0
0
0
s2smodern

Architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco gaat overstromingsrisicobeheerplannen voor Polen ontwikkelen. Het bureau heeft als onderdeel van een consortium een contract getekend met de Staatswaterholding Polish Waters. De waarde van het contract is 9,4 miljoen euro, aldus het bureau. 

Het consortium bestaat verder uit Arcadis Poland and DHI Poland. Het project maakt deel uit van het doel van de Poolse regering om zich aan te passen aan de klimaatverandering en de veerkracht ten opzichte van natuurrampen te vergroten.

Het risico van overstromingen doet zich vrijwel overal in Polen voor en houdt niet alleen verband met de klimaatverandering, maar ook met factoren die door de mens zijn veroorzaakt, staat in de nationale strategie voor klimaatadaptatie van Polen. 

Genoemd worden onder meer verkeerde ruimtelijke ontwikkeling in overstromingsgebieden van rivieren, maar ook ontoereikende retentiecapaciteit.

Oder
De herziening en actualisering van de overstromingsrisicobeheerplannen heeft betrekking op de stroomgebieden van onder meer de Oder, de Wisla en de Pregoła.

De opdracht aan het consortium omvat ook een voorlichtingscampagne en raadpleging van het publiek in de streken die dicht bij de stroomgebieden liggen.

De herziening en actualisering van de overstromingsrisicobeheerplannen zal naar verwachting tegen het einde van het eerste kwartaal van 2022 zijn afgerond, laat Sweco weten.

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.