0
0
0
s2smodern

De Roggebotsluis die het Drontermeer verbindt met het Vossemeer, wordt weggehaald. Hierdoor kan hoogwater vanuit de IJssel straks gemakkelijker via ‘bypass’ Reevediep worden afgevoerd naar het IJsselmeer.

De combinatie Roggebot van de aannemers Mobilis, Van Gelder en Van den Herik gaat dit project uitvoeren in opdracht van de provincies Flevoland en Overijssel. De gunning was begin september en de overeenkomst is vandaag ondertekend. De sloop van de Roggebotsluis houdt verband met de aanleg van het Reevediep tussen de IJssel en het Drontermeer in het kader van het programma Ruimte voor de Rivier.

Via deze nieuwe waterverbinding kan hoogwater vanuit de IJssel naar het IJsselmeer worden afgevoerd. Het Reevediep is in maart 2019 officieel geopend door koning Willem-Alexander maar voor het functioneren als hoogwatergeul moet eerst de Roggebotsluis verdwijnen. Ten zuiden daarvan zijn al de nieuwe Reevesluis en -dam gebouwd.

De Roggebotsluis is ook een knooppunt in de N307 tussen Dronten en Kampen. Weggebruikers moeten geregeld wachten omdat de brug omhoog staat. Er komt nu een driehonderd meter lange brug met een doorvaarthoogte van zeven meter. Die zal beduidend minder vaak opengaan voor schepen; bijna 100 procent van de beroepsvaart en 90 procent van de recreatievaart kan straks onder de brug door. In de spits krijgen auto’s ook voorrang op schepen.

De combinatie Roggebot is al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering. De werkzaamheden gaan begin 2021 van start. Er wordt op gemikt dat de klus in 2022 is afgerond. De nieuwe brug wordt naast de huidige weg boven de sluis gebouwd, zodat tijdens de bouwperiode het verkeer door kan blijven rijden.

 

MEER INFORMATIE
Bericht op site programma IJsseldelta
H2O-bericht over opening Reevediep

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ach ach....wat een idioterie 'op het IJsselmeer kan t behoorlijk spoken', dus dempen we de boel????
Duizenden en duizenden watersporters weten alles van het IJsselmeer, vissers die er dagelijks hun brood verdienen, weten alles van het IJsselmeer.
Deze flauwekul is gewoon bedoeld om de boel tzt dicht te gooien!!!!
Over het merken van een van deze vissoorten, nl de zeeforel. Op deze vis vist een kleine groep liefhebbers in de voordelta nabij het Haringvliet en Waterweg.
Elk jaar vangen we diverse mooie vissen die natuurlijk worden teruggezet. Misschien kan dit kleine groepje sportvissers op deze manier een grote bijdrage leveren.
Ook in dit waterschap laat het bestuur dus zijn oren hangen naar de boeren. Want waarom wordt er, voordat er een beslissing wordt genomen over het zoutgehalte, wél met hen gesproken en niet met bijvoorbeeld natuurorganisaties?
Hoe moeilijk kan het zijn. Stel de stuwen wat hoger in en het lagere veen komt weer onder water te staan. Kost niks. Scheelt al wel gelijk veel aan het inklinken van het veen en de uitstoot van CO2. Misschien moet de tractor dan wat lichter worden of moeten we gewoon het groene hart weer het oerbos van Nederland laten worden. Al die vlakke weilanden met nauwelijks een koe er op is toch ook niks. CO2 uitstoot omlaag door waterpeil omhoog!
@Pieter den Besten Interessante conclusies naar aanleiding van onderzoek naar governance Marker Wadden. Cultuurverschillen van organisaties kunnen bijdragen aan beter resultaat van samenwerking. Samenstelling van het projectteam is doorslaggevend, dat is ook mijn ervaring bij complexe inrichtingsvraagstukken, waarbij niet het van belang is een koppeling tussen theorie en praktijkkennis te maken. Ik hoop dat de conclusies voor betere governance bij andere inrichtingsprojecten opgevolgd worden, zodat er nog betere resultaten gerealiseerd kunnen worden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.