secundair logo knw 1

Geënsceneerde beelden van het kunstproject Here Comes the Flood in (vanaf linksboven met de klok mee) Cruquius, Gouda, Hoofddorp, Lisse-Bollenstreek, Leiden en Kennemerland. De modellen geven met een hand aan hoe hoog het water zou komen te staan als de dijken doorbreken I Foto’s: Rem van den Bosch

Hoogheemraadschap van Rijnland is de afgelopen tijd op straat het gesprek met bewoners aangegaan over de gevolgen van de klimaatverandering en zeespiegelstijging. Om hen te triggeren, is het kunstproject Here Comes the Flood van Rem van den Bosch ingezet. Van de vele interessante gesprekken die dat opleverde, gaat het waterschap video-compilaties verspreiden.

Here Comes the Flood is de voorbije weken te zien geweest in het straatbeeld van Gouda, Haarlem, Hoofddorp, Leiden, Lisse en Zoetermeer. Inwoners zijn zo bewust gemaakt van de grote uitdagingen van de klimaatverandering en zeespiegelstijging, vertelt communicatieadviseur Marloes Scargo van Rijnland. “Kunst is daarvoor een goede trigger. Het maakt op een treffende manier tastbaar wat er kan gebeuren als de dijken doorbreken. We kregen terug van mensen dat zowel de kunst als onze boodschap binnenkwam. Dat komt mooi samen.”

Het evenement was volgens haar collega Kirsten Barnhoorn een geslaagde aanloop naar de Waterschapsverkiezingen van 15 maart 2023. “Wij wilden uitlichten dat de klimaatverandering en zeespiegelstijging zowel voor onszelf als voor de bewoners grote uitdagingen met zich meebrengen. Daarmee maken we een bruggetje naar maart wanneer zij een keuze hebben.”

Modellen op rode trappen
Kunstenaar Rem van den Bosch wil dan ook met Here Comes the Flood de dialoog over deze thematiek aanwakkeren. Hij reist al langere tijd door Nederland en Vlaanderen om geënsceneerde foto’s te maken op kwetsbare en herkenbare plekken. Het meest in het oog springende onderdeel van het kunstproject zijn de modellen die meedoen. Zij zitten of staan op rode trappen en geven met de stand van hun hand aan hoe hoog het water zou komen bij een overstroming.

Scargo licht toe: “In het centrum van Leiden gaat het om een hoogte van een halve meter, in het centrum van Gouda om een meter en aan de rand van Zoetermeer om drie meter. Dat is mooi te zien op de foto’s die de kunstenaar speciaal op een aantal plekken in ons eigen gebied heeft gemaakt. De setting op de foto’s is vervolgens door de modellen nagebootst in de stadscentra, als trigger voor de straatgesprekken.”

Het gebied van Rijnland is niet de eerste plek waar het kunstproject is getoond. De expositie was al te bekijken bij onder andere het Watersnoodsmuseum en in Amsterdam, Antwerpen en Gent. “De kunstenaar raakt met zijn kunst een gevoelige snaar op het gebied van klimaat en water”, aldus Barnhoorn.

Verspreiding van compilaties van gesprekken
Het hele gebeuren werkt volgens Scargo als een showstopper. “Mensen bleven staan en vervolgens zijn we met hen in gesprek gegaan. Deze vaak boeiende gesprekken hebben wij opgenomen en hiervan verspreiden we video-compilaties via sociale media. Dat gebeurt gedurende langere tijd. Zo willen we zorgen voor olievlekwerking. Er gaan ook bussen met daarop de foto’s afgebeeld rijden door het Rijnlands gebied.”

De meeste mensen weten niet meteen wat een model aangeeft, zegt Barnhoorn. “Het leuke is dat je hen daarnaar kunt vragen en zij dan een beetje aan het zoeken zijn. Als je vervolgens vertelt dat zo hoog het water komt bij een overstroming, kunnen ze zich dat vaak niet voorstellen. Het is niet om inwoners bang te maken, maar wel om het met hen te hebben over wat het waterschap en andere partijen allemaal doen in verband met de uitdagingen in de toekomst. En hoe zij zelf een steentje bij kunnen dragen, of een plantje natuurlijk!”

Kunstproject RijnlandRoulerende weergave van zeven beelden van het kunstproject in Rijnlands gebied

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Tja Jos, Nederland weer van “ons”. Het lijkt mij dat er verschillende “ons” zijn. In veel herken ik mij niet. Kennelijk behoor ik tot een ander “ons”. De “plannen”, ik word er nogal verdrietig van. Ik heb veel bewondering voor jou strijd en lees jouw publicaties graag.
Ik zal nader onderzoek doen naar de feitelijke cijfers die hierbij horen Dit weet ik wel dat mn veelal graslanden die grenzen aan Natura-2000 gebieden vrijwel 100% vrij zijn van toepassing chemische gewasbeschermingsmiddelen. Deze ondernemers moeten zoiets via loonwerkers laten uitvoeren en dat zijn relatief hoge kosten EN zij hebben weinig problemen met wat kruiden in get gras. Uitgezonderd wel daar waar distelvelden jaren zijn gekweekt door onzorgvuldig natuurbeheer!
Goed dat er naar de toelatingseisen voor individuele middelen wordt gekeken, maar realiseer je dat de giftigheid in het water veroorzaakt wordt door de cocktail aan middelen. Voor het waterleven zijn het naast de bestrijdingsmiddelen ook de PAK's, zware metalen en ammoniak die schade aanrichten. Gezamenlijk zijn ze er voor verantwoordelijk dat meer dan een derde van de Nederlandse oppervlaktewateren zo giftig is dat de biologische doelen niet gehaald kunnen worden. En dan zijn er nog de 'nieuwe stoffen' die vanwege persistentie en specifieke gevaren voor de mens en het milieu schadelijk zijn.
@Bertha AntonissenDat lijkt me uitgesloten. Die bufferstroken zijn Europees voorgeschreven en dienen ook ter voorkoming van afspoeling meststoffen naar het oppervlaktewater. Overschrijding van de nitraatnorm voor KRW-wateren is voor zo ver ik weet de veruit grootste / meest algemene oorzaak van het niet halen van de KRW-normen voor de KRW-wateren. 
Mooi initiatief! We hebben nog 2,5 jaar.....