0
0
0
s2smodern

Het Nederlandse spoor is niet bestand tegen extreme hitte en hevige regenval, laat ProRail weten. De spoorbeheerder brengt in kaart welke maatregelen genomen moeten worden om het spoor klimaatbestendig te maken en zoekt voor de aanpak samenwerking met waterschappen, gemeenten en provincies.

Er zijn grote investeringen nodig, zeggen Onno Hazelaar en Stefan Jak van ProRail in een gesprek met dagblad Trouw. Beiden houden zich bezig met de gevolgen van de klimaatverandering voor het spoor. "Als we het spoor volledig klimaatbestendig willen maken, dan ben je met één miljard euro nog lang niet klaar", zeggen ze. Gebeurt er niets dan zal het aantal storingen op het spoor toenemen.

Voor ProRail is klimaatverandering sinds een jaar of vijf een thema, vanaf begin 2019 wordt klimaatverandering meegenomen in bouw- of onderhoudsprojecten. Zo is bij het nieuwe station Driebergen-Zeist een bassin gebouwd om overtollig water op te vangen.

Electriciteitskasten
Hevige regenbuien zorgen nu al voor problemen. “Denk bijvoorbeeld aan een bui, waarbij er in twee uur tijd 70 millimeter regen valt. Lokaal kan heftige regenval leiden tot wateroverlast in onze elektriciteitskasten, die de beveiliging van de overwegen en treinen regelen. Die installaties werken dan niet meer”, zegt Jak tegen Trouw.

Als maatregel plaatst ProRail elektriciteitskasten voortaan hoger. Verplaatsen van de 10.000 bestaande kasten is nog niet aan de orde, aldus beide ProRail-medewerkers. “Vooralsnog grijpen we alleen in op kwetsbare plekken. Het is lokaal maatwerk.”

Ook langdurige periodes van droogte zijn van invloed. Door dalend grondwaterpeil kunnen zich verzakkingen voordoen in het zandlichaam waarop het spoor ligt, legt Hazelaar uit. “Dat kan leiden tot lange buitendienststellingen.”

Kamervragen
De uitspraken van beide ProRail-medewerkers hebben tot Kamervragen geleid. Rutger Schonis (D66) wil van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) weten hoe zij de gevolgen van de klimaatverandering inschat voor het spoor, welke onderdelen extra gevoelig zijn voor extreme weersomstandigheden en op welke wijze het ministerie deze delen van het spoor met het huidige beleid toekomstbestendig wil maken.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi dat de dreiging van een landelijk watertekort voorbij is en dat er weer voldoende water Nederland binnenkomt. Waarmee evenwel helaas alleen Europees Nederland bedoeld wordt. Geen woord over Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en Sint-Eustatius) dat nu al bijna tien jaar ook een deel van Nederland is. En mocht dit deel niet binnen de verantwoordelijkheid van RWS en LCW vallen, ook dan ware sprake te zijjn van Europees Nederland in hun berichten.
Goede dag, ik heb uw verslag gelezen over het afvalwater op de Oude Rijn bij Katwijk. Ik woon zelf aan de Zandsloot te Katwijk een aftakking van de Oude Rijn. Hoe kom ik te weten of deze Zandsloot geschikt is om te zwemmen? Ik zwem regelmatig. Is dit mogelijk met gebruik maken van een swimsuit en oog bescherming.
De Zandsloot is ongeveer 8 meter breed en ongeveer 400 meter lang, met aan de uitlopen de Oude Rijn.
Wat we met zijn allen de afgelopen 150-200 jaar in vijf forse ontwateringsgolven/afwateringsgolven (1. kanalisaties, 2. ontginningen en bebossingen, 3. beekverbeteringen, 4. ruilverkavelingen (nooit meer honger) en 5 verstedelijking) gemaakt hebben, is helaas niet in enkele jaren te herstellen.
Toch deel ik de zorgen van Patrick, ook al zeilen we bij waterschap Aa en Maas al scherper aan de wind dan 20 jaar geleden. Van #herstelsponswerkinglandschap naar #ontwikkelsponswerkinglandschap. Zie ook de Stowa-pagina over klimaatrobuuste beekdallandschappen.
Iedereen weet toch dat zandgrond slecht water vasthoudt. Maar als je kijkt naar de zandgronden in Drenthe, Twente, Veluwe en de Achterhoek, speelt de drooglegging en aanleg van de N.O.P. ook een rol van betekenis voor wat betreft het sneller wegstromen van het grondwater van het "Oude Land naar het Nieuwe Land" omdat er minder tegendruk is.
Het is nog erger dan Patrick schrijft: decennia geleden is meer dan de helft van het land in het kader van de ruilverkavelingen omgespit en is ten minste even zoveel biodiversiteit verdwenen. Door de ruilverkavelingen zijn de landbouwpercelen zodanig ontwaterd dat er nu in de zomer een watertekort is. Als we niet oppassen wordt het grondwater onder grote Natura 2000-gebieden, zoals de Veluwe 's-winters geïnjecteerd met systeemvreemd water uit de grote rivieren, dat daaruit in de zomer wordt onttrokken. Zodoende wordt de natuur dubbel gepakt.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.