0
0
0
s2sdefault

Het is Rijkswaterstaat op de valreep van dit jaar nog gelukt om de Haringvlietsluizen op een kier te zetten. Sinds vorige week oefenen medewerkers met een aantal korte testopeningen als voorbereiding op visvriendelijk spuisluisbeheer.

Dat is mogelijk sinds minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op 15 november het Kierbesluit officieel in werking stelde. Die datum was al uitgesteld vanwege de droogte. Nu het water in de rivieren weer is gestegen, acht Rijkswaterstaat de tijd rijp om te testen of de bediensystemen goed werken. Tegelijk worden de eerste zoutverspreidingstesten uitgevoerd.

Het experiment vindt ook deze week nog plaats. Het gaat om ''een klein proefje’’, benadrukt woordvoerder Anneke Heinecke van Rijkswaterstaat. ''We oefenen nu voor het eerst in de praktijk. Na de jaarwisseling bekijken we de resultaten en pas als de omstandigheden goed zijn gaan we verder testen.’’


Het Kierbesluit houdt in dat de Haringvlietsluizen bij voldoende hoge rivierwaterafvoer op een kier mogen, zodat vissen vanaf de Noordzee makkelijker het Haringvliet op kunnen. Trekvissen als zalm en zeeforel zullen dan terugkeren naar hun geboortegrond hoog op de rivier om te paaien, zo is de verwachting. De Haringvlietdam is voor hen een groot obstakel.

Om te voorkomen dat er zout water in het Haringvliet komt, gaan de sluizen dicht als het zeewater onder het peil van het Haringvliet staat. Bij visvriendelijk sluisbeheer blijft een schuif na het spuien bij nagenoeg gelijke waterstanden circa 15 minuten langer open staan. Er is dan een lichte stroming richting het Haringvliet, waarmee vissen naar binnen kunnen.

Rijkswaterstaat onderzoekt of het zout dat hiermee ook naar binnen komt tijdens de volgende spuiperiode en via de zoutriolen (een soort drainagesysteem) afgevoerd kan worden. De bedoeling is dat deze proef ‘zoutneutraal’ uitgevoerd wordt. Als na een aantal proeven blijkt dat dit goed en veilig werkt, dan wordt dit het sluisbeheer in tijden van lage rivierafvoer.
 

MEER INFORMATIE
Eerder bericht RWS over Kierbesluit
Als Haringvlietsluizen op een kier gaan, moet blijken of het zout zich gedraagt zoals in de modellen

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.