0
0
0
s2smodern

Johan van Veen, de vader van het Deltaplan, heeft bijna zestig jaar na zijn overlijden een standbeeld gekregen in Capelle aan den IJssel. Dit staat bij de Hollandsche IJsselkering, het enige Deltawerk dat hij nog zelf heeft zien bouwen.

Dr. Ir. Johan van Veen (1893-1959) geldt als grondlegger van de Deltawerken, Europoort I en II en de Eemshaven. Hij werkte bijna dertig jaar als waterstaatkundig ingenieur bij Rijkswaterstaat en waarschuwde lange tijd vergeefs dat de dijken slecht eraan toe waren. Van Veen maakte op eigen initiatief het Deltaplan en diende dat twee dagen voor de Waternoodramp in bij de minister van Waterstaat. Daarna vormde het plan de basis voor de Deltawerken.

Johan van Veen 1953Johan van Veen in 1953 (foto: Nationaal Archief)

Het standbeeld is gisteren onthuld door zijn dochter Marian van Veen, in het bijzijn van onder meer deltacommissaris Peter Glas en dijkgraaf Toon van de Klugt van hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. Het is niet het enige eerbetoon in Nederland. Ook in zijn Groningse geboorteplaats Uithuizermeeden staat een beeld van Van Veen.

Aandacht voor prominente ingenieurs
De plaatsing in Capelle aan den IJssel is een initiatief van de Stichting Blauwe Lijn. Deze twee jaar geleden opgerichte stichting zet zich in voor het behoud en uitdragen van de klassieke Nederlandse waterbouwkundige kennis. Voormalig TU Delft-professor Henk Jan Verhagen werkt vanuit de stichting aan het Digitaal Trésor der Hollandsche Waterbouw. Via de portal zijn veel biografieën en publicaties te vinden.

“Wij willen voor het voetlicht brengen wat de ‘watergrootmeesters’ voor ons land hebben betekend”, zegt projectleider Karen van Burg van Stichting Blauwe Lijn. “Niet alleen om oude verhalen op te baggeren, maar ook omdat deze verhalen daadwerkelijk een bijdrage leveren aan actuele en toekomstige wateropgaven. Elk jaar krijg een prominente ingenieur extra aandacht. Na Johan van Veen volgt in 2021 Jan Agema, in 2022 Johannes de Rijke en in 2023 waarschijnlijk Cornelis Vermuyden. Over hen publiceren we inspiratieboekjes.”

Standbeeld op symbolische plek
Marian van Veen had zelf al een bronzen borstbeeld van haar vader laten maken door kunstenaar Fred Hartog. De Stichting Blauwe Lijn heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf Gouda Natuursteen dit beeld namaakte in steen en plaatste op een sokkel van basalt. Vervolgens is geregeld dat het standbeeld op Schielands Hoge Zeedijk kon komen te staan. Hieraan hebben onder andere de gemeente Capelle aan den IJssel, de lokale historische vereniging en het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard een financiële bijdrage geleverd.

Karen van BurgKaren van Burg

De plek is populair bij wandelaars en fietsers en ook symbolisch, zegt Van Burg. “Van Veen hamerde er indertijd op dat de zeedijk heel zwak was en bij doorbreken de hele Randstad onder water zou komen te staan. Gelukkig is dit bij de Watersnoodramp in 1953 net voorkomen door heldhaftig optreden van de burgemeester. Daarna is de dijk versterkt en in 2016 opnieuw. Mooi is ook dat de blik van Van Veen is gericht op de Hollandsche IJsselkering, het eerste Deltawerk.”

Verhaal in inspiratieboekje
Het verhaal van Johan van Veen is opgetekend in het inspiratieboekje Het water geeft en neemt dat voor tien euro te koop is. Leerlingen van de scholen rondom de IJssel krijgen een gratis exemplaar. Van Burg: “We willen zijn verhaal uitdragen bij studenten van hogescholen en scholieren in het lager en middelbaar onderwijs. De bedoeling is hen ervan bewust te maken dat Nederland is gebouwd uit het water en daarmee hun betrokkenheid bij de huidige problemen zoals zeespiegelstijging versterken. We hebben een programma met onder meer toertochten en hackatons. Vanwege de coronamaatregelen is dit fysiek nu niet mogelijk. Daarom werken we aan een digitale invulling.”

Hoe reageerde Peter Glas eigenlijk op het beeld van Johan van Veen? “De deltacommissaris vindt het waardevol dat het standbeeld er staat en ook wat onze stichting doet. Vooral om jongeren te betrekken bij het Deltaprogramma.”

 

MEER INFORMATIE
Stichting Blauwe Lijn over het standbeeld
Bericht hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Biografie Johan van Veen op site Historiek
Digitaal Trésor der Hollandsche Waterbouw

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe moeilijk kan het zijn. Stel de stuwen wat hoger in en het lagere veen komt weer onder water te staan. Kost niks. Scheelt al wel gelijk veel aan het inklinken van het veen en de uitstoot van CO2. Misschien moet de tractor dan wat lichter worden of moeten we gewoon het groene hart weer het oerbos van Nederland laten worden. Al die vlakke weilanden met nauwelijks een koe er op is toch ook niks. CO2 uitstoot omlaag door waterpeil omhoog!
@Pieter den Besten Interessante conclusies naar aanleiding van onderzoek naar governance Marker Wadden. Cultuurverschillen van organisaties kunnen bijdragen aan beter resultaat van samenwerking. Samenstelling van het projectteam is doorslaggevend, dat is ook mijn ervaring bij complexe inrichtingsvraagstukken, waarbij niet het van belang is een koppeling tussen theorie en praktijkkennis te maken. Ik hoop dat de conclusies voor betere governance bij andere inrichtingsprojecten opgevolgd worden, zodat er nog betere resultaten gerealiseerd kunnen worden.
Super om zoveel jaren betrokken te zijn geweest in die governance. Inderdaad een voorbeeld samenwerking tussen heel verschillende organisaties. Mijn nr 1 leerervaring: elkaar ruimte gunnen en daarbij geduld opbrengen, en samen ook de credits ontvangen.
@michiel wilhelmOke, lijkt me lastig, maar ook hier weer, mijn betoog ging over drinkwater, niet over hemelwater, wat natuurlijk ook (ook) belangrijk is. Succes.
@Piet BeltmanKlopt Piet, helemaal mee eens, maar mijn betoog gaat over drinkwater (besparing), niet over hemelwater.
Verder, hoe zouden we dat moeten meten / handhaven, en dan heeft het eerder betrekking op Rioolheffing, geen zaak van de waterschappen en helaas nog een brug te ver voor een waterspoor rekening lijkt me.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.