secundair logo knw 1

Platform Slappe Bodem presenteerde haar nieuwe koers tijdens het nationale congres bodemdaling in Zwolle | Foto Platform Slappe bodem

Het platform Slappe Bodem is vijfentwintig jaar geleden opgezet voor waterschappen, provincies en gemeenten die te maken krijgen met bodemdaling. Doel is het onderwerp agenderen en kennisdeling. Het platform kiest nu een nieuwe koers.

“Bodemdaling is een sluipmoordenaar”, zegt Jeroen Mekenkamp, secretaris Platform Slappe Bodem. “Het gaat langzaam en is bijna onzichtbaar. Het onderwerp raakt daardoor snel op de achtergrond. Maar heel veel mensen, ongeveer negen miljoen Nederlanders in West-, Oost- en Noord-Nederland, hebben al met de gevolgen ervan te maken. Door vroegtijdig in te grijpen, kunnen toekomstige kosten en overlast voor de burgers worden voorkomen.”

Jeroen MekenkampJeroen MekenkampHet platform stelt zichzelf daarom tot doel om het onderwerp te agenderen bij politiek en bestuurders. “Daar zijn we op zichzelf succesvol in. Dat betekent ook dat het onderwerp steeds meer facetten en onderdelen krijgt. Daarnaast is het platform flink gegroeid. Daarom hebben we voor volgend jaar gekozen voor een opzet met een voorzitter en daarnaast vier bestuurlijke teams van portefeuillehouders op de vier grote thema’s.”

Daarmee worden de thema’s ‘Landelijk gebied’, ‘Openbare ruimte en infrastructuur’, ‘Funderingen en historische gebouwen’ en ‘Nieuwbouw’ bedoeld. “De grootste tweedeling is die tussen de stad en het landelijk gebied. Maar binnen de stedelijke omgeving zijn er weer verschillende onderwerpen uit te diepen. De voorzitter is er uiteindelijk voor de onderwerpen die deze vier thema’s overstijgen.”

Met het beleggen van de verantwoordelijkheid vanuit het platform bij meerdere portefeuillehouders te beleggen, hoopt het platform duidelijker een vuist te kunnen maken. “Ik denk dat we al veel betekend hebben, maar nog duidelijk meer kunnen betekenen dan we nu doen. Daarnaast helpt de spreiding van verantwoordelijkheden ook alle onderwerpen echt recht te doen.”

Daarbij denkt Mekenkamp niet alleen aan het genereren van aandacht voor deze vier inhoudelijke thema’s, maar ook aan de andere doelstelling van het platform: kennisdeling. “Daartoe werken we samen met het Kenniscentrum Bodemdaling en Funderingen. Dat is een heel belangrijke pijler voor de komende jaren. En als het gaat om kennis opdoen, hopen we ook heel erg dat er een vervolg komt aan het project LOSS (Living On Soft Soils), waarin we onder andere samenwerken met waterschappen en kennisinstellingen. Op al die thema’s willen we ons de komende tijd hard gaan maken.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.