0
0
0
s2sdefault

Voor planten en dieren die in het water leven, heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu een veilige concentratie bromaat berekend van 50 microgram per liter (50 μg/L). Op innamepunten van drinkwater stelt het RIVM een strengere waarde voor van 1 microgram per liter (1 μg/L) om aan de kwaliteitseisen voor drinkwater te voldoen.

De risicogrenzen, die als advieswaarden gelden voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zijn afgeleid volgens de methodiek van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Ze zijn gebaseerd op bestaande evaluaties, aangevuld met enkele nieuwe literatuurgegevens, schrijft het RIVM.

Bromide komt van nature voor in Nederlands grond- en oppervlaktewater en met name in brak en zout water. Kolencentrales, waar broom of bromide wordt gebruikt in rookgasreinigers en ook afvalverbrandingsinstallaties gelden als bron van bromide. Bromaat kan tevens vrijkomen bij ozonisatie van bromide-houdend afvalwater in rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi’s).

Bromaat kan kanker veroorzaken wanneer mensen er te veel van binnenkrijgen, schrijft het RIVM. Op innamepunten van drinkwater stelt het RIVM daarom een strengere waarde voor van 1 microgram per liter om aan de kwaliteitseisen voor drinkwater te voldoen. 

Oook voor oppervlaktewater is een risicogrens nodig om vis uit dat water te kunnen eten, schrijft RIVM. Het instituut kan evenwel niet berekenen hoeveel bromaat er dan in het oppervlaktewater mag zitten. “Het is namelijk niet bekend hoeveel bromaat vissen binnenkrijgen via het oppervlaktewater waar ze in leven. Het is wel aannemelijk dat mensen via vis niet meer bromaat binnenkrijgen dan via drinkwater. Als het oppervlaktewater veilig is om drinkwater van te maken, dan zijn er dus ook geen risico’s voor mensen die vis uit dat water eten.”

In Nederland geldt voor bromaat een kwaliteitseis voor drinkwater van 1 μg/L. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een voorlopige limiet voor bromaat in drinkwater vastgesteld op 10 μg/L (WHO, 2017). De Europese Richtlijn 6 2020/2184 (december 2020) vermeldt voor bromaat een drinkwaterkwaliteitseis van 10 μg/L, schrijft RIVM.

 

MEER INFORMATIE
Bromaat-rapport RIVM

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.