0
0
0
s2smodern

De nieuwe Omgevingswet treedt 1 januari 2022 in werking. Het Rijk en de koepels van gemeenten, provincies en waterschappen hebben hierover overeenstemming bereikt. Dat meldt minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een brief aan beide Kamers, die nog wel moeten instemmen met de nieuwe datum.

De Omgevingswet is uitgesteld als gevolg van de coronacrisis, maar ook vanwege de achterblijvende voortgang in de invoering van de Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), een belangrijke voorwaarde voor de nieuwe werkwijze. Toen nog minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), legde in april in een brief aan de Tweede Kamer uit dat er voor een goede implementatie van het DSO ‘nog flink wat stappen’ moeten worden gezet.

Door het opschuiven van de invoeringsdatum ontstaat er meer tijd. In een gezamenlijke verklaring bij de Kamerbrief van Ollongren onderschrijven het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen met het Rijk dat de nieuwe datum voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet wenselijk en realistisch is.

De Omgevingswet wordt als belangrijk beleidsinstrument gezien om complexe en urgente maatschappelijke opgaven, zoals de energietransitie en klimaatadaptatie, te kunnen realiseren.

In een interview met H2O dat in juni verschijnt, zegt dijkgraaf en hoogleraar Co Verdaas, een van de grondleggers van de Omgevingswet, dat de nieuwe wet ervoor zorgt dat alle puzzelstukjes van de maatschappelijke opgaven in elkaar vallen. “Het is zaak om conflicterende belangen in één visie samen te brengen en politieke keuzes te maken.”

Als het parlement ermee instemt, wordt de datum van 1 januari 2022 definitief vastgesteld.

 

MEER INFORMATIE
Minister stelt invoering Omgevingswet tot nader order uit
Lector Paul van Eijk: 'Omgevingswet is megakans voor watersector'

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Heel jammer dat RIVM niet met KWR wil samenwerken in dit onderzoek. Je zou zeggen: alle hens aan dek in deze tijd, maar dat lukt dus niet. Ik hoop dat men op zijn minst afspraken maakt wie waar bemonstert en hoe de resultaten gedeeld worden.
Wat wordt er met deze resultaten gedaan? Gaat men ook blussen indien men brand ontdekt of zijn we blij dat de brandmelder het doet. Oplossingen wellicht meenemen in IPMV van STOWA.
Voor reacties en dergelijke kunt u ook contact opnemen met de auteur, per email via ljamjacobs@yahoo.co.uk.
De betalende burgers zijn relatief ondervertegenwoordigd in het waterschapsbestuur. Dat is ook een beetje hun eigen schuld, bij verkiezingen is de opkomst van die burgers laag en stemmen ze ook nog op “boerenpartijen” zoals het CDA en de VVD. Samen met de geborgde zetels is er dan al gauw een machtsblok dat voor “ongebouwd” en daarmee vanzelf tegen de “ingezetenen” is. Daarom is het belangrijk dat er een partij als de Algemene Waterschapspartij is!
Overigens heeft de Raad van State alle bezwaren bij de versterking van de Markermeerdijken van tafel geveegd, en heeft HHNK zelfs een prijs gekregen voor de burgerparticipatie bij Durgerdam. Er zullen altijd mensen zijn die iets niet in hun achtertuin willen.
Mooi stuk werk! Nog wel een vraag. Sommige laboratoria rapporteren per meting twee resultaten de (ruwe meet-) waarde en het resultaat (waarvoor waardes onder de RG naar <RG worden omgezet). Hoe wordt aangekeken tegen het gebruik van deze ruwe meetdata als alternatief voor de hier genoemde methodes?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.