secundair logo knw 1

Op het busplatform bij station Den Haag Centraal ondertekenen minister Stientje van Veldhoven, gedeputeerde Fleur Gräper (Groningen) en gedeputeerde Floor Vermeulen (Zuid-Holland) de samenwerkingsovereenkomst voor vijftig nieuwe waterstofbussen. Foto Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Uiterlijk in 2021 rijden er vijftig nieuwe waterstofbussen door Zuid-Holland, Groningen en Drenthe. Volgens minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die gisteren de afspraken hierover met de provincies ondertekende, heeft waterstof de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens.

Op dit moment rijden er in Nederland acht waterstofbussen rond in het openbaar vervoer, waaronder twee in Groningen. Er zijn nog maar weinig tankstations voor waterstof, maar dat is volgens de minister een kip-ei-verhaal. ''Die vijftig nieuwe bussen gaan straks ook allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft.”

Vanaf 2030 moeten alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij rijden, vanaf 2025 geldt dat al voor elke nieuwe bus. Deze eerder gemaakte afspraken zijn bekrachtigd in het Klimaatakkoord, dat in juni van dit jaar werd gepresenteerd.

Er rijden nu zo’n vijfhonderd zero-emissie-bussen rond in Nederland, veelal batterij-elektrisch. Dat aantal verdubbelt naar verwachting in 2020. Er zijn acht waterstoftankstations, maar de minister verwacht dat dat er voor het einde van deze kabinetsperiode twintig zijn.

Grote actieradius
Batterij-elektrische auto’s zijn geschikt voor kleinere afstanden. Waterstof-elektrische voertuigen kunnen op één tank afstanden van meer dan 400 kilometer afleggen, zonder uitlaatgassen te produceren. Dat geldt ook voor zware voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens. Van Veldhoven: ''Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.’’

Het gebruik van waterstof zorgt bovendien voor minder belasting van het elektriciteitsnetwerk, aldus de minister.

De uitbreiding van het aantal waterstofbussen is mogelijk dankzij de samenwerking tussen Europese instellingen, de provincies Groningen en Zuid-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De EU draagt 7,5 miljoen euro bij, de provincies en het ministerie ieder 3,75 miljoen euro. De provincies betalen daarnaast ook mee aan de exploitatie van de bussen.

Hydrogen Valley
Twintig van de vijftig waterstofbussen vervoeren volgend jaar al de eerste reizigers in Groningen en Drenthe. Deze bussen zijn reeds besteld en ook de bijbehorende waterstoftankstations zijn al aanbesteed. Daar moeten later nog tien bussen bij komen voor de regio Emmen.

Fleur Gräper 180 vk Fleur Gräper''Met het ondertekenen van deze afspraak geven we concreet invulling aan onze gezamenlijke ambitie om voorop te lopen bij de transitie van fossiele energie naar schone en hernieuwbare energie, in dit geval in de vorm van waterstof’’, verklaart de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.

De drie noordelijke provincies werden onlangs uitgeroepen tot eerste Hydrogen Valley van Europa. ''Daar zijn we trots op’’, aldus de gedeputeerde. ''De bussen en de waterstofvulpunten zijn voor ons een fundamentele bouwsteen in de waterstofeconomie van de toekomst.’’

De twintig overige bussen worden ingezet in de provincie Zuid-Holland.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht ministerie
‘Waterstof biedt noordelijke provincies nieuwe kansen’

 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

wat een briljante toepassing: nu nog de vraag hoe specifiek die taal is of kan worden...
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de leiding van deze bedrijven niet zou begrijpen wat ze doen. Is het dan toch onkunde of wentelen ze de kosten gemakkelijk af op de overheid?
Breng het toezicht op alle lozende bedrijven terug onder het gezag van de waterdiensten als Rijkswaterstaat en de Waterschappen. Daar zit de expertise op dit gebied. We staan met de waterparagraaf voor een enorme opgave, en de uitdaging is beter op zijn plaats bij de waterdiensten.
@Fred SandersIk denk dat wetenschappers te veel willen onderzoeken om hun studenten lesstof te verschaffen en moet daarbij steeds denken aan de Eierlandse dam en prof. Marcel Stive. 25 jaar geleden wist hij al dat er vóór en áchter deze 850 meter lange strekdam begrijpelijke stromingsproblemen waren, die stromingsreacties zijn er nu nog. kustverdediging.nl 
@JacobsTja, wat zal ik zeggen, ik mis in Jos zijn verhaal over de de grote hoeveelheid Escherichia coli bacterie die in het grondwater zit, zelf al op meer dan 30 meter diepte, en ook mis ik de hoeveelheid ijzer en mangaan die in het grondwater zit, en dit alles kost veel om het eruit te halen, tot op heden wordt mijn grondwater afgekeurd en dat al tot 4 keer toe.
Dus, bezint eer gij begint, en complexe filter systemen zijn nu niet bepaald goedkoop in aanschaf maar vragen ook onderhoud. En laten we het een hebben over die andere stofjes, zoals medicijnen, ook deze dringen diep door in de grond, en deze zijn niet zo gemakkelijk eruit te halen, persoonlijk ben ik niet zo blij met een chemokeur van een ander... Mvg John