secundair logo knw 1

Net zoals dat in Nederland het geval is, bevat het oppervlakte- en grondwater in Vlaanderen nog altijd te veel nitraat en fosfaat. De afname van de nutriënten is gestagneerd. Er zijn extra en gerichte maatregelen nodig om een duidelijke verbetering te realiseren.

Dat stelt bestuurder Toon Denys van de Vlaamse Landmaatschappij in het Mestrapport dat de maatschappij jaarlijks uitbrengt over het mestbeleid en de milieukwaliteit.

Het evaluatierapport richt zich deze keer op de resultaten van het 5e mestactieprogramma (MAP5) in Vlaanderen. Dat programma loopt tot 2018. Uit het rapport blijkt dat er in de afgelopen vier jaren, de looptijd van het actieprogramma, een status quo is opgetreden, met als gevolg dat er onvoldoende sprake is van verbetering van de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater.

Niet toereikend
Middels het in 5e mestactieprogramma vormgegeven mestbeleid wordt de diffuse verontreiniging van oppervlakte- en grondwater door de land- en tuinbouw aangepakt, conform de Europese Nitraatrichtlijn. De doelstellingen van MAP5 worden bij lange na niet gehaald, ook al zijn er regionaal wel grote verschillen.

In 21 procent van de MAP meetpunten in het oppervlaktewater is een overschrijding van de drempelwaarde van 50 mg nitraat per liter gemeten. Dat percentage zou volgens de doelstelling van MAP5 in 2018 maximaal vijf mogen zijn.

De fosfaatnorm werd in het winterjaar 2016-2017 in 67 procent van de metingen overschreden. Dat lijkt iets beter dan de drie voorgaande jaren, stelt het Mestrapport, maar daar wordt wel de kanttekening bij geplaatst dat het verschil tussen praktijksituatie en doelstelling nog groter is dan voor nitraat. De in het verleden opgebouwde fosfaatvoorraad in de bodem en het riviersediment zal nog jaren van invloed zijn op de normoverschrijdingen.

Grondwater
De grondwaterkwaliteit vertoont grote regionale verschillen. Tijdens de evaluatieperiode 2013-2016 werd een daling van gemiddelde nitraatconcentratie in de bovenste filter vastgesteld bij 14 van de 38 hydrogeologisch homogene zones, aldus het rapport. Positief is de verdere verbetering in sommige grote zones, staat in het Mestrapport. “Voor 4 zones blijft de situatie min of meer stabiel. In 10 van de 38 zones treedt volgens de trend een lichte stijging op.”

Met de vaststelling dat de concentraties nutriënten in opper- en grondwater nog te hoog zijn, worden in Vlaanderen dezelfde conclusies getrokken als in Nederland. Hier stelde de Commissie voor de milieueffectrapportage vorige week in een rapport vast dat de maatregelen in het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn onvoldoende zijn om de gestelde milieudoelen van de Nitraatrichtlijn, Grondwaterrichtlijn en de Kaderrichtlijn Water op tijd te halen.

De commissie trok de conclusie dat er grote stappen moeten worden gezet in het Nederlandse mestbeleid om de doelen te halen. De aanbeveling van de Vlaamse Landmaatschappij dat er in Vlaanderen extra en gericht maatregelen nodig zijn om verbetering te bereiken is een soortgelijke boodschap.

 

Meer informatie over mestbeleid

Lees het mestrapport van de Vlaamse Landmaatschappij over het 5e Mestactieprogramma in Vlaanderen. 
Het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw voorziet een strenger mestbeleid.
De onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage in Nederland vindt het 6e actieprogramma Nitraatrichtlijn ontoereikend.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.