0
0
0
s2smodern

Een zonne-eiland van 2,5 kilometer lengte langs de Afsluitdijk kan alle Friese huishoudens van energie voorzien. Door de panelen te beschermen met eilandjes ontstaat een lagune die de biodiversiteit een enorme boost geeft. Tjeerd Jongsma van Sunfloat probeert de neuzen één kant op te krijgen.

 Een lagune van (nieuwe) eilandjes om een groot veld dubbelzijdige zonnepanelen heen, in het IJsselmeer langs de Afsluitdijk. Dat is het plan dat Tjeerd Jongsma, oprichter van Sunfloat, aan de man probeert te brengen. Hij presenteerde zijn plan onder meer onlangs op het duurzaamheidsfestival Springtij op Terschelling. Het park zou zo’n 2,5 kilometer lang worden en genoeg energie opleveren om alle 200.000 Friese huishoudens van hun volledige energiebehoefte te voorzien.

Nederland moet nog gigantisch veel meters maken als het gaat om verduurzaming van de energiebehoefte, zegt Jongsma. ‘Op land is er nooit genoeg ruimte voor de vele zonnepanelen die nodig zijn. Woningbouw en voedselvoorziening blijven altijd concurreren met zonneparken. Natuurlijk moeten we nog veel meer daken vol leggen met zonnepanelen, maar om echt massa te maken, moeten we het water ook gebruiken.’

Bijkomend belangrijk voordeel: zonnepanelen op water kunnen aan beide zijden worden gebruikt om de weerspiegeling van het water beter te benutten. Daardoor leveren ze 30 procent meer op dan de ‘gewone’, enkelzijdige panelen. Sunfloat heeft al dergelijke systemen in gebruik op verschillende plekken in het land, waaronder de Tweede Maasvlakte.

Op het IJsselmeer moeten de panelen extra goed bestand zijn tegen weer en wind. Er is één groot risico: kruiend ijs. Dat komt weliswaar niet veel voor, maar ‘het hoeft maar één keer te gebeuren, en je hele investering is er geweest’, zegt Jongsma. Hij heeft in zijn ontwerp daarom eilandjes om de zonnepanelen heen ontworpen, ter bescherming.

Die eilandjes hebben als belangrijke tweede functie dat ze de biodiversiteit een enorme boost kunnen geven. Jongsma: ‘De Afsluitdijk is prachtig, maar de natuur in het IJsselmeer is zo dood als een pier.’ Door eilandjes aan te leggen, kan het aantal soorten vogels, vissen en schelpdieren enorm toenemen. ‘Kijk maar naar de Marker Wadden, de eilandjes die in het Markermeer zijn aangelegd. Daar is nu al een grote ecologische verbetering te zien.’ Problemen met de visserijsector verwacht hij daarom ook niet. ‘Voor hen zouden die eilandjes juist een enorme verbetering zijn.’

Het is nog de vraag of hij genoeg samenwerking krijgt van overheden en bedrijfsleven om zijn plan te realiseren, zegt Jongsma. ‘We hebben een steen in de vijver gegooid en zijn nu de golven aan het opvangen. Eén ding is zeker: wij kunnen dit niet alleen. Wij maken zonnepanelen, maar geen eilandjes. Het gaat om een totale investering van zo’n twee miljard euro. Daar heb je een brede samenwerking voor nodig.’ Vooralsnog staan overheden en energiebedrijven er niet per se negatief tegenover. ‘Besluitvorming zal zo’n vijf tot zeven jaar in beslag nemen. Tegen die tijd hebben wij wel panelen ontwikkeld die genoeg weer- en windbestendig zijn om langs de Afsluitdijk te liggen.’

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Bij gloednieuwe, duurzame en innovatieve vispassage De Noord van waterschap Scheldestromen passeren er deze week 1.000 stuks glasalen per nacht. Er zijn er dus ook die boven de verwachting werken. (zonder APK)
@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.