0
0
0
s2smodern

Waterschap Noorderzijlvest verhoogt de waterschapslasten volgend jaar om een investering van 74 miljoen euro mogelijk te maken. Het geld wordt grotendeels gebruikt om de waterveiligheid te verbeteren. Met name voor boeren stijgen de lasten flink.

Noorderzijlvest gaat de komende jaren de Waddenzeedijk en dijken langs kanalen en het Lauwersmeer versterken en verhogen. Daarnaast legt het waterschap waterbergingsgebieden aan en wordt de capaciteit van gemalen vergroot. Voor die werkzaamheden is een totale investering van 74 miljoen nodig. Dat staat in het Jaarplan 2018, dat volgende week wordt behandeld door het algemeen bestuur van het waterschap.

Om de investering mogelijk te maken, stijgt de waterschapsbelasting volgend jaar voor huishoudens met gemiddeld 2 procent. Dat komt neer op ongeveer 7,50 euro per huishouden. Het tarief voor de zuiveringsheffing daalt overigens met 1 procent. Voor agrariërs is de stijging hoger. Een boer met circa 60 hectare landbouwgrond in eigendom betaalt in 2018 ongeveer 4.250 euro. Dat is zo’n 6,9 procent meer dan dit jaar.

Van de 75 miljoen gaat 55 miljoen op aan de verbetering van waterveiligheid. Het grootste deel van de verbetering van de zeedijk wordt overigens gefinancierd vanuit het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Lees hier meer over het Jaarplan 2018 van Noorderzijlvest

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.