Van de overboord geslagen lading van containerschip MSC Zoe is een kwart nog altijd niet geborgen. Daarmee is 800.000 kilo nog zoek. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Begin dit jaar verloor het containerschip 342 containers. Daarvan zijn er 299 helemaal of gedeeltelijk geborgen, schrijft de minister. Daar komen zeker nog 2 containers bij. Die zijn getraceerd op Het Rif, een zandplaat tussen de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog. Deze containers worden geborgen zodra de weersomstandigheden het toelaten.

De zeebodem is gescand in een gebied van 3.000 vierkante kilometer en daarbij zijn circa 6.000 ‘targets’ geïdentificeerd. Deze zijn opgenomen in de zogeheten Master Target List (‘MTL’) schrijft de minister. Deze objecten zijn nader onderzocht en als ze afkomstig waren van MSC Zoe, werden ze geborgen.

1.800 bergingen
Dit heeft geleid tot een totaal van circa 1.800 bergingen. Dat heeft naar schatting 35 miljoen euro gekost, een bedrag dat ten laste komt van de reder, de Mediteranean Shipping Company.

Het ziet er niet naar uit dat er nog nieuwe bergingen volgen, behoudens de twee containers op Het Rif. Er komen geen controle-inspecties meer door Rijkswaterstaat, stelt de minister. “Wat nog aan lading van de Msc Zoe in zee ligt, ligt zo verspreid over zeebodem dat nieuwe controlesurveys naar verwachting een beperkt rendement hebben, maar wel hoge (milieu)kosten.” Om dezelfde reden is het zoeken en bergen van verloren lading door een vissersschip en bergingsvaartuig gestaakt.

Fishing for Litter
Dat wil niet zeggen dat er geen resten van de lading meer worden geborgen. De minister wijst op het bestaande project Fishing for Litter, voor het opruimen van afval in de Noordzeekustzone door vissers die verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land brengen. Ook loopt nog het project Opruimen & Schoonmaken, gericht op het ruimen van lading die nog aanspoelt op de eilanden.

De kosten van dit project en claims voor reeds gemaakte opruimkosten zijn voor rekening van de reder, aldus de minister. "Mijn uitgangspunt is dat de vervuiler betaalt." Mocht MSC dat niet doen dan zal de minister juridische stappen ondernemen om het bedrijf te dwingen toch te betalen.

Over het onderzoek naar de ecologische effecten op lange termijn van de containerramp verwacht de minister in januari een rapportage vrij te geven ‘met een korte stand van zaken en een eerste beeld’.

 

MEER INFORMATIE
Berging van containers MSC Zoe nadert einde

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi onderzoek. Met de hete zomers van nu is het fijn om vlakbij zwemwater te hebben en het water op de hoek van de straat ( in mijn geval) kan dan een enorme aantrekkingskracht hebben. Mooie aanvulling op het onderzoek, zou een vergelijking met nabijgelegen “ officiële zwemwaterlocaties” kunnen zijn: op welke punten scoren deze beter ( en waar minder) als zwemlocatie… , wat is de capaciteit … en hoe nabijgelegen zijn deze locaties.
Hoezo een nieuwe bestuurscultuur in de politiek? Handje-klap van de ChristenUnie om zo veel als mogelijk alles bij het oude te houden. Dat je in 2022 met een amendement op basis van het advies uit 2015 - is echt oude wijn in nieuwe zakken. De commissie Boelhouwer was duidelijk: of alle geborgde zetels opheffen, of max. 2 zetels voor boeren en 2 zetels voor natuurbeheerders (die steeds 'natuur' worden genoemd). Geborgde zetels natuur zijn overbodig, zelfs Natuurmonumenten wil er vanaf. En dan meteen de waterschapsbelasting op natuurterreinen afschaffen, Natuur wordt uit publiek geld betaald en landelijk gaat het slechts om 0.25% van de totale opbrengst van de watersysteemheffing.
Juni wordt ook droog: veel NW winden, dwz. wat buien, maar die zullen geen zoden aan de dijk zetten.
Mocht het in Juli weer warm en zonnig worden dan zal er een fors escalerend waterprobleem zijn.
Je sommetje klopt niet, Hans, want de lozing van N was altijd al veel groter dan van P. Stel in 1990 was de lozing van N 5 keer zo groot als P, dus 5:1. N is afgenomen met 64%, er is dus nog over 0,36*5 = 1,8. Van P is 74% verwijderd, dus nog over 0,26*1 = 0,26. De verhouding N:P is dan nu geworden 1,8:0,26 oftewel (afgerond) 7:1. Er is dus nu meer stikstof ten opzichte van fosfor in de lozing, dan het geval was in 1990.
"64% minder lozing dan in 1990" juicht dit artikel. Dan praat je dus over 2 procent verbetering per jaar. Of anders gezegd: na 32 jaar is de restlozing met twee-derde afgenomen. De zuiveringstechniek is in deze periode geëvolueerd van alleen aerobe beluchting naar anaerobe technieken, dus zo verrassend is dit niet.
De hamvraag die onbeantwoord blijft, is wat de impact is van de restlozing op de doelen van de KRW. Uit de berekeningen van het CBS zou blijken dat stikstof uit rwzi's nog voor 18% bijdraagt aan de totale belasting, en fosfaat nog voor 25% aan de totale belasting. Maar het gaat nog steeds om enorme hoeveelheden: 14,3 miljoen kg N en 1,64 miljoen kg P.
De afname in kg N is veel groter is dan in kg P. De verhouding tussen N en P is verschoven. Met als gevolg dat blauwalgen (die zelf stikstof binden) "in het voordeel zijn" vergeleken met groenalgen, die stikstof uit het oppervlaktewater opnemen. Dertig jaar geleden was er nog veel 'groene soep', inmiddels zijn de drijflagen van blauwalgen een hardnekkig probleem.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het verwijderen van stikstof nu voldoende is, maar dat de verwijdering van fosfaat nog veel beter moet. Behalve wellicht als de rwzi (bijna) rechtstreeks op zee loost, dan is goed ook goed genoeg.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!