0
0
0
s2smodern

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is als vierde geëindigd op de ranglijst van meest duurzame publieke opdrachtgevers. Op deze lijst van Bouwend Nederland is Stichtse Rijnlanden het hoogst genoteerde waterschap.

In opdracht van Bouwend Nederland, de branchevereniging van bouwbedrijven, analyseerde de Stichting Aanbestedingsinstituut Bouw & Infra de rol die duurzaamheid speelt bij openbare aanbestedingen. De provincie Noord-Brabant bleek de meeste duurzame aanbesteder, gevolgd door de gemeenten Amersfoort en Hollands Kroon. Op de vierentwintigste plek was Hoogheemraadschap Delfland het tweede waterschap op de lijst.

Voor deze top 25 zijn alle openbare aanbestedingen uit 2018 geanalyseerd. De eerste schifting was het aantal openbare aanbestedingen. Er bleken 83 publieke opdrachtgevers die minimaal 7 projecten openbaar hebben aanbesteed. De gunningscriteria met de meeste impact op duurzaamheid werden het zwaarst beloond.

Waterschappen minst duurzame aanbesteder
Uit de analyse blijkt dat de Rijksdiensten in 2018 procentueel het vaakst duurzame gunningscriteria procentueel toepasten (53,4%). Provincies deden dat bij 31,7% van hun aanbestedingen, gevolgd door gemeenten (27,9% ). De waterschappen bleven daar in 2018 bij achter. Ze pasten bij 22,6% van hun aanbestedingen duurzame gunningscriteria toe. Bij de Stichtse Rijnlanden werden acht projecten met bouwkundige aspecten geregistreerd. Daarvan scoorden er vier op duurzaamheid.

 

MEER INFORMATIE
Analyse Duurzaamheid in openbare aanbestedingen 2018 (PDF)

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Bijzonder nuttig, oa vanwege de calibratie aan de praktijk waarbij gebruik gemaakt is van feitelijkheden. Dit om de sceptici van het type "dit is theorie" te kunnen wijzen op het gegeven dat dit in "de praktijk verklaard" is.
Het is om die reden ook nuttig om dit hulpmiddel als stuurmiddel bij politieke besluitvorming te gebruiken.
Zou het niet effectiever zijn om te focussen op voorlichting en regelingen waardoor bewoners zelf aan de slag gaan, zoals bij ons met Rotterdams Weerwoord? En tegelijkertijd het denken omgooien hoe we omgaan met water. Drinkwater hoger belasten per kuub, maar lagere vaste kosten. Zo zal er minder gebruikt worden en meer regenwater toegepast worden in en om huis. Elke gebufferde druppel blijft uit het riool, elke geïnfiltreerde druppel bevordert gezond bodemleven en groen in de stad.

WaterLeider
Mag de natuur ook de natuur nog zijn? Waarom zou men zeegras willen opdringen? Zonde van de geïnvesteerde menskracht en publieke middelen.
Heel mooi, oevers die beplant zijn met oeverplanten die vanaf de kant schuin de sloot in lopen, maar hoe zit het met het maaibeleid van deze oevers? Machines, maaiboten en maaiharken veroorzaken heel veel dierenleed, zoals verwondingen van watervogels, vissen, amfibieën etc met de dood daaropvolgend of blijvend letselschade /verminkingen. Kosten-batenplaatje heiligt de middelen. Dit zou ook zonder dierenleed kunnen, vind ik.
Is er geen ondernemer te interesseren in het vangen van deze beestjes en ze te verkopen voor consumptie? Ze zijn ook lekker, die rivierkreeftjes.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het