secundair logo knw 1

De waterschappen pakken de vernieuwing van het belastingstelsel weer op. Een stuurgroep waarin alle 21 waterschappen zijn vertegenwoordigd moet met een nieuw voorstel komen. Het streven is dat er eind 2020 een plan ligt. 
 

Een en ander is besloten in de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen afgelopen vrijdag. De opdracht aan de stuurgroep betekent een herstart van het proces om het stelsel te hervormen. Een eerste voorstel van de Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) haalde het niet, omdat er te weinig draagvlak onder de waterschappen was voor de wijzigingen.

Nu gaat een stuurgroep met daarin bestuurders van álle waterschappen aan de slag. Daarmee lijkt op voorhand consensus gewaarborgd. De stuurgroep wordt geleid door een nog aan te stellen onafhankelijke procesbegeleider. 

De opdracht voor de stuurgroep is in belangrijke mate gelijk gebleven aan die waarmee eerder de CAB aan de slag ging. In de ledenvergadering bleek dat er geen behoefte was om aan het oorspronkelijk voorstel onderwerpen toe te voegen. Het zou de opdracht nog ingewikkelder maken.

Drie knelpunten
Dat betekent dat de stuurgroep zich in ieder geval richt op drie 'urgente knelpunten': gelijkmatige tariefontwikkeling voor alle betalende categorieën; herstel van ‘de weeffout’ in de methodiek van kostentoedeling in de watersysteemheffing en wijziging van de heffingsformule voor de zuiverings- en verontreinigingsheffing zodat bij het bepalen van de vervuilingswaarde geen gebruik meer wordt gemaakt van mens- en milieubelastende stoffen.

De stuurgroep krijgt ook een aantal uitgangspunten mee, zoals: de kostenterugwinning staat centraal, het belastingstelsel moet ruimte bieden voor regionaal maatwerk en lastenverschuiving tussen de categorieën moet beperkt blijven. Verder moet het nieuwe stelsel uitlegbaar, maatschappelijk gedragen, robuust en doelmatig zijn.

Het streven is dat er aan het eind van volgend jaar een pakket aan voorstellen ligt. Nadat de waterschapsbesturen zich hierover hebben uitgesproken, wordt het voorstel tot stelselwijziging voorgelegd aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is er ook gedacht aan de mogelijkheid deze zout/zoet oppositie deels te gebruiken voor energiewinning? Immers zoet en zout water hebben een verschil in osmotische druk, waardoor het mogelijk is die op te vangen en volkomen uitstootvrije energie te leveren. Dit noemen we Blue Energy. Inmiddels is er een proefcentrale op de Afsluitdijk. Laat het niet bij proeven blijven!
Ik begrijp de zorgen van het waterschap. Maar hebben ze dan zelf geen middelen in handen om het landgebruik te sturen, of beperkingen op te leggen aan nieuwe teelten die de waterkwaliteit negatief beïnvloeden? Ze zijn toch niet onmachtig? De "Factsheet aanpassen grondgebruik voor KRW" (FLO Legal, 2023) geeft aan dat waterschappen wel degelijk instrumentarium ter beschikking hebben bezitten om het landgebruik te kunnen sturen. Waar het helaas aan ontbreekt is bestuurlijk lef om dit instrumentarium in te zetten.
Zeer interessant!
Veel succes met de verdere onderzoeken.
Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd?