Uit naam van het Amsterdamse waterbedrijf Waternet bleken afgelopen week spooknota’s te zijn verstuurd. In februari circuleerden in drie waterschappen nep-emails met aanmaningen. De fraudehelpdesk constateert dat dit een terugkerend probleem is.
In de valse e-mail van vorige week werd mensen gevraagd een bedrag van 84,64 euro voor de watersysteemheffing over te maken naar een Duits bankrekeningnummer. In februari werd uit naam van de waterschappen Schieland en de Krimpenerwaard, Hollandse Delta en Delfland gedreigd met beslaglegging als de waterschapsbelasting niet werd betaald.
Meestal banken
“De meeste spooknota’s worden zogenaamd vanuit het Centraal Justitieel Incassobureau of private incassobureaus verstuurd”, vertelt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. Bij deze helpdesk kunnen slachtoffers van fraude melding doen en wordt informatie verzameld over verschillende pogingen tot fraude. “Maar je ziet ook dat de naam van instellingen met een grote naamsbekendheid, bijvoorbeeld waterbedrijven en waterschappen, wordt misbruikt.”
Wijngaarde noemt het versturen van spooknota’s schieten met hagel. Die indruk wordt bijvoorbeeld bevestigd door het feit dat mensen door het hele land de mail namens Waternet ontvingen, dus ook mensen die geen klant van dat waterbedrijf zijn.
Volgens Tim Leeuwerke van Waternet wijst dat er in elk geval op dat de fraudeurs de mails naar een toevallige lijst met e-mailadressen hebben gestuurd. “Het blijft natuurlijk heel onwenselijk, maar naar alle waarschijnlijkheid beschikten ze dus niet over een bestand van ons.”
Terugkerend probleem
Volgens Tanya Wijngaarde is het voor fraudeurs waarschijnlijk al de moeite waard als slechts een heel klein percentage van de geadresseerden een bedrag overmaakt. “Dat maakt het een terugkerend probleem. Wij roepen consumenten op waakzaam te zijn. Op onze site zijn voorbeelden van spooknota's te vinden."
Wijngaarde denkt dat Waternet en de andere waterbedrijven er goed aan hebben gedaan om snel en duidelijk te communiceren dat er een spooknota in omloop was. "Verder adviseren wij altijd om standaard op de website heldere informatie te verstrekken over de manier waarop facturen worden verstuurd, welke kenmerken die hebben en met wie consumenten contact op kunnen nemen als ze twijfelen aan de echtheid van nota.”
MEER INFORMATIE
Nep e-mails met aanmaningen waterschapsbelasting in omloop in meerdere waterschappen
Overzicht met valse e-mails op de website van de Fraudehelpdesk
-advertentie-
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren.