secundair logo knw 1

Op het busplatform bij station Den Haag Centraal ondertekenen minister Stientje van Veldhoven, gedeputeerde Fleur Gräper (Groningen) en gedeputeerde Floor Vermeulen (Zuid-Holland) de samenwerkingsovereenkomst voor vijftig nieuwe waterstofbussen. Foto Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Uiterlijk in 2021 rijden er vijftig nieuwe waterstofbussen door Zuid-Holland, Groningen en Drenthe. Volgens minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die gisteren de afspraken hierover met de provincies ondertekende, heeft waterstof de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens.

Op dit moment rijden er in Nederland acht waterstofbussen rond in het openbaar vervoer, waaronder twee in Groningen. Er zijn nog maar weinig tankstations voor waterstof, maar dat is volgens de minister een kip-ei-verhaal. ''Die vijftig nieuwe bussen gaan straks ook allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft.”

Vanaf 2030 moeten alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij rijden, vanaf 2025 geldt dat al voor elke nieuwe bus. Deze eerder gemaakte afspraken zijn bekrachtigd in het Klimaatakkoord, dat in juni van dit jaar werd gepresenteerd.

Er rijden nu zo’n vijfhonderd zero-emissie-bussen rond in Nederland, veelal batterij-elektrisch. Dat aantal verdubbelt naar verwachting in 2020. Er zijn acht waterstoftankstations, maar de minister verwacht dat dat er voor het einde van deze kabinetsperiode twintig zijn.

Grote actieradius
Batterij-elektrische auto’s zijn geschikt voor kleinere afstanden. Waterstof-elektrische voertuigen kunnen op één tank afstanden van meer dan 400 kilometer afleggen, zonder uitlaatgassen te produceren. Dat geldt ook voor zware voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens. Van Veldhoven: ''Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.’’

Het gebruik van waterstof zorgt bovendien voor minder belasting van het elektriciteitsnetwerk, aldus de minister.

De uitbreiding van het aantal waterstofbussen is mogelijk dankzij de samenwerking tussen Europese instellingen, de provincies Groningen en Zuid-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De EU draagt 7,5 miljoen euro bij, de provincies en het ministerie ieder 3,75 miljoen euro. De provincies betalen daarnaast ook mee aan de exploitatie van de bussen.

Hydrogen Valley
Twintig van de vijftig waterstofbussen vervoeren volgend jaar al de eerste reizigers in Groningen en Drenthe. Deze bussen zijn reeds besteld en ook de bijbehorende waterstoftankstations zijn al aanbesteed. Daar moeten later nog tien bussen bij komen voor de regio Emmen.

Fleur Gräper 180 vk Fleur Gräper''Met het ondertekenen van deze afspraak geven we concreet invulling aan onze gezamenlijke ambitie om voorop te lopen bij de transitie van fossiele energie naar schone en hernieuwbare energie, in dit geval in de vorm van waterstof’’, verklaart de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.

De drie noordelijke provincies werden onlangs uitgeroepen tot eerste Hydrogen Valley van Europa. ''Daar zijn we trots op’’, aldus de gedeputeerde. ''De bussen en de waterstofvulpunten zijn voor ons een fundamentele bouwsteen in de waterstofeconomie van de toekomst.’’

De twintig overige bussen worden ingezet in de provincie Zuid-Holland.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht ministerie
‘Waterstof biedt noordelijke provincies nieuwe kansen’

 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.