secundair logo knw 1

De provincies Noord-Holland en Utrecht versoepelen het financieel toezicht op het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Sinds eind 2024 zit het waterschap weer binnen de kasgeldlimiet. Ook laat de begroting van 2025 zien dat AGV dit begrotingsjaar binnen de maximale grens voor kortlopende leningen blijft, stellen de provincies vast.

De afgelopen jaren verslechterde de financiële situatie van AGV, met name door achterstanden in de belastingoplegging en -inning. Deze ontstonden door de implementatie van een nieuw belastingsysteem.

Hierdoor beschikte het waterschap over onvoldoende liquide middelen en moest het relatief veel kortlopende leningen afsluiten. Dat gebeurde in alle kwartalen van 2022 en de eerste twee kwartalen van 2023. Dit leidde tot een langdurige overschrijding van de kasgeldlimiet – de wettelijke bovengrens voor kortlopende leningen volgens de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido).

AGV stelde in juni 2023 de toezichthoudende provincies ervan op de hoogte dat het meer dan drie kwartalen de kasgeldlimiet had overschreden. Het waterschap stelde een herstelplan kasgeldlimiet op en legde dit ter goedkeuring voor aan de provincies, zoals wettelijk vereist. Dit herstelplan is op 26 maart 2024 door beide provincies goedgekeurd.

Daarnaast stelde AGV een verbeterplan continuïteit waterschapstaken op, gericht op het versterken van de financiële positie, het verbeteren van belastingprocessen, en het verhogen van de realisatiegraad van investeringen en het beheer van assets.

Om de financiële positie te herstellen, verhoogde AGV de tarieven voor de waterschapsbelasting fors. Het werkte er ook aan om de achterstanden in de belastinginning in te halen. Voor de falende invoering van het nieuwe belastinginningssysteem en de gevolgen daarvan, bood het waterschap excuses aan aan inwoners, onder andere via brieven bij belastingaanslagen. Vanaf 2025 ontvangen inwoners weer jaarlijks een reguliere aanslag waterschapsbelasting.

De voortgang van het herstelplan en het verbeterplan werd nauwgezet gevolgd door de provincies. AGV stuurde maandelijks voortgangsrapportages aan de toezichthouders en er vonden regelmatig ambtelijke en bestuurlijke overleggen plaats.

Sinds eind 2024 zit het waterschap weer binnen de kasgeldlimiet. Ook blijft het waterschap dit jaar, volgens de begroting, binnen de maximale grens voor kortlopende leningen. Om deze reden wordt het verscherpte financieel toezicht versoepeld, laten de provincies weten.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.