0
0
0
s2smodern

Waterschap Rijn en IJssel was als enige waterschap genomineerd voor de titel Best bestuurde decentrale overheid, maar heeft het niet gered. De gemeente Raalte ging er vanmiddag in Oss, op het nieuwjaarsevent van Binnenlands Bestuur, met de eer vandoor. 

Beste bestuurder werd voor het derde jaar op rij de Rotterdamse burgemeester Achmed Aboutaleb. Hans te Lindert, wethouder in Aalten, mag zich de beste bestuurder van een kleine gemeente noemen. Als beste jonge bestuurder geldt nu Fahid Minhas, wethouder in Schiedam.

Waterschap Rijn en IJssel behoorde vorig jaar ook tot de top vijf genomineerden voor de categorie Best bestuurde decentrale overheid, net als Waterschap Vallei en Veluwe en Waterschap Rivierenland. De laatste mocht toen een jaar lang met de titel pronken.

Dit jaar moest Rijn en IJssel het opnemen tegen de Provincie Gelderland en de gemeenten Tilburg, Raalte en Utrecht. Het waterschap werd in de eerste ronde door bestuurders en politici geroemd om zijn inzet voor het landschap van de Achterhoek en zijn toekomstgerichtheid, visie en creativiteit.

Het publiek koos in de tweede ronde echter voor de Overijsselse gemeente Raalte. Die wordt omschreven als een vernieuwende gemeente die op het gebied van inwonersparticipatie een voorbeeld voor andere gemeenten is. ‘’Raalte weet haar inwoners op nieuwe en creatieve wijze bij vrijwel alle beleidsonderwerpen te betrekken.’’

14.000 stemmen
Het vaktijdschrift Binnenlands Bestuur organiseert de verkiezing samen met bureau Necker van Naem. In de tweede ronde werden in totaal 14.000 stemmen uitgebracht.

De verkiezing is niet te verwarren met die van Beste overheidsorganisatie van Nederland. Dit is een initiatief van de Vereniging voor OverheidsManagement en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en wordt elk najaar gehouden. In 2019 was Waterschapsbedrijf Limburg hiervoor genomineerd, maar won uiteindelijk de gemeente Tilburg.

 

MEER INFORMATIE
Uitslagen verkiezing Beste bestuurder
Rijn en IJssel in top vijf best bestuurde decentrale overheden

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.