Uit naam van het Amsterdamse waterbedrijf Waternet bleken afgelopen week spooknota’s te zijn verstuurd. In februari circuleerden in drie waterschappen nep-emails met aanmaningen. De fraudehelpdesk constateert dat dit een terugkerend probleem is.

In de valse e-mail van vorige week werd mensen gevraagd een bedrag van 84,64 euro voor de watersysteemheffing over te maken naar een Duits bankrekeningnummer. In februari werd uit naam van de waterschappen Schieland en de Krimpenerwaard, Hollandse Delta en Delfland gedreigd met beslaglegging als de waterschapsbelasting niet werd betaald.

Meestal banken
“De meeste spooknota’s worden zogenaamd vanuit het Centraal Justitieel Incassobureau of private incassobureaus verstuurd”, vertelt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. Bij deze helpdesk kunnen slachtoffers van fraude melding doen en wordt informatie verzameld over verschillende pogingen tot fraude. “Maar je ziet ook dat de naam van instellingen met een grote naamsbekendheid, bijvoorbeeld waterbedrijven en waterschappen, wordt misbruikt.”

Wijngaarde noemt het versturen van spooknota’s schieten met hagel. Die indruk wordt bijvoorbeeld bevestigd door het feit dat mensen door het hele land de mail namens Waternet ontvingen, dus ook mensen die geen klant van dat waterbedrijf zijn.

Volgens Tim Leeuwerke van Waternet wijst dat er in elk geval op dat de fraudeurs de mails naar een toevallige lijst met e-mailadressen hebben gestuurd. “Het blijft natuurlijk heel onwenselijk, maar naar alle waarschijnlijkheid beschikten ze dus niet over een bestand van ons.”

Terugkerend probleem
Volgens Tanya Wijngaarde is het voor fraudeurs waarschijnlijk al de moeite waard als slechts een heel klein percentage van de geadresseerden een bedrag overmaakt. “Dat maakt het een terugkerend probleem. Wij roepen consumenten op waakzaam te zijn. Op onze site zijn voorbeelden van spooknota's te vinden."

Wijngaarde denkt dat Waternet en de andere waterbedrijven er goed aan hebben gedaan om snel en duidelijk te communiceren dat er een spooknota in omloop was. "Verder adviseren wij altijd om standaard op de website heldere informatie te verstrekken over de manier waarop facturen worden verstuurd, welke kenmerken die hebben en met wie consumenten contact op kunnen nemen als ze twijfelen aan de echtheid van nota.”

 

MEER INFORMATIE
Nep e-mails met aanmaningen waterschapsbelasting in omloop in meerdere waterschappen
Overzicht met valse e-mails op de website van de Fraudehelpdesk

 

-advertentie-

 

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...