secundair logo knw 1

Foto: Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat brengt het komende halfjaar nieuw zand aan op het strand van Katwijk. Het gaat om in totaal 600.000 kubieke meter zand dat verderop uit zee wordt gehaald.

De zandsuppletie vindt plaats tussen paal 89 (ter hoogte van Skuytevaert) en het uitwateringskanaal op het strand van Katwijk aan Zee. Op deze plek is de afgelopen jaren heel wat zand verdwenen door wind, golven en stroming, aldus Rijkswaterstaat. Door nu 600.000 kubieke meter nieuw zand aan te brengen over een lengte van 2.500 meter blijft de kustlijn op zijn plaats en worden de duinen gevoed.

Speciale baggerschepen ingezet
Hiervoor haalt Rijkswaterstaat in de periode van september tot en met eind februari het zand uit de Noordzee. Om de klus te klaren worden sleephopperzuigers ingezet, een speciaal type baggerschepen. Zij zuigen het zand op van de zeebodem op ongeveer 14 kilometer van de kust van Katwijk.

Daarna vaart zo’n schip naar de kust, waarna het zand via een persleiding op het strand wordt gespoten (zie infographic). Bulldozers verdelen vervolgens het zand over het strand. Tijdens de werkzaamheden blijft recreëren op het strand en in zee mogelijk. Wel is het werkterrein afgesloten.

Sterk slijtende kust
De zandsuppletie houdt verband met de dijk in duin-constructie waarmee de boulevard in 2014 is versterkt, om Katwijk en omgeving beter te beschermen tegen de zee. De kustlijn is daarbij de zee in verplaatst.

De uitbouw steekt uit in de vorm van een bolwerk, met als gevolg dat de kust sterk slijt. Daarom is eerder in 2019 al nieuw zand aangebracht, toen 400.000 kubieke meter. Vanwege de veiligheid wordt deze operatie nu herhaald.

Infographic zandsuppletieInfographic: Rijkswaterstaat

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.