0
0
0
s2smodern

Uiterlijk in 2021 rijden er vijftig nieuwe waterstofbussen door Zuid-Holland, Groningen en Drenthe. Volgens minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die gisteren de afspraken hierover met de provincies ondertekende, heeft waterstof de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens.

Op dit moment rijden er in Nederland acht waterstofbussen rond in het openbaar vervoer, waaronder twee in Groningen. Er zijn nog maar weinig tankstations voor waterstof, maar dat is volgens de minister een kip-ei-verhaal. ''Die vijftig nieuwe bussen gaan straks ook allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft.”

Vanaf 2030 moeten alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij rijden, vanaf 2025 geldt dat al voor elke nieuwe bus. Deze eerder gemaakte afspraken zijn bekrachtigd in het Klimaatakkoord, dat in juni van dit jaar werd gepresenteerd.

Er rijden nu zo’n vijfhonderd zero-emissie-bussen rond in Nederland, veelal batterij-elektrisch. Dat aantal verdubbelt naar verwachting in 2020. Er zijn acht waterstoftankstations, maar de minister verwacht dat dat er voor het einde van deze kabinetsperiode twintig zijn.

Grote actieradius
Batterij-elektrische auto’s zijn geschikt voor kleinere afstanden. Waterstof-elektrische voertuigen kunnen op één tank afstanden van meer dan 400 kilometer afleggen, zonder uitlaatgassen te produceren. Dat geldt ook voor zware voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens. Van Veldhoven: ''Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.’’

Het gebruik van waterstof zorgt bovendien voor minder belasting van het elektriciteitsnetwerk, aldus de minister.

De uitbreiding van het aantal waterstofbussen is mogelijk dankzij de samenwerking tussen Europese instellingen, de provincies Groningen en Zuid-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De EU draagt 7,5 miljoen euro bij, de provincies en het ministerie ieder 3,75 miljoen euro. De provincies betalen daarnaast ook mee aan de exploitatie van de bussen.

Hydrogen Valley
Twintig van de vijftig waterstofbussen vervoeren volgend jaar al de eerste reizigers in Groningen en Drenthe. Deze bussen zijn reeds besteld en ook de bijbehorende waterstoftankstations zijn al aanbesteed. Daar moeten later nog tien bussen bij komen voor de regio Emmen.

Fleur Gräper 180 vk Fleur Gräper''Met het ondertekenen van deze afspraak geven we concreet invulling aan onze gezamenlijke ambitie om voorop te lopen bij de transitie van fossiele energie naar schone en hernieuwbare energie, in dit geval in de vorm van waterstof’’, verklaart de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.

De drie noordelijke provincies werden onlangs uitgeroepen tot eerste Hydrogen Valley van Europa. ''Daar zijn we trots op’’, aldus de gedeputeerde. ''De bussen en de waterstofvulpunten zijn voor ons een fundamentele bouwsteen in de waterstofeconomie van de toekomst.’’

De twintig overige bussen worden ingezet in de provincie Zuid-Holland.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht ministerie
‘Waterstof biedt noordelijke provincies nieuwe kansen’

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
People in conversation:
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Rob Roelfsema · 8 months ago
    Goed om te lezen dat de toepassing van waterstof als brandstof in het vervoer hiermee wordt uitgebreid. Maar waarom alleen in het vervoer? Waterstof kan ook aardgas vervangen. Om te beginnen bij de grootverbuikers. Voorlopig kunnen huishoudens dan nog aan het gas blijven. Lijkt me kostentechnisch een goeie optie.

Laatste reacties op onze artikelen

Ja, mooie terugblik op IJsselmeer als zoetwaterbuffer. Flexibel peilbesluit had daarnaast winst voor de natuur als doelstelling: Door periodiek dieper uitzakken in de nazomer zouden waterriet en oevervegaties verder kunnen uitgroeien, waardoor semi-natuurlijke dynamiek de oeverecologie ten goede zou komen. Ik ben benieuwd, @Rijkswaterstaat, hoe dat ervoor staat. Wordt dat ook geëvalueerd?
I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.