0
0
0
s2smodern

Waterschap Rivierenland en de Europese Investeringsbank (EIB) hebben een financieringsovereenkomst getekend die het waterschap de ruimte biedt om tot 100 miljoen euro te lenen tegen gunstige voorwaarden. De deal biedt Rivierenland de mogelijkheid de financiering van grote projecten te spreiden.

Het waterschap staat voor de versterking van 160 km dijken in het rivierengebied, de uitbreiding van een rioolwaterzuivering en de aanleg van zonnepanelen. "Investeren is nodig. Dankzij de EIB kunnen wij dit doen tegen gunstige voorwaarden", zegt dijkgraaf Co Verdaas van Rivierenland in een verklaring op de website. “We staan de komende jaren voor grote uitdagingen op het gebied van waterveiligheid. Zo moeten we vele kilometers dijk in de komende jaren versterken om het rivierengebied en de rest van Nederland droog te houden.”

Spreiden
Door de financieringsovereenkomst met de Europese bank heeft het waterschap de mogelijkheid om aan meerdere financiers, zoals de Waterschapsbank, aanbiedingen te vragen. Zo kan het de financiering spreiden en onder de meest gunstige voorwaarden lenen, gebaseerd op het aanbod in de markt. 

De EIB maakt de rentevoet op de lening niet bekend. Een woordvoerder van de bank wilde aan het Financieele Dagblad wel kwijt dat de geboden financieringen in het algemeen 'dicht in de buurt van de 1 procent' liggen. 

De EIB heeft de 28 EU-lidstaten als eigenaar (Nederland bezit 4,66% van de aandelen) en kan naar eigen zeggen zeer goedkoop lenen op de kapitaalmarkt. Voorts heeft de bank geen winstoogmerk en hoeft ze alleen haar kosten te dekken. Dit rentevoordeel geeft de bank door aan de partijen die bij haar lenen.

De EIB stelde de laatste vijf jaar voor in totaal €1,2 miljard beschikbaar voor waterprojecten in Nederland. Het gaat onder meer om de Afsluitdijk (€330 miljoen in 2018), de waterschappen Fryslân (€100 miljoen in 2018) en Hollandse Delta (€120 miljoen in 2016) en de drinkwaterbedrijven Oasen (€70 miljoen, 2017), Vitens (€150 miljoen, 2015) en Evides Water (€175 miljoen, 2014).

Noodklok
De financieringsovereenkomst tussen EIB en Rivierenland komt in het jaar waarin het bestuurslid Andries van der Netten van Stigt (VVD) de noodklok over de schuldenpositie van het waterschap luidde. Daar was naar zijn oordeel veel te weinig aandacht voor.

Hij zei in januari tegen de regionale krant de Gelderlander: “Als ik je vertel dat wij met onze 1000 kilometer aan dijken hét dijkenwaterschap van Nederland zijn, en dat we een groot deel van die dijken moeten versterken, dan is dat een enorme opgave. Is het dan nog wel fair om die kosten te dragen met 400.000 huishoudens?” 

Zijn vrees voor de stijgende schuldenlast werd niet gedeeld binnen het waterschap. Uitgangspunt blijft dat dijkversterking jaarlijks niet meer dan 11 miljoen euro kost, tekende de krant als reactie op. “Worden projecten duurder, dan heeft dat consequenties voor het tempo waarin we projecten uitvoeren.”

De nieuwe dijkgraaf Co Verdaas van Rivierenland (beëdigd in maart van dit jaar) sprak afgelopen zomer in soortgelijke bewoordingen tegen de krant: “We zitten in de middenmoot wat betreft de financieringslasten. Alleen zijn er veiligheidsprojecten die duurder worden dan gedacht. Dat komt mede door de hoogconjunctuur. Alles in de bouw is duurder aan het worden. Dus wat we zeggen is: geen paniek, we vertragen nu het tempo omdat de kosten tegenvallen.'' 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Ja, mooie terugblik op IJsselmeer als zoetwaterbuffer. Flexibel peilbesluit had daarnaast winst voor de natuur als doelstelling: Door periodiek dieper uitzakken in de nazomer zouden waterriet en oevervegaties verder kunnen uitgroeien, waardoor semi-natuurlijke dynamiek de oeverecologie ten goede zou komen. Ik ben benieuwd, @Rijkswaterstaat, hoe dat ervoor staat. Wordt dat ook geëvalueerd?
I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.