secundair logo knw 1

Julianakanaal | Foto Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft het werk aan het Julianakanaal hervat. Het kanaal, dat wordt verbreed en verdiept, wordt over een lengte van 4 kilometer drooggelegd.

Door de werkzaamheden is het kanaal tussen Berg aan de Maas en Born afgesloten voor de scheepvaart. Schepen moeten maandenlang omvaren via België.

Eerder is geprobeerd de werkzaamheden uit te voeren binnen een afgedamde 'bouwkuip' van 700 meter lang. Rijkswaterstaat koos voor deze werkwijze om de hinder voor het scheepvaartverkeer te beperken. Dat werk werd in februari vorig jaar stilgelegd, omdat een damwand bezweek en de kuip volliep.

Rijkswaterstaat hervat het werk nu met de aanleg van een dam, waarvoor in totaal 400.000 ton stenen is aangevoerd over water. Deze liggen nu op 3 speciaal hiervoor aangelegde depotterreinen. 

De dam is nodig om het kanaal droog te kunnen zetten, wat gebeurt over een lengte van 4 kilometer. Het water (1,9 miljoen liter) wordt via de sluis bij Born gecontroleerd afgevoerd, nadat eerst de vissen zijn gevangen en uitgezet aan de andere kans van de sluis.

Voorts is met ecologen een werkprotocol opgesteld om zorgvuldig om te gaan met planten en dieren, schrijft RWS. De Japanse duizendknoop, een invasieve exoot, wordt bestreden met stoom of verhitting en als dat geen effectieve bestrijdingsmethoden zijn, worden de planten uitgegraven en afgevoerd.

Voordat het traject helemaal wordt drooggelegd, graaft RWS eerst nog 150.000 kuub verontreinigd slib af dat in de loop der tijd door het water is aangevoerd. Dat slib wordt over water afgevoerd dat nog in het kanaal staat. Dat doet RWS liever dan vervoer over de weg.

RWS laat schade-experts in de gaten houden of de werkzaamheden geen schade veroorzaken aan huizen, bruggen, sluizen en kadeconstructies. Bij sommige huizen wordt een trillingmeter geplaatst, aldus de dienst.

Als het kanaal eenmaal droog staat, wordt op de bodem een verharding van 9 meter breed aangelegd voor aan- en afvoer van materialen. Deze weg moet het liefst voor oktober 2024 af zijn, want vanaf dan neemt de kans op slecht weer toe, schrijft RWS. Voorts komt er een transportband waarmee afgegraven zand en grind wordt afgevoerd. Rijkswaterstaat stelt dat er hierdoor minder overlast is voor omwonenden.

Ook moet de bouwkuip die bestaat uit damwanden worden verwijderd. Deze wanden zijn eerder in de bodem getrild en moeten ook weer worden losgetrild. De panelen worden afgevoerd voor hergebruik op andere locaties, schrijft RWS.

De werkzaamheden aan het Julianakanaal vallen 179 miljoen euro duurder uit dan oorspronkelijk gepland. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Het hele project kost nu naar verwachting 964 miljoen euro, maar de bewindsman waarschuwt dat verdere tegenvallers niet zijn uitgesloten.

Deze kosten staan los van de schade die bedrijven denken te lijden door de werkzaamheden. Dat geldt voor bedrijven die op het industrieterrein Chemelot zijn gevestigd en veel gebruik maken van het Julianakanaal, maar ook voor schippers die tijdens de werkzaamheden moeten omvaren.

Rijkswaterstaat verwacht de klus in het voorjaar van 2025 te hebben geklaard. Dan kunnen er schepen van 190 meter lang, 11 meter breed en met een diepgang van maximaal 3,5 meter door het kanaal varen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Phebe, heel mooi om hier weer eens expliciet de aandacht op te leggen!
Jos Peters heeft niets op met landbouw 
Jammer!
In waterschap Delfland is een initiatief om het waterspoor in te voeren dit voorjaar doodgebloed toen het college - dat er duidelijk geen zin in heeft om het waterspoor in te voeren - met de constatering kwam dat er rond de 150.000 wateraansluitingen zijn die in de computersystemen niet corresponderen met een uniek adres voor de zuiveringsheffing. En dat is wel noodzakelijk door onze eigen regels: gewoon de zuiveringsheffing innen via het betalingssysteem van de drinkwaterbedrijven is niet toegestaan. Ieder huishouden moet een aparte brief ontvangen, met daarop hoeveel drinkwater er is verbruikt en (dus) hoeveel zuiveringsheffing er moet worden betaald. 
Tja. Zo'n simpele maatregel en dan mag het wettelijk niet. Omdat de administraties van Delfland en Dunea niet goed corresponderen. Toch is er minimaal risico op "oneerlijk" want er zijn GEEN huishoudens die GEEN drinkwateraansluiting hebben. En ALS huishoudens zijn aangesloten op het drinkwater, DAN betalen ze daar ook voor. Het enige probleem is dat in oude flatgebouwen er vaak nog 1 watermeter is voor alle bewoners samen. Maar vanuit de doelstelling voor drinkwaterbesparing moeten die huishoudens toch al een eigen (slimme) meter krijgen. 
Dus dan denk je dat Dunea en Delfland de handen inéén slaan om de administratie op orde te krijgen. Maar nee, zooo belangrijk is het besparen van drinkwater (en dus minder rioolwater om te zuiveren) nou ook weer niet. 
Werken jullie wel samen met Drinkable Rivers Citizen Science?
Mooi initiatief om dit deze dringende oproep rechtstreeks aan onze oosterburen te doen. Absurd eigenlijk dat handhaver(s) met lege handen staan. Naast hogere kosten voor de DWB'en om PFAS te verwijderen, wordt de reststroom van de zuivering hierdoor ook lastiger en duurder verwerk-/loosbaar. Uiteindelijk is het helaas de gebonden drinkwaterklant die de rekening betaalt. RIWA-RIjn: succes met dit zo belangrijke lobbyprogramma!