secundair logo knw 1

Op het busplatform bij station Den Haag Centraal ondertekenen minister Stientje van Veldhoven, gedeputeerde Fleur Gräper (Groningen) en gedeputeerde Floor Vermeulen (Zuid-Holland) de samenwerkingsovereenkomst voor vijftig nieuwe waterstofbussen. Foto Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Uiterlijk in 2021 rijden er vijftig nieuwe waterstofbussen door Zuid-Holland, Groningen en Drenthe. Volgens minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die gisteren de afspraken hierover met de provincies ondertekende, heeft waterstof de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens.

Op dit moment rijden er in Nederland acht waterstofbussen rond in het openbaar vervoer, waaronder twee in Groningen. Er zijn nog maar weinig tankstations voor waterstof, maar dat is volgens de minister een kip-ei-verhaal. ''Die vijftig nieuwe bussen gaan straks ook allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft.”

Vanaf 2030 moeten alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij rijden, vanaf 2025 geldt dat al voor elke nieuwe bus. Deze eerder gemaakte afspraken zijn bekrachtigd in het Klimaatakkoord, dat in juni van dit jaar werd gepresenteerd.

Er rijden nu zo’n vijfhonderd zero-emissie-bussen rond in Nederland, veelal batterij-elektrisch. Dat aantal verdubbelt naar verwachting in 2020. Er zijn acht waterstoftankstations, maar de minister verwacht dat dat er voor het einde van deze kabinetsperiode twintig zijn.

Grote actieradius
Batterij-elektrische auto’s zijn geschikt voor kleinere afstanden. Waterstof-elektrische voertuigen kunnen op één tank afstanden van meer dan 400 kilometer afleggen, zonder uitlaatgassen te produceren. Dat geldt ook voor zware voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens. Van Veldhoven: ''Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.’’

Het gebruik van waterstof zorgt bovendien voor minder belasting van het elektriciteitsnetwerk, aldus de minister.

De uitbreiding van het aantal waterstofbussen is mogelijk dankzij de samenwerking tussen Europese instellingen, de provincies Groningen en Zuid-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De EU draagt 7,5 miljoen euro bij, de provincies en het ministerie ieder 3,75 miljoen euro. De provincies betalen daarnaast ook mee aan de exploitatie van de bussen.

Hydrogen Valley
Twintig van de vijftig waterstofbussen vervoeren volgend jaar al de eerste reizigers in Groningen en Drenthe. Deze bussen zijn reeds besteld en ook de bijbehorende waterstoftankstations zijn al aanbesteed. Daar moeten later nog tien bussen bij komen voor de regio Emmen.

Fleur Gräper 180 vk Fleur Gräper''Met het ondertekenen van deze afspraak geven we concreet invulling aan onze gezamenlijke ambitie om voorop te lopen bij de transitie van fossiele energie naar schone en hernieuwbare energie, in dit geval in de vorm van waterstof’’, verklaart de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.

De drie noordelijke provincies werden onlangs uitgeroepen tot eerste Hydrogen Valley van Europa. ''Daar zijn we trots op’’, aldus de gedeputeerde. ''De bussen en de waterstofvulpunten zijn voor ons een fundamentele bouwsteen in de waterstofeconomie van de toekomst.’’

De twintig overige bussen worden ingezet in de provincie Zuid-Holland.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht ministerie
‘Waterstof biedt noordelijke provincies nieuwe kansen’

 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

En de lozingen van de waterschappen zelf? Heeft al iemand een idee wat daar aan te doen is?
Interessante innnovatie.
Wat ik me nu afvraag met die sluitdeuren: ze moeten een faalkans hebben van iets van 10^-4 per jaar, mogelijk nog een factor 10 lager.
Hoeveel kogels heeft men laten vallen (op verschillende plaatsen) om te concluderen dat de faalkans als gevolg van een impact (25 kg bal van 22 meter hoogte lijkt me inderdaad een aardige klap geven) op een voldoende laag niveau zit?
Natuurlijk is een gat op één plek niet direct einde levensduur van deur, maar hij zal iig niet mogen bezwijken.
@Johan FliermanDe metingen van die afgelopen 120 jaar geven maar al te duidelijk aan hoeveel invloed dus de mens heeft.
Nu dan 7 miljard mensen die echt geen stapje terug willen doen.
We blijven dus al die fossiele materialen gewoon in de fik steken.
De wereld wordt daar een aardig stormachtig ruig planeetje van.
Veel succes met deze geweldige actie, samenwerken met onze buren! Maar vergeet niet dat ze in Duitsland een andere taal spreken, ook m.b.t. het water, meetmethodes, waarden en normen. 

De aarde regelt haar zaken zelf daar hebben we als mensen geen enkele invloed op ze is er al miljarden jaren en we meten pas 120 jaar onze invloed dus…