Bij het Hoogheemraadschap van Rijnland werken ongeveer 850 mensen. Jaarlijks heeft het waterschap een kleine 100 vacatures. En die zijn lang niet allemaal makkelijk te vervullen. Daarom start Rijnland deze maand met een nieuwe wervingscampagne: ‘Het échte waterwerk’.
Bijna alle sectoren hebben te maken met de krapte op de arbeidsmarkt, maar bij waterschappen speelt nog iets meer. Zo krijgt deze overheidslaag te maken met een uitbreiding van het takenpakket, waardoor nieuwe mensen worden gevraagd. Het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft daarnaast een bovengemiddelde uitstroom doordat mensen met pensioen gaan.
Marjon VerkleijVolgens hoogheemraad Marjon Verkleij weten veel mensen niet precies wat het waterschapswerk betekent. “Daardoor komen waterschappen niet snel genoeg in beeld als werkgever. Ook bestaat er te weinig zicht op de carrièremogelijkheden binnen het waterschap. Met deze campagne willen we Rijnland als werkgever een boost geven.”
Naast het bekender maken van Rijnland als werkgever in algemene zin, wil het hoogheemraadschap met deze campagne ook de focus richten op doelgroepen. “We hebben een recruiter aangenomen om zich speciaal te richten op starters en studenten. Maar je kunt ook denken aan doelgroepen als IT’ers, juristen en handhavers.”
“Met deze campagne willen we ‘het echte waterwerk’ laten zien”, vervolgt Verkleij. “Dat is heel breed en is werk met een maatschappelijke impact. Bedenk dat 90% van ons beheergebied onder zeeniveau ligt. Als je er zo naar kijkt, draait alles in onze regio dus om water. We doen belangrijk werk en daar zijn we trots op.”
Dat is de reden dat de medewerkers van Rijnland het gezicht van de campagne zijn. “Die trots willen we uitstralen. Onze medewerkers, of een aantal daarvan, zijn gefotografeerd in het veld op een manier die het waterschapswerk illustreert op een wat vervreemdende en hopelijke fascinerende manier.”
Behalve een speciale wervingswebsite en andere vormen van online aandacht, zal het waterschap onder de vlag van deze campagne ook bijvoorbeeld banenbeurzen gaan bezoeken. “De campagne met deze slogan zal zeker een aantal jaar meegaan, omdat de uitdaging om mensen te zoeken nog zeker een tijd zal blijven bestaan. De campagne zal dus ook met verschillende methodes worden uitgevoerd.”
Voor een van die methodes kijkt Rijnland naar de eigen medewerkers. Die zijn niet alleen het gezicht op de wervingsfoto’s, maar worden ook gevraagd een actieve rol te spelen. “Wij hebben de perfecte ambassadeurs in huis. Daarom vragen we onze medewerkers ook om actief in hun eigen vriendenkring te vertellen over hun werk. Zij weten immers bij uitstek hoe het is om voor het waterschap te werken.”