secundair logo knw 1

's Werelds langste brug-tunnelcombinatie die Hongkong verbindt met Macau, een van de projecten waar Royal HaskoningDHV aan werkte

Royal HaskoningDHV heeft in 2018 een nettoresultaat geboekt van 12,7 miljoen euro. Dat is nagenoeg gelijk aan 2017 (12,8 miljoen). De kosten voor reorganisatie en andere eenmalige niet-operationale kosten waren wel 1,4 miljoen euro lager dan in 2017. De orderportefeuille was met 306 miljoen minder goed gevuld dan in 2017 (341 miljoen euro).

Het ingenieurs- en adviesbureau met wereldwijd bijna 6000 werknemers schrijft de minder gevulde orderportefeuille toe aan tegenvallende verkopen in de Business Line Industry & Buildings en in Zuid-Afrika. In dat land maakte het ingenieurs- en adviesbureau ook kosten voor een reorganisatie.

Zuid-Afrika
Zuid-Afrika is een van de strategische markten van Royal HaskoningDHV. In februari stelde het adviesbureau Anke Mastenbroek aan als directeur Regional Business Line Southern Africa en CEO Royal HaskoningDHV Zuid-Afrika. Ze heeft de opdracht gekregen de groei in de regio te versnellen.

Royal HaskoningDHV realiseerde vorig jaar 3,1 procent organische groei van de bedrijfsopbrengsten. De operationele marge bedroeg 4,2 procent (2017: 4,9 procent). Het bedrijf investeerde, zoals in 2017 aangekondigd, in medewerkers en innovaties om de digitale manier van werken te versnellen.

Financiele kerngetallen Royal HaskonigDHV Bron Royal HaskoningDHV

CFO Nynke Dalstra is tevreden over de financiële resultaten. “Ondanks de aanzienlijke investeringen in de toekomst van ons bedrijf en de daarmee gepaard gaande innovatiekosten en -uren, kwam het nettoresultaat slechts fractioneel lager uit op 12,7 miljoen euro (2017: 12,8 miljoen euro). Dit is na aftrek van een winstdeling met de medewerkers van 8,5 miljoen euro (2017:8,5 miljoen euro)”, stelt ze in de persverklaring van het bureau.

Acquisities
In 2018 deed het advies- en ingenieursbureau diverse acquisities. In mei nam het een minderheidsbelang in data intelligence scale-up HAL24K. In juli nam Royal HaskoningDHV het data science bedrijf Ynformed over. In augustus volgde de overname van de railactiviteiten van Verebus.

Op tal van plekken in de wereld leverde het ingenieursbureau bijdragen aan grote projecten, zoals 's werelds langste brug-tunnelcombinatie die Hongkong verbindt met Macau. In China ging het bureau een partnership aan voor het leveren van de innovatieve afvalwaterzuiveringstechnologie Nereda. In Vietnam werd het kunstmatige Lotuseiland ontworpen en in Doha tekende het bureau voor de upgrade van de Milaha scheepswerf.

Windmolenparken
Dichterbij huis werkte het bureau aan het nieuwe stadion van Feyenoord in Rotterdam en was het betrokken bij de ontwikkeling van offshore windmolenparken op de Doggersbank.

CEO Erik Oostwegel blikt vooruit: “Voor onze vier belangrijkste markten, verwachten we groei in Nederland en Indonesië, maar er is onzekerheid over de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk vanwege de Brexit en in Zuid-Afrika vanwege de aanstaande verkiezingen. Wij verwachten dat de markten daarna weer tot rust komen en investeringen toenemen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?
Zoet water wordt schaars(er). Dus stop dan alvast met het gebruik van alle water als koelmiddel. Trek alle vergunningen daarvoor - helaas wel op termijn -  in. Verbiedt dan gelijk ook even om het klimaat nog verder op te warmen zoals onze regering met kerncentrales denkt te (moeten of mogen) gaan doen. Niet alleen de burger moet gaan leren om zuinig om te gaan met water, de overheid zelf en het bedrijfsleven ook. Kunnen gelijk alle smeerpijpen dicht, zoals Du Pont mag hebben en Campina bij voorbeeld. Kijk eens hoeveel vervuiling dat gaat schelen. 
Citaat: "En ja, het waterbedrijf moet dan weten hoeveel ‘ingezetenen’ er zijn ‘achter de meter’. Dat kan het probleem niet zijn, dat lukt ook prima bij heffingen van gemeente en waterschap." Dat zou je toch denken. Begin dit jaar liet waterschap Delfland weten bij een informatieve bijeenkomst over het waterspoor dat, in ons gebied met 1,2 miljoen huishoudens, er maar liefst 3-400.000 drinkwaterrekeningen gaan naar adressen die niet corresponderen met de administratie van het waterschap. Al die 'onbekende aansluitingen' moeten eerst worden nagelopen door Evides en Dunea, vindt het college. 'Tot die tijd kunnen we niks doen'. Gewoon de zuiveringsheffing meesturen met de drinkwaternota mag niet: een belastingaanslag moet van de belastingheffer naar de belastingplichtige, die mag je niet combineren met de drinkwaterrekening. Bureacratie zegeviert over de praktijk.
Ik ken nog wel een mooie waterstroom die verontreinigd is met PFAS en andere stoffen die graag een pilot zou willen zijn voor deze techniek. Reiniging met actieve kool is hier duur en slecht werkend vanwege de andere stoffen en lozing is daarna op het riool.