Onlangs rondden studenten van het mbo Rijnland een tienweekse pilot af, met als opdracht: ontwikkel een minicampagne voor het hoogheemraadschap om jongeren te informeren over de werkzaamheden van het waterschap en hun waterbewustzijn te verhogen.
“Twee fracties in ons Algemeen Bestuur kwamen met het concrete voorstel om samen met het mboRijnland te kijken hoe we meer jongeren kunnen bereiken”, vertelt Marjon Verkleij, hoogheemraad bij Hoogheemraadschap van Rijnland. “Dat sloot aan bij onze bestaande doelstellingen om de jongeren meer bij het waterschap te betrekken.”
Marjon VerkleijDat is om meerdere redenen belangrijk volgens de hoogheemraad. Verkleij: “Om de wateruitdagingen te tackelen hebben we onze inwoners nu en in de toekomst hard nodig. Daarnaast gaat dit om een groep waarvan velen bij de volgende waterschapsverkiezingen, over twee jaar, voor het eerst gaan stemmen. Verder weet iedereen van de krapte op de arbeidsmarkt. Dat maakt het voor ons als hoogheemraadschap ook belangrijk om als mogelijke werkgever in beeld te komen bij de jongeren.”
In een traject van tien weken ontwikkelden dertig tweedejaars studenten van de opleiding Marketing & Communicatie een mini-communicatiecampagne gericht op leeftijdsgenoten rondom de kerntaken van het waterschap. “We zijn begonnen met een aftrapbijeenkomst hier in ons gebouw, waarin we de jongeren verteld hebben over het waterschap. Later zijn er groepen gemaakt en hebben ze verschillende campagnes ontwikkeld.”
Tot die mogelijke campagnes behoren een podcast, een interactieve kaart, reels (korte video’s) op Instagram, een challenge en een voorstel om door middel van virtual reality de gevolgen van weersextremen zintuiglijk te ervaren. “Het gaat om hele leuke, hele creatieve ideeën. Jongeren vormen een lastige doelgroep om te bereiken. Het is dus belangrijk om hun taal te spreken en daarover vervolgens op de juiste manieren te communiceren.”
Een jury, met vertegenwoordigers van het hoogheemraadschap en het mboRijnland, koos uiteindelijk de minicampagne #SpoelSlim, om jongeren via stickers te wijzen op wat wel en niet door de wc mag worden gespoeld. “Wat ons betreft een hele pakkende campagne. We zijn op dit moment aan het uitzoeken hoe we die het beste uit kunnen voeren. En dat geldt ook voor de ideeën om jongeren via instagram-reels te bereiken, aldus Marjon Verkleij.”
De tienweekse onderwijsmodule was opgezet als pilot. Als het aan hoogheemraad Marjon Verkleij ligt, blijft het daar niet bij. “We gaan de opzet evalueren met de docent en bekijken of deze vorm ook wat hun betreft een vervolg krijgt. Ik hoop en verwacht dat we vaker mbo-studenten kunnen inzetten om de jongeren iets te vertellen over ons werk en het belang ervan.”