0
0
0
s2sdefault

In Breklenkamp in Twente is een pilot van start gegaan om te komen tot een klimaatbestendiger waterbeheer. Binnen de pilot moet door samenwerking tussen inwoners, agrariërs en waterschap Vechtstromen het waterbeheer zo worden ingericht dat weersextremen, zowel droogte als sterke regenval, beter kunnen worden opgevangen.

Marco Arts 180 vk Marco ArtsMarco Arts 180 vk “Breklenkamp is een beetje Twente in het klein, behalve de hoge stuwwal dan” beschrijft projectleider Marco Arts van waterschap Vechtstromen, het gebied waar de pilot plaats zal vinden. “Het kent zowel hoger als lager gelegen delen door elkaar heen door elkaar heen. en heeft geen externe aanvoer. Dat maakt het ook geschikt om echt gebiedsspecifiek te kijken naar het waterbeheer.”

Bij de keuze voor dit gebied om te experimenteren met vormen van waterbeheer speelde een initiatief dat al vanuit inwoners en betrokkenen was genomen, een rol. Zij hadden plannen voor verschillende maatregelen en wilden meer leren over waterbeheer. “Ook stonden ze ervoor open om de samenwerking met elkaar te verbeteren. Dat er al interesse was, maakte het voor ons natuurlijk interessant om die samenwerking aan te gaan.”

Achtergrond van de plannen is de grote droogte van voorgaande zomers. Waterschap Vechtstromen zoekt manieren om het waterbeheer klimaatbestendig te maken. Arts: “In dit gebied ligt de focus op het meer vasthouden van eigen water. Maar het gaat niet om droogte alleen. Begin deze zomer hadden we bijvoorbeeld eerder het probleem dat het te nat was. We weten dat de weersextremen toenemen en daar moeten we ons op voorbereiden. Feitelijk zoeken we het optimale waterpeil en beheer.”

Als waterschap is Vechtstromen verantwoordelijk voor het waterbeheer in de hoofdwaterlopen van het gebied Breklenkamp. De agrariërs en landgoedbezitters beheren de ‘haarvaten’ van het gebied. “We willen graag leren hoe we het waterbeheer samen beter, klimaatbestendiger kunnen maken. Daarom zal het waterschap intensief meten hoe het staat met het bodemvocht, het grond- en oppervlaktewater en de neerslag.

Arts: “Maar we onderzoeken ook het gebruik en de perceptie van water. Zo hopen we na twee jaar te kunnen ontdekken wat het ideale (flexibel) peil voor dit gebied is. De samenwerking is heel belangrijk. Door te experimenteren en de dialoog te zoeken met de gebruikers in het gebied, willen we er natuurlijk achter komen of deze werkwijze eventueel ook in andere delen van ons beheersgebied ingezet kan worden. Het is voor ons echt een leertraject.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.