0
0
0
s2sdefault

Vakbond CNV kondigde vorige week aan de cao onderhandelingen bij de waterbedrijven op te schorten. Gepraat wordt er desondanks nog steeds, maar de vakbonden eisen voor eind maart beweging van de werkgevers. Belangrijkste twistpunt is de loonparagraaf.

Werkgevers en de vakbonden CNV, FNV en AVV sloten half december van vorig jaar een intentieovereenkomst om op korte termijn een voor alle partijen bevredigende cao af te sluiten. Deze intentieverklaring was een reactie op het moeizaam verlopen onderhandeltraject in 2018 en 2019, toen het zelfs tot acties kwam bij de waterbedrijven.

Maar ruim twee maanden na het afsluiten van de intentieovereenkomst is er nog geen cao voor de medewerkers van de waterbedrijven. Sterker nog, het CNV kondigde aan de gesprekken op te willen schorten. “Praten we over onderwerpen die geld kosten, dan geeft deze werkgever niet thuis.” zegt Abhilash Sewgobind, Bestuurder Arbeidsvoorwaarden bij CNV. “Eind maart komen we dan weer bij elkaar en doen we een ultieme poging. Maar dan moet de werkgever wel in beweging gekomen zijn.”

De werkgevers worden bij deze onderhandelingen vertegenwoordigd door Rolf Blankemeijer van de Werkgeversvereniging Waterbedrijven (WWB). “Het lijkt wel of we langs elkaar heen praten. De looneis van de bonden bij de drinkwaterbedrijven, 2,7% gemiddeld, ligt al ver boven wat er van Rijk, provincies en gemeenten wordt verwacht. En daarnaast praten we nog over inflatiecorrectie, geboorteverlof, heldenbonus en VUT-regeling.”

Verschillende belangen
Volgens Sewgobind hebben de bonden een redelijke looneis neergelegd en is het ook niet meer dan normaal om over onderwerpen als heldenbonus en geboorteverloven te praten. “Het is niet bepaald crisis in de sector. De medewerkers van de waterbedrijven hebben in de coronacrisis keihard doorgewerkt. Daar hebben ze veel schouderklopjes voor gehad, maar die waardering mag ook in geld uitgedrukt worden. En geboorteverlof is een middel om de sector interessant te maken voor jonge professionals. Dat willen de werkgevers toch zo graag?”

“Het is te makkelijk om de looneis en de andere wensen met financiële gevolgen los van elkaar te bekijken,” stelt Blankemeijer. Hij merkt op dat drinkwaterbedrijven een monopoliepositie hebben. Verhoging van de kosten leidt tot een hogere drinkwaterprijs voor gebruikers, die niet kunnen kiezen tussen drinkwaterleveranciers. “Natuurlijk houden wij het werkgeversbelang in de gaten, maar dit gaat ook om het maatschappelijke belang en de prijs van het drinkwater.”

Garantiebanen
Belangrijkste twistappel bij de onderhandelingsronden in 2018 en 2019 was de omgang met de garantiebanen. Werkgevers en vakbonden zijn het erover eens dat er een structurele oplossing gevonden moet worden voor dit terugkerende probleem. Sewgobind wil deze discussie echter nog niet bij dit cao-akkoord meenemen. “De acties in 2019 waren juist gericht tegen het vergroten van de ongelijkheid in de sector. We willen absoluut meedenken over een oplossing, maar de permanente oplossing gaan we deze ronde niet vinden.”

Die lange termijn oplossing zou gevonden moeten worden aan een speciale werktafel waar bonden en werkgevers onderwerpen als het garantiestelsel en duurzame inzetbaarheid bespreken. “De gesprekken daar, en ook aan de algemene onderhandelingstafel lopen in goede sfeer,” zegt Blankemeijer. “Daarom blijf ik hoop houden op een goede uitkomst.”

 

MEER INFORMATIE
CAO drinkwaterbedrijven: onderhandelaars beloven beterschap
Uitgebreide informatie over de stellingname van de betrokken partijen op de website caodrinkwater.nl

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.