0
0
0
s2smodern

Royal HaskoningDHV meldt positieve resultaten over 2019. De omzet groeide met 4 procent en het bedrijfsresultaat heel licht. Er werken bijna zesduizend mensen bij het ingenieurs- en adviesbureau.

“Een redelijk goed jaar”, vindt algemeen directeur Erik Oostwegel. De omzet groeide afgelopen jaar met 4 procent tot ruim 637 miljoen euro. Het operationeel resultaat was 26,9 miljoen euro (inclusief 5,1 miljoen euro winstdeling voor medewerkers), een stijging met een miljoen ten opzichte van 2018.

Alle bedrijfsonderdelen leverden een positieve bijdrage, op Zuid-Afrika na. In deze regio zag Royal HaskoningDHV de activiteiten teruglopen door moeilijke marktomstandigheden, waardoor er een herstructurering nodig was. Dit drukte het nettoresultaat met 11 miljoen euro. Het nettoresultaat was 9,7 miljoen euro in 2019.

Gezonde financiële positie
Financieel directeur Jasper de Wit is tevreden over de financiële resultaten. “We blijven groeien, zowel autonoom als door overnames, de orderportefeuille neemt toe en onze financiële positie is gezond. Het operationeel resultaat (EBITA recurring) verbeterde ten opzichte van 2018 en onze focus op projectmanagement leverde significant hogere projectresultaten op.”

Royal HaskoningDHV had 5.844 medewerkers in dienst aan het eind van 2019, vrijwel gelijk aan het jaar daarvoor. Zij krijgen volgens het bureau de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen en de ruimte voor persoonlijke groei. De medewerkerstevredenheidscore was 80 procent. Bij de vorige peiling in 2016 was dit 71 procent.

 

-advertentie-

 

 

Grote projecten
Vorig jaar was Royal HaskoningDHV weer betrokken bij veel grote ingenieurs- en infrastructuurprojecten. Een blikvanger is ’s werelds grootste overdekte fietsenstalling in Utrecht, waarvoor het ontwerp is gemaakt. Energietransitie is de snelst groeiende servicelijn. De omzet op dit terrein verdubbelde.

In de watersector is het bureau traditiegetrouw erg actief. Op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie Utrecht is de Nereda-technologie toegepast, met een Global Water Award als bekroning. Verder werkt Royal HaskoningDHV onder andere mee aan de zandmotor voor de kust van het Engelse graafschap Norfolk en een ingrijpende upgrade van het voorspellings- en waarschuwingssysteem voor overstromingen in de stadsregio Manilla.

Digitale transformatie
Royal HaskoningDHV is volgens Oostwegel goed gepositioneerd voor de toekomst. Hij wijst erop dat zijn bedrijf in een snel veranderende wereld opereert, waarin digitale transformatie en klimaatverandering de agenda bepalen. “We hebben nadrukkelijk ingezet op het uitbreiden en integreren van data en digitale technologieën in onze ingenieurs- en consultancydienstverlening. De focus op duurzaamheid, resilience en het integreren van data en digitale technologieën in onze dienstverlening stelt ons in staat om samen met onze klanten een positieve impact te realiseren op de economie, leefomgeving en samenleving.”

De coronacrisis heeft uiteraard een negatieve invloed op de activiteiten van Royal HaskoningDHV. De adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie en landelijke overheden worden strikt opgevolgd, zegt Oostwegel. “Tot dusver heeft de virusuitbraak beperkte gevolgen voor onze activiteiten. We verwachten desalniettemin meer gevolgen, omdat een aantal klanten problemen ziet in hun toeleveringsketen of kampt met andere operationele beperkingen.”

 

MEER INFORMATIE
RHDHV over resultaten in 2019
RHDHV in 2018: stabiel nettoresultaat
Global Water Award voor Nereda-installatie Utrecht
'Nereda grootste doorbraaktechnologie in decennium'
Aanleg van zandmotor in Engelse Norfolk 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.