0
0
0
s2smodern

Royal HaskoningDHV heeft in 2018 een nettoresultaat geboekt van 12,7 miljoen euro. Dat is nagenoeg gelijk aan 2017 (12,8 miljoen). De kosten voor reorganisatie en andere eenmalige niet-operationale kosten waren wel 1,4 miljoen euro lager dan in 2017. De orderportefeuille was met 306 miljoen minder goed gevuld dan in 2017 (341 miljoen euro).

Het ingenieurs- en adviesbureau met wereldwijd bijna 6000 werknemers schrijft de minder gevulde orderportefeuille toe aan tegenvallende verkopen in de Business Line Industry & Buildings en in Zuid-Afrika. In dat land maakte het ingenieurs- en adviesbureau ook kosten voor een reorganisatie.

Zuid-Afrika
Zuid-Afrika is een van de strategische markten van Royal HaskoningDHV. In februari stelde het adviesbureau Anke Mastenbroek aan als directeur Regional Business Line Southern Africa en CEO Royal HaskoningDHV Zuid-Afrika. Ze heeft de opdracht gekregen de groei in de regio te versnellen.

Royal HaskoningDHV realiseerde vorig jaar 3,1 procent organische groei van de bedrijfsopbrengsten. De operationele marge bedroeg 4,2 procent (2017: 4,9 procent). Het bedrijf investeerde, zoals in 2017 aangekondigd, in medewerkers en innovaties om de digitale manier van werken te versnellen.

Financiele kerngetallen Royal HaskonigDHV Bron Royal HaskoningDHV

CFO Nynke Dalstra is tevreden over de financiële resultaten. “Ondanks de aanzienlijke investeringen in de toekomst van ons bedrijf en de daarmee gepaard gaande innovatiekosten en -uren, kwam het nettoresultaat slechts fractioneel lager uit op 12,7 miljoen euro (2017: 12,8 miljoen euro). Dit is na aftrek van een winstdeling met de medewerkers van 8,5 miljoen euro (2017:8,5 miljoen euro)”, stelt ze in de persverklaring van het bureau.

Acquisities
In 2018 deed het advies- en ingenieursbureau diverse acquisities. In mei nam het een minderheidsbelang in data intelligence scale-up HAL24K. In juli nam Royal HaskoningDHV het data science bedrijf Ynformed over. In augustus volgde de overname van de railactiviteiten van Verebus.

Op tal van plekken in de wereld leverde het ingenieursbureau bijdragen aan grote projecten, zoals 's werelds langste brug-tunnelcombinatie die Hongkong verbindt met Macau. In China ging het bureau een partnership aan voor het leveren van de innovatieve afvalwaterzuiveringstechnologie Nereda. In Vietnam werd het kunstmatige Lotuseiland ontworpen en in Doha tekende het bureau voor de upgrade van de Milaha scheepswerf.

Windmolenparken
Dichterbij huis werkte het bureau aan het nieuwe stadion van Feyenoord in Rotterdam en was het betrokken bij de ontwikkeling van offshore windmolenparken op de Doggersbank.

CEO Erik Oostwegel blikt vooruit: “Voor onze vier belangrijkste markten, verwachten we groei in Nederland en Indonesië, maar er is onzekerheid over de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk vanwege de Brexit en in Zuid-Afrika vanwege de aanstaande verkiezingen. Wij verwachten dat de markten daarna weer tot rust komen en investeringen toenemen.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Bijzonder nuttig, oa vanwege de calibratie aan de praktijk waarbij gebruik gemaakt is van feitelijkheden. Dit om de sceptici van het type "dit is theorie" te kunnen wijzen op het gegeven dat dit "de praktijk verklaard" is.
Het is om die reden ook nuttig om dit hulpmiddel als stuurmiddel bij politieke besluitvorming te gebruiken.
Zou het niet effectiever zijn om te focussen op voorlichting en regelingen waardoor bewoners zelf aan de slag gaan, zoals bij ons met Rotterdams Weerwoord? En tegelijkertijd het denken omgooien hoe we omgaan met water. Drinkwater hoger belasten per kuub, maar lagere vaste kosten. Zo zal er minder gebruikt worden en meer regenwater toegepast worden in en om huis. Elke gebufferde druppel blijft uit het riool, elke geïnfiltreerde druppel bevordert gezond bodemleven en groen in de stad.

WaterLeider
Mag de natuur ook de natuur nog zijn? Waarom zou men zeegras willen opdringen? Zonde van de geïnvesteerde menskracht en publieke middelen.
Heel mooi, oevers die beplant zijn met oeverplanten die vanaf de kant schuin de sloot in lopen, maar hoe zit het met het maaibeleid van deze oevers? Machines, maaiboten en maaiharken veroorzaken heel veel dierenleed, zoals verwondingen van watervogels, vissen, amfibieën etc met de dood daaropvolgend of blijvend letselschade /verminkingen. Kosten-batenplaatje heiligt de middelen. Dit zou ook zonder dierenleed kunnen, vind ik.
Is er geen ondernemer te interesseren in het vangen van deze beestjes en ze te verkopen voor consumptie? Ze zijn ook lekker, die rivierkreeftjes.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het