een mail kunnen sturen naar marketing@pathema.nl?
De recente berichtgeving rondom het watergebruik van datacenters is gebaseerd op onjuiste cijfers en aannames. Cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek en het waterleidingbedrijf PWN geven een heel ander beeld. Daarnaast is het in Nederland reeds wettelijk geregeld dat de levering van water voor drinkwater altijd voor de levering aan de industrie gaat. Door onjuiste berichtgeving wordt er onterecht een panieksituatie gecreëerd, met verstrekkende gevolgen.
Allereerst is er regelgeving die waterlevering regelt bij tekorten. Wettelijk is geregeld dat drinkwater altijd voor gaat middels de verdringings categorien. Dit is na te lezen op de Rijkswaterstaat, Infomil en wordt ook aangegeven door het waterleidingsbedrijf PWN die in Noord Holland levert.
PWN : https://www.pwn.nl/over-pwn/pers-en-nieuws/drinkwater/de-inwoners-van-noord-holland-kunnen-er-altijd-op-rekenen-dat-er?nid=1368
Daarnaast is er bij het watergebruik capaciteit van de aansluiting en verbruik door elkaar gehaald. Het werkelijke verbruik voor de alle industrie in Noord Holland wbt koelwater is volgens het waterbedrijf 0,6% van hun totale levering. Dit komt neer op 672 duizend m3 aan totaal industrie koelwater gezien PWN 112 miljoen m3 in totaal levert. Daarvan nemen die 2 datacenters maar een gedeelte van op. Iets geheel anders dan de 4,6 miljoen m3 die werd gesuggereerd in het artikel. Volgens het CBS gebruikt de hele IT sector in Nederland 1 miljoen m3 water, de 0,88% in het artikel hierboven. Dit is open data die volledig in het artikel is genegeerd.
Naar de toekomst toe streven we ernaar het waterverbruik naar nul te brengen. Nieuwe datacenters gebruiken al veel minder water en het ook in de media bekende project in Zeewolde gebruikt oppervlaktewater ipv drinkwater. Dus ook de extrapolaties naar de toekomst toe gaan mank.
De links naar het CBS en PWN kunt u hier vinden:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82883NED/table?dl=1A42C
https://www.pwn.nl/over-pwn/pers-en-nieuws/drinkwater/de-inwoners-van-noord-holland-kunnen-er-altijd-op-rekenen-dat-er?nid=1368
https://www.pwn.nl/over-pwn
Het rapport was trouwens zo klein qua onderzochte datacenters en zo divers dat er geen enkel duidelijk beeld uit te halen was. Daarom heeft de provincie het niet gepubliceerd. Dat geven ze ook aan in hun reactie aan de NOS.
Wat betreft chemicaliën, die gaat om kleine hoeveelheden zout om het water zachter te maken om apparatuur te sparen. Het water wordt meerdere malen gebruikt. De toevoegingen vallen binnen de normen en milieu wetgeving en vergunning van het bedrijf gaf ook Microsoft aan.
Op onze website hebben we nog meer links staan naar openbare bronnen over water, energieverbruik, bebouwing, etc.
Zie: https://www.dutchdatacenters.nl/cijfers-1/

Indien er verder vragen zijn we als branche organisatie dit altijd bereid dit verder toe te lichten.
Er is onderzocht wat het effect is van een watertemperatuur voor zoetwater vissen. Een zeer relevant onderzoek. Is er ook onderzocht wat het effect is voor de zalmen en forellen die kuit schieten in de rivier waar hun ouders kuit hebben geschoten?
Als het zeewater warmer wordt kunnen deze vissen denk ik geen andere rivier (een meer noordelijke rivier) uitzoeken om die op te zwemmen en kuit te schieten.
Laten we uitkijken dat de Japanse bladvlo die nu ingezet is tegen de duizendknoop niet later een probleem gaat vormen wat we nu nog niet overzien. Soms is het middel erger dan de kwaal.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.