secundair logo knw 1

De Global Water Award in 2019 voor de Nereda-installatie in Utrecht werd uitbundig gevierd I foto: Royal HaskoningDHV

Royal HaskoningDHV meldt positieve resultaten over 2019. De omzet groeide met 4 procent en het bedrijfsresultaat heel licht. Er werken bijna zesduizend mensen bij het ingenieurs- en adviesbureau.

“Een redelijk goed jaar”, vindt algemeen directeur Erik Oostwegel. De omzet groeide afgelopen jaar met 4 procent tot ruim 637 miljoen euro. Het operationeel resultaat was 26,9 miljoen euro (inclusief 5,1 miljoen euro winstdeling voor medewerkers), een stijging met een miljoen ten opzichte van 2018.

Alle bedrijfsonderdelen leverden een positieve bijdrage, op Zuid-Afrika na. In deze regio zag Royal HaskoningDHV de activiteiten teruglopen door moeilijke marktomstandigheden, waardoor er een herstructurering nodig was. Dit drukte het nettoresultaat met 11 miljoen euro. Het nettoresultaat was 9,7 miljoen euro in 2019.

Gezonde financiële positie
Financieel directeur Jasper de Wit is tevreden over de financiële resultaten. “We blijven groeien, zowel autonoom als door overnames, de orderportefeuille neemt toe en onze financiële positie is gezond. Het operationeel resultaat (EBITA recurring) verbeterde ten opzichte van 2018 en onze focus op projectmanagement leverde significant hogere projectresultaten op.”

Royal HaskoningDHV had 5.844 medewerkers in dienst aan het eind van 2019, vrijwel gelijk aan het jaar daarvoor. Zij krijgen volgens het bureau de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen en de ruimte voor persoonlijke groei. De medewerkerstevredenheidscore was 80 procent. Bij de vorige peiling in 2016 was dit 71 procent.

 

-advertentie-

 

 

Grote projecten
Vorig jaar was Royal HaskoningDHV weer betrokken bij veel grote ingenieurs- en infrastructuurprojecten. Een blikvanger is ’s werelds grootste overdekte fietsenstalling in Utrecht, waarvoor het ontwerp is gemaakt. Energietransitie is de snelst groeiende servicelijn. De omzet op dit terrein verdubbelde.

In de watersector is het bureau traditiegetrouw erg actief. Op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie Utrecht is de Nereda-technologie toegepast, met een Global Water Award als bekroning. Verder werkt Royal HaskoningDHV onder andere mee aan de zandmotor voor de kust van het Engelse graafschap Norfolk en een ingrijpende upgrade van het voorspellings- en waarschuwingssysteem voor overstromingen in de stadsregio Manilla.

Digitale transformatie
Royal HaskoningDHV is volgens Oostwegel goed gepositioneerd voor de toekomst. Hij wijst erop dat zijn bedrijf in een snel veranderende wereld opereert, waarin digitale transformatie en klimaatverandering de agenda bepalen. “We hebben nadrukkelijk ingezet op het uitbreiden en integreren van data en digitale technologieën in onze ingenieurs- en consultancydienstverlening. De focus op duurzaamheid, resilience en het integreren van data en digitale technologieën in onze dienstverlening stelt ons in staat om samen met onze klanten een positieve impact te realiseren op de economie, leefomgeving en samenleving.”

De coronacrisis heeft uiteraard een negatieve invloed op de activiteiten van Royal HaskoningDHV. De adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie en landelijke overheden worden strikt opgevolgd, zegt Oostwegel. “Tot dusver heeft de virusuitbraak beperkte gevolgen voor onze activiteiten. We verwachten desalniettemin meer gevolgen, omdat een aantal klanten problemen ziet in hun toeleveringsketen of kampt met andere operationele beperkingen.”

 

MEER INFORMATIE
RHDHV over resultaten in 2019
RHDHV in 2018: stabiel nettoresultaat
Global Water Award voor Nereda-installatie Utrecht
'Nereda grootste doorbraaktechnologie in decennium'
Aanleg van zandmotor in Engelse Norfolk 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.