0
0
0
s2smodern

Met een ‘bliksemactie’ hebben Dutch Water Partners en Bucon Industries de afgelopen weken gezorgd voor waterzuivering en -opslag waarmee alle 40.000 inwoners van Sint Maarten weer schoon drinkwater hebben.

De logistiek was de grootste uitdaging, vertelt officemanager Alekos Ikonomou van Bucon Industries. Kort nadat de orkaan Irma over Sint Maarten raasde, kregen Dutch Water Partners en Bucon van het ministerie van Infrastructuur en Milieu het verzoek om zo snel mogelijk een nieuwe drinkwatervoorziening op het eiland aan te leggen. Ikonomou: “In de nacht van zaterdag op zondag kreeg Bucon-directeur Peter Bulsing een telefoontje, de donderdag daarop ging de eerste zending via Curaçao die kant op.” Even later volgde een tweede zending.

Bucon en DWP, die onder de noemer PUREleau samenwerken, leverden enkele tientallen watertanks en twee waterstations voor het getroffen eiland. De waterstations zijn robuuste huisjes met een stalen dak waarin zowel zuiveringsapparatuur als wateropslag plaatsvindt.
Ikonomou: “De apparatuur om zeewater te zuiveren is erg kostbaar, dus die wil je goed beschermen. Met de installaties kunnen we per dag 118.000 liter zeewater zuiveren, genoeg voor alle 40.000 inwoners van Sint Maarten.”

De snelle realisatie, binnen enkele weken, was mogelijk doordat een crisisteam zo snel mogelijk zocht naar goede locaties voor de waterstations, de opslagtanks en de distributiepunten, waarna met man en macht aan de realisatie werd gewerkt. Ook externe partners van PUREleau, die bepaalde onderdelen van de installaties aanleveren, deden dat razendsnel. “Normaal kosten het enkele maanden om een waterstation aan te leggen”, vertelt Ikonomou. “Deze opdracht was voor ons een mooie gelegenheid om te laten zien wat wij in korte tijd na een ramp kunnen leveren.”

De waterstations zijn van extra stevig materiaal gemaakt en kunnen worden verankerd in solide ondergrond, zodat ze tegen een eventuele volgende orkaan bestand zijn. Minister Plasterk bekeek tijdens zijn laatste bezoek aan Sint Maarten een van de waterstations.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.