0
0
0
s2sdefault

Opnieuw is de Raad van State er niet in geslaagd om een uitspraak te doen in de bodemprocedure over de versterking van de Markermeerdijken. Het derde uitstel van de uitspraak liep vandaag af. De afdeling bestuursrechtspraak publiceerde evenwel geen verdict. 

Desgevraagd zegt de voorlichting van de Raad van State: “De Afdeling bestuursrechtspraak is er erg hard mee bezig. Hopelijk kan de uitspraak binnen enkele weken openbaar worden gemaakt.” 

De reactie sluit aan bij de veronderstelling van hoogheemraad Rob Veenman die vorige maand in een brief aan het algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) uitsprak dat niet valt uit te sluiten dat de uitspraak opnieuw zou worden uitgesteld.

De verwachting aanvankelijk was dat er in de bodemprocedure in het eerste kwartaal van dit jaar een vonnis zou liggen. Nu dat er niet is komt de alliantie die de dijkversterking uitvoert, HHNK en de bedrijven Boskalis en VolkerWessels, terug op eerdere toezeggingen dat er hangende de bodemprocedure alleen voorbereidingswerk zou worden verricht dat de dijk, die over een lengte van 33 kilometer moet worden versterkt, niet zou aantasten. 

Eind april begint de alliantie met de realisering van een inlaat bij het gemaal Westerkogge in Scharwoude, kondigde Veenman aan. “Het is van essentieel belang om deze werkzaamheden vóór het stormseizoen 2020 te realiseren om te voorkomen dat een heel bouwjaar verloren gaat”, zo motiveerde de dagelijks bestuurder het besluit.

Als de Raad van State over enkele weken met een uitspraak komt, zijn de onomkeerbare werkzaamheden mogelijk al begonnen. De bezwaarmakende Stichting Zuyderzeedijk gaf eerder aan de uitspraak van de Raad van State af te willen wachten, voordat ze zich zou beraden op eventuele juridische stappen tegen de nieuwe plannen van de alliantie. De stichting denkt daar nu nog zo over, ook nu de uitspraak er niet is en de datum nadert waarop het werk in Scharwoude begint.  

 

MEER INFORMATIE
Spanning over versterking Markermeerdijken loopt op 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.