0
0
0
s2smodern

Het Nederlandse spoor is niet bestand tegen extreme hitte en hevige regenval, laat ProRail weten. De spoorbeheerder brengt in kaart welke maatregelen genomen moeten worden om het spoor klimaatbestendig te maken en zoekt voor de aanpak samenwerking met waterschappen, gemeenten en provincies.

Er zijn grote investeringen nodig, zeggen Onno Hazelaar en Stefan Jak van ProRail in een gesprek met dagblad Trouw. Beiden houden zich bezig met de gevolgen van de klimaatverandering voor het spoor. "Als we het spoor volledig klimaatbestendig willen maken, dan ben je met één miljard euro nog lang niet klaar", zeggen ze. Gebeurt er niets dan zal het aantal storingen op het spoor toenemen.

Voor ProRail is klimaatverandering sinds een jaar of vijf een thema, vanaf begin 2019 wordt klimaatverandering meegenomen in bouw- of onderhoudsprojecten. Zo is bij het nieuwe station Driebergen-Zeist een bassin gebouwd om overtollig water op te vangen.

Electriciteitskasten
Hevige regenbuien zorgen nu al voor problemen. “Denk bijvoorbeeld aan een bui, waarbij er in twee uur tijd 70 millimeter regen valt. Lokaal kan heftige regenval leiden tot wateroverlast in onze elektriciteitskasten, die de beveiliging van de overwegen en treinen regelen. Die installaties werken dan niet meer”, zegt Jak tegen Trouw.

Als maatregel plaatst ProRail elektriciteitskasten voortaan hoger. Verplaatsen van de 10.000 bestaande kasten is nog niet aan de orde, aldus beide ProRail-medewerkers. “Vooralsnog grijpen we alleen in op kwetsbare plekken. Het is lokaal maatwerk.”

Ook langdurige periodes van droogte zijn van invloed. Door dalend grondwaterpeil kunnen zich verzakkingen voordoen in het zandlichaam waarop het spoor ligt, legt Hazelaar uit. “Dat kan leiden tot lange buitendienststellingen.”

Kamervragen
De uitspraken van beide ProRail-medewerkers hebben tot Kamervragen geleid. Rutger Schonis (D66) wil van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) weten hoe zij de gevolgen van de klimaatverandering inschat voor het spoor, welke onderdelen extra gevoelig zijn voor extreme weersomstandigheden en op welke wijze het ministerie deze delen van het spoor met het huidige beleid toekomstbestendig wil maken.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Drie droge zomers op een rij doet het percentage stijgen, er is veel minder verdunning! weten de onderzoekers dat niet?
De stikstofconcentratie in het oppervlaktewater daalt. Het kan zijn dat we in de buurt komen van de (KRW-)normen voor stikstof. Dat betekent echter nog niet dat de gewenste biologische toestand ontstaat. De normen zijn volgens een recente studie in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit voor een aantal watertypen te soepel.
Zie: https://www.kennisimpulswaterkwaliteit.nl/nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-van-nederlandse-oppervlaktewateren
Ben van mening dat drinkwater niet gebruikt moet worden voor grootschalig koelwater. Grondwater is ook prima geschikt als koelwater. Het toevoegen van zout of chemicaliën aan koelwater en vervolgens het water willen lozen is een slechte zaak. Miljarden verdienen deze bedrijven en betalen nauwelijks belasting en gaan ook nog eens voor de goedkoopste methode om te koelen. Het zout al bij lozing ook zorgen voor verzilting van het omliggende water (sloten en kanalen) en de daar aanliggende gronden.
Stop de idioterie om dit soort bedrijven van alles toe te zeggen, tegen de laagste lasten, maar laat ze gewoon de normale prijs betalen voor het oplossen van hun probleem (koelen) en laat ze gewoon zo schoon mogelijk koelwater lozen i.p.v. zout water.
Precieze bemesting gaat deze problemen in de toekomst oplossen oplossen..... Dat is de richting waar de sector de oplossingen gaat vinden voor vele van deze mest gerelateerde problemen incl. stikstof probleem.
@S GroveDe datacenters van microsoft, google en facebook hebben een veel lager PUE (power usage efficiency) en WUE (water usage efficiency) dan andere commerciele datacenters. Hier wordt ook gewoon openlijk over gecommuniceerd door de partijen. Ze gebruiken allen vergelijkbare hardware die zeer energie efficient is (open compute hardware) en publiceren openlijk over hun cijfers (die buitengewoon goed zijn, en elk nog jaar beter worden)
Google (https://www.google.com/about/datacenters/efficiency/)
Facebook https://engineering.fb.com/2014/03/14/data-center-engineering/open-sourcing-pue-wue-dashboards).
Sommige van Google en Microsoft data centers opereren zonder water koeling, slechts lucht gekoeld. Alleen bij warme temperaturen (26,7 graden +) wordt er beruikt gemaakt van waterkoeling. (https://www.datacenterknowledge.com/archives/2009/07/15/googles-chiller-less-data-center). Ik weet niet hoeveel dagen (of uren) per jaar het kwik boven de 26,7 graden komt in Groningen en Wieringermeer. Maar het zal niet meer dan 5-6 dagen zijn per jaar (60-70 uur per jaar?). En dat is alleen als de work load niet verplaatst wordt naar een ander datacenter van Google (wat ook gebeurt).
Hyperscalers zoals Google en Microsoft zijn weliswaar energie grootverbruikers, maar lopen ook ver voorop als het gaat om efficiënt omgaan met energie en water. Wat dat betreft snap ik niet heel goed waarom juist deze datacenters het nieuws halen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.