0
0
0
s2smodern

De Roggebotsluis die het Drontermeer verbindt met het Vossemeer, wordt weggehaald. Hierdoor kan hoogwater vanuit de IJssel straks gemakkelijker via ‘bypass’ Reevediep worden afgevoerd naar het IJsselmeer.

De combinatie Roggebot van de aannemers Mobilis, Van Gelder en Van den Herik gaat dit project uitvoeren in opdracht van de provincies Flevoland en Overijssel. De gunning was begin september en de overeenkomst is vandaag ondertekend. De sloop van de Roggebotsluis houdt verband met de aanleg van het Reevediep tussen de IJssel en het Drontermeer in het kader van het programma Ruimte voor de Rivier.

Via deze nieuwe waterverbinding kan hoogwater vanuit de IJssel naar het IJsselmeer worden afgevoerd. Het Reevediep is in maart 2019 officieel geopend door koning Willem-Alexander maar voor het functioneren als hoogwatergeul moet eerst de Roggebotsluis verdwijnen. Ten zuiden daarvan zijn al de nieuwe Reevesluis en -dam gebouwd.

De Roggebotsluis is ook een knooppunt in de N307 tussen Dronten en Kampen. Weggebruikers moeten geregeld wachten omdat de brug omhoog staat. Er komt nu een driehonderd meter lange brug met een doorvaarthoogte van zeven meter. Die zal beduidend minder vaak opengaan voor schepen; bijna 100 procent van de beroepsvaart en 90 procent van de recreatievaart kan straks onder de brug door. In de spits krijgen auto’s ook voorrang op schepen.

De combinatie Roggebot is al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering. De werkzaamheden gaan begin 2021 van start. Er wordt op gemikt dat de klus in 2022 is afgerond. De nieuwe brug wordt naast de huidige weg boven de sluis gebouwd, zodat tijdens de bouwperiode het verkeer door kan blijven rijden.

 

MEER INFORMATIE
Bericht op site programma IJsseldelta
H2O-bericht over opening Reevediep

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In de praktijk van het hoogheemraadschap van Delfland komt het 'oplossen van de agrarische weeffout' er op neer dat de subcategorie wegen (de andere helft van de categorie Ongebouwd) gewoon flink minder gaat betalen. Nogal wiedes, als je de 400% wegenopslag afschaft. Ruwweg een korting van 1 miljoen, die de andere categorieën mogen betalen. De wegbeheerders hadden er niet om gevraagd, en ook de boeren in nDelfland worden er gen cent wijzer van.
In de praktijk betalen de inwoners van Delfland al 90% van de watersysteemheffing, dus die draaien ook op voor deze lastenverlichting voor wegen. En even voor de orde van grootte: de subcategorie boeren binnen Ongebouwd betalen samen ook ongeveer 1 miljoen. Tja.
@D.D.de Gunst De naam Levvel is gebaseerd op 'Lely’s Erfgoed Veiliggesteld' in palindroom.
Geachte dames en heren,
Kunt u mij vertellen wat de naam levvel betekent?
Nederland is altijd al het braafste jongetje geweest, dus dan vraag ik me af: hoe doet de rest het?
De kop van dit artikel is nogal misleidend. "Nieuwe indicator gaat uitspoeling fosfaat tegen". Grappig, maar deed de oude indicator dat dan niet? Trouwens, indicatoren gaan natuurlijk nooit "iets tegen". Bovendien, fosfaat bindt toch in de bodem?
Volgens minister Schouten gaat de nieuwe #fosfaat indicator de uitspoeling van #nitraat tegen: H2O citeert: "...kunnen boeren met de gecombineerde fosfaatindicator beter bepalen hoeveel meststoffen de bodem nodig heeft... dit voorkomt uitspoeling van nitraat naar oppervlakte- en grondwater." Het gaat dus om nitraat, niet om fosfaat (want fosfaat bindt in de bodem).
En even verderop lezen we: "De meeste agrariërs kunnen op basis van de indicator evenveel tot zelfs iets meer bemesten op hun percelen dan ze nu doen." Uitspoeling tegengaan door iets meer te bemesten? Het klinkt als fake news.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.