Is de grasbekleding van de IJsseldijk ook in de toekomst sterk genoeg of in ieder geval een deel daarvan? Dat gaat Waterschap Drents Overijsselse Delta na met behulp van gras-op-zand onderzoeken. De proeven beginnen volgende week en duren waarschijnlijk vijf weken.

Het bijna dertig kilometer lange stuk van de IJsseldijk tussen Zwolle en Olst wordt in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma versterkt. In het voorkeursalternatief dat het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta in september 2019 heeft vastgesteld, wordt ervan uitgegaan dat de zandige bovenlaag moet worden vervangen door eentje van klei. De huidige bekleding van de IJsseldijk is afgekeurd, omdat deze niet voldoet aan de rekenregels die gebaseerd zijn op kleiige dijken.

Waterschap Drents Overijsselse Delta wil weten of de vervanging echt nodig is. Daarom houdt het waterschap gras-op-zand onderzoeken op de dijk in de buurt van de oude energiecentrale Harculo. Dit gebeurt op eigen initiatief, vertelt woordvoerder Roelof Hoving. “We staan natuurlijk wel in contact met het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Volgend jaar houden we samen een vergelijkbare proef op de Vechtdijk.”

Impact van golven en hoog water
Adviesbureau Infram bouwt deze week een stellage op de IJsseldijk, waarmee de impact van krachtige golven en hoog water op de bekleding kan worden nagebootst. Daarbij worden twee aspecten onderzocht: hoe lang duurt het voordat de golven van het IJsselmeer een serieus gat in het buitentalud slaan en welke schade loopt het binnentalud op als water over de dijk klotst? Op maandag 13 januari starten de proeven, die naar verwachting vijf weken duren. De dag erop kunnen eerst media en daarna belangstellenden komen kijken wat er gebeurt.

Hoving hoopt dat de zandige bekleding sterk genoeg blijkt te zijn. “Het vervangen van de dijkbekleding is een kostbare operatie, die ook voor veel overlast voor de omgeving kan zorgen. Het is natuurlijk welkom als deze overlast verminderd kan worden, al is het maar voor een aantal kilometers. Nog afgezien van de kosten die we dan niet hoeven te maken.”

Aanbesteding van project
Het dijkversterkingsproject tussen Zwolle en Olst bevindt zich op dit moment in de aanbestedingsfase. In het voorjaar maakt het waterschap bekend welke marktpartij de opdracht krijgt. “Dan volgt drie jaar planvorming samen met de aannemer of het consortium”, zegt Hoving. “De uitvoeringswerkzaamheden gaan pas in 2023 van start.”

 

MEER INFORMATIE
H2O-bericht over dijkversterkingsproject
Projectinformatie IJsseldijk Zwolle-Olst

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Gezien de onvermijdelijke zeespiegelstijging als gevolg van opwarming van de aarde en smelten van landijs op Groenland en Antartica kunnen we ervan uitgaan dat het alsmaar ophogen van onze dijken geen blijvende bescherming biedt op de lange termijn. Een tweede kustlijn op 20-25 km in zee, zoals het plan van De Haakse Zeedijk beoogt, is daarom een beter alternatief dan de absurde toekomstplannen van sommige futurologen In Nederland die grote stukken van west-Nederland aan het water willen teruggeven. Op de website "haaksezeedijk.com" is hierover alle informatie te lezen.
Een belangrijk en helder artikel! Goed werk. Wie heeft dit artikel geschreven?
veel waardering, Tom Trouwborst
Het rapport 'Impact of industrial waste water treatment plants on Dutch surface waters and drinking water sources' is verplaatst naar https://www.riwa-maas.org/publicatie/impact-van-industriele-afvalwaterzuiveringsinstallaties-op-nederlands-oppervlaktewater-en-drinkwaterbronnen/
Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!