secundair logo knw 1

Het Nederlandse spoor is niet bestand tegen extreme hitte en hevige regenval, laat ProRail weten. De spoorbeheerder brengt in kaart welke maatregelen genomen moeten worden om het spoor klimaatbestendig te maken en zoekt voor de aanpak samenwerking met waterschappen, gemeenten en provincies.

Er zijn grote investeringen nodig, zeggen Onno Hazelaar en Stefan Jak van ProRail in een gesprek met dagblad Trouw. Beiden houden zich bezig met de gevolgen van de klimaatverandering voor het spoor. "Als we het spoor volledig klimaatbestendig willen maken, dan ben je met één miljard euro nog lang niet klaar", zeggen ze. Gebeurt er niets dan zal het aantal storingen op het spoor toenemen.

Voor ProRail is klimaatverandering sinds een jaar of vijf een thema, vanaf begin 2019 wordt klimaatverandering meegenomen in bouw- of onderhoudsprojecten. Zo is bij het nieuwe station Driebergen-Zeist een bassin gebouwd om overtollig water op te vangen.

Electriciteitskasten
Hevige regenbuien zorgen nu al voor problemen. “Denk bijvoorbeeld aan een bui, waarbij er in twee uur tijd 70 millimeter regen valt. Lokaal kan heftige regenval leiden tot wateroverlast in onze elektriciteitskasten, die de beveiliging van de overwegen en treinen regelen. Die installaties werken dan niet meer”, zegt Jak tegen Trouw.

Als maatregel plaatst ProRail elektriciteitskasten voortaan hoger. Verplaatsen van de 10.000 bestaande kasten is nog niet aan de orde, aldus beide ProRail-medewerkers. “Vooralsnog grijpen we alleen in op kwetsbare plekken. Het is lokaal maatwerk.”

Ook langdurige periodes van droogte zijn van invloed. Door dalend grondwaterpeil kunnen zich verzakkingen voordoen in het zandlichaam waarop het spoor ligt, legt Hazelaar uit. “Dat kan leiden tot lange buitendienststellingen.”

Kamervragen
De uitspraken van beide ProRail-medewerkers hebben tot Kamervragen geleid. Rutger Schonis (D66) wil van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) weten hoe zij de gevolgen van de klimaatverandering inschat voor het spoor, welke onderdelen extra gevoelig zijn voor extreme weersomstandigheden en op welke wijze het ministerie deze delen van het spoor met het huidige beleid toekomstbestendig wil maken.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

wat een briljante toepassing: nu nog de vraag hoe specifiek die taal is of kan worden...
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de leiding van deze bedrijven niet zou begrijpen wat ze doen. Is het dan toch onkunde of wentelen ze de kosten gemakkelijk af op de overheid?
Breng het toezicht op alle lozende bedrijven terug onder het gezag van de waterdiensten als Rijkswaterstaat en de Waterschappen. Daar zit de expertise op dit gebied. We staan met de waterparagraaf voor een enorme opgave, en de uitdaging is beter op zijn plaats bij de waterdiensten.
@Fred SandersIk denk dat wetenschappers te veel willen onderzoeken om hun studenten lesstof te verschaffen en moet daarbij steeds denken aan de Eierlandse dam en prof. Marcel Stive. 25 jaar geleden wist hij al dat er vóór en áchter deze 850 meter lange strekdam begrijpelijke stromingsproblemen waren, die stromingsreacties zijn er nu nog. kustverdediging.nl 
@JacobsTja, wat zal ik zeggen, ik mis in Jos zijn verhaal over de de grote hoeveelheid Escherichia coli bacterie die in het grondwater zit, zelf al op meer dan 30 meter diepte, en ook mis ik de hoeveelheid ijzer en mangaan die in het grondwater zit, en dit alles kost veel om het eruit te halen, tot op heden wordt mijn grondwater afgekeurd en dat al tot 4 keer toe.
Dus, bezint eer gij begint, en complexe filter systemen zijn nu niet bepaald goedkoop in aanschaf maar vragen ook onderhoud. En laten we het een hebben over die andere stofjes, zoals medicijnen, ook deze dringen diep door in de grond, en deze zijn niet zo gemakkelijk eruit te halen, persoonlijk ben ik niet zo blij met een chemokeur van een ander... Mvg John