In Breklenkamp in Twente is een pilot van start gegaan om te komen tot een klimaatbestendiger waterbeheer. Binnen de pilot moet door samenwerking tussen inwoners, agrariërs en waterschap Vechtstromen het waterbeheer zo worden ingericht dat weersextremen, zowel droogte als sterke regenval, beter kunnen worden opgevangen.

Marco Arts 180 vk Marco ArtsMarco Arts 180 vk “Breklenkamp is een beetje Twente in het klein, behalve de hoge stuwwal dan” beschrijft projectleider Marco Arts van waterschap Vechtstromen, het gebied waar de pilot plaats zal vinden. “Het kent zowel hoger als lager gelegen delen door elkaar heen door elkaar heen. en heeft geen externe aanvoer. Dat maakt het ook geschikt om echt gebiedsspecifiek te kijken naar het waterbeheer.”

Bij de keuze voor dit gebied om te experimenteren met vormen van waterbeheer speelde een initiatief dat al vanuit inwoners en betrokkenen was genomen, een rol. Zij hadden plannen voor verschillende maatregelen en wilden meer leren over waterbeheer. “Ook stonden ze ervoor open om de samenwerking met elkaar te verbeteren. Dat er al interesse was, maakte het voor ons natuurlijk interessant om die samenwerking aan te gaan.”

Achtergrond van de plannen is de grote droogte van voorgaande zomers. Waterschap Vechtstromen zoekt manieren om het waterbeheer klimaatbestendig te maken. Arts: “In dit gebied ligt de focus op het meer vasthouden van eigen water. Maar het gaat niet om droogte alleen. Begin deze zomer hadden we bijvoorbeeld eerder het probleem dat het te nat was. We weten dat de weersextremen toenemen en daar moeten we ons op voorbereiden. Feitelijk zoeken we het optimale waterpeil en beheer.”

Als waterschap is Vechtstromen verantwoordelijk voor het waterbeheer in de hoofdwaterlopen van het gebied Breklenkamp. De agrariërs en landgoedbezitters beheren de ‘haarvaten’ van het gebied. “We willen graag leren hoe we het waterbeheer samen beter, klimaatbestendiger kunnen maken. Daarom zal het waterschap intensief meten hoe het staat met het bodemvocht, het grond- en oppervlaktewater en de neerslag.

Arts: “Maar we onderzoeken ook het gebruik en de perceptie van water. Zo hopen we na twee jaar te kunnen ontdekken wat het ideale (flexibel) peil voor dit gebied is. De samenwerking is heel belangrijk. Door te experimenteren en de dialoog te zoeken met de gebruikers in het gebied, willen we er natuurlijk achter komen of deze werkwijze eventueel ook in andere delen van ons beheersgebied ingezet kan worden. Het is voor ons echt een leertraject.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe gaat men deze drempelwaarden handhaven?
Louis Peperzak Leren van het rampjaar
Ik volgde de tv serie met interesse. Deze video is ook erg interessant en zeer leuk gemaakt! Hopelijk lukt het om dit verder uit te werken, in een boek of promotie. Graag met gedetailleerde kaarten.
Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!