0
0
0
s2smodern

Uiterlijk in 2021 rijden er vijftig nieuwe waterstofbussen door Zuid-Holland, Groningen en Drenthe. Volgens minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die gisteren de afspraken hierover met de provincies ondertekende, heeft waterstof de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens.

Op dit moment rijden er in Nederland acht waterstofbussen rond in het openbaar vervoer, waaronder twee in Groningen. Er zijn nog maar weinig tankstations voor waterstof, maar dat is volgens de minister een kip-ei-verhaal. ''Die vijftig nieuwe bussen gaan straks ook allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft.”

Vanaf 2030 moeten alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij rijden, vanaf 2025 geldt dat al voor elke nieuwe bus. Deze eerder gemaakte afspraken zijn bekrachtigd in het Klimaatakkoord, dat in juni van dit jaar werd gepresenteerd.

Er rijden nu zo’n vijfhonderd zero-emissie-bussen rond in Nederland, veelal batterij-elektrisch. Dat aantal verdubbelt naar verwachting in 2020. Er zijn acht waterstoftankstations, maar de minister verwacht dat dat er voor het einde van deze kabinetsperiode twintig zijn.

Grote actieradius
Batterij-elektrische auto’s zijn geschikt voor kleinere afstanden. Waterstof-elektrische voertuigen kunnen op één tank afstanden van meer dan 400 kilometer afleggen, zonder uitlaatgassen te produceren. Dat geldt ook voor zware voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens. Van Veldhoven: ''Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.’’

Het gebruik van waterstof zorgt bovendien voor minder belasting van het elektriciteitsnetwerk, aldus de minister.

De uitbreiding van het aantal waterstofbussen is mogelijk dankzij de samenwerking tussen Europese instellingen, de provincies Groningen en Zuid-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De EU draagt 7,5 miljoen euro bij, de provincies en het ministerie ieder 3,75 miljoen euro. De provincies betalen daarnaast ook mee aan de exploitatie van de bussen.

Hydrogen Valley
Twintig van de vijftig waterstofbussen vervoeren volgend jaar al de eerste reizigers in Groningen en Drenthe. Deze bussen zijn reeds besteld en ook de bijbehorende waterstoftankstations zijn al aanbesteed. Daar moeten later nog tien bussen bij komen voor de regio Emmen.

Fleur Gräper 180 vk Fleur Gräper''Met het ondertekenen van deze afspraak geven we concreet invulling aan onze gezamenlijke ambitie om voorop te lopen bij de transitie van fossiele energie naar schone en hernieuwbare energie, in dit geval in de vorm van waterstof’’, verklaart de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.

De drie noordelijke provincies werden onlangs uitgeroepen tot eerste Hydrogen Valley van Europa. ''Daar zijn we trots op’’, aldus de gedeputeerde. ''De bussen en de waterstofvulpunten zijn voor ons een fundamentele bouwsteen in de waterstofeconomie van de toekomst.’’

De twintig overige bussen worden ingezet in de provincie Zuid-Holland.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht ministerie
‘Waterstof biedt noordelijke provincies nieuwe kansen’

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
People in conversation:
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Rob Roelfsema · 9 days ago
    Goed om te lezen dat de toepassing van waterstof als brandstof in het vervoer hiermee wordt uitgebreid. Maar waarom alleen in het vervoer? Waterstof kan ook aardgas vervangen. Om te beginnen bij de grootverbuikers. Voorlopig kunnen huishoudens dan nog aan het gas blijven. Lijkt me kostentechnisch een goeie optie.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mag de natuur ook de natuur nog zijn? Waarom zou men zeegras willen opdringen? Zonde van de geïnvesteerde menskracht en publieke middelen.
Heel mooi, oevers die beplant zijn met oeverplanten die vanaf de kant schuin de sloot in lopen, maar hoe zit het met het maaibeleid van deze oevers? Machines, maaiboten en maaiharken veroorzaken heel veel dierenleed, zoals verwondingen van watervogels, vissen, amfibieën etc met de dood daaropvolgend of blijvend letselschade /verminkingen. Kosten-batenplaatje heiligt de middelen. Dit zou ook zonder dierenleed kunnen, vind ik.
Is er geen ondernemer te interesseren in het vangen van deze beestjes en ze te verkopen voor consumptie? Ze zijn ook lekker, die rivierkreeftjes.
Mooi initiatief! Maar wat is eigenlijk de uitdaging? Of de aanleiding?
Lees niks over de bodemsamenstelling en die bepaalt welke soort planten er groeien.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het