0
0
0
s2smodern

Van de overboord geslagen lading van containerschip MSC Zoe is een kwart nog altijd niet geborgen. Daarmee is 800.000 kilo nog zoek. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Begin dit jaar verloor het containerschip 342 containers. Daarvan zijn er 299 helemaal of gedeeltelijk geborgen, schrijft de minister. Daar komen zeker nog 2 containers bij. Die zijn getraceerd op Het Rif, een zandplaat tussen de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog. Deze containers worden geborgen zodra de weersomstandigheden het toelaten.

De zeebodem is gescand in een gebied van 3.000 vierkante kilometer en daarbij zijn circa 6.000 ‘targets’ geïdentificeerd. Deze zijn opgenomen in de zogeheten Master Target List (‘MTL’) schrijft de minister. Deze objecten zijn nader onderzocht en als ze afkomstig waren van MSC Zoe, werden ze geborgen.

1.800 bergingen
Dit heeft geleid tot een totaal van circa 1.800 bergingen. Dat heeft naar schatting 35 miljoen euro gekost, een bedrag dat ten laste komt van de reder, de Mediteranean Shipping Company.

Het ziet er niet naar uit dat er nog nieuwe bergingen volgen, behoudens de twee containers op Het Rif. Er komen geen controle-inspecties meer door Rijkswaterstaat, stelt de minister. “Wat nog aan lading van de Msc Zoe in zee ligt, ligt zo verspreid over zeebodem dat nieuwe controlesurveys naar verwachting een beperkt rendement hebben, maar wel hoge (milieu)kosten.” Om dezelfde reden is het zoeken en bergen van verloren lading door een vissersschip en bergingsvaartuig gestaakt.

Fishing for Litter
Dat wil niet zeggen dat er geen resten van de lading meer worden geborgen. De minister wijst op het bestaande project Fishing for Litter, voor het opruimen van afval in de Noordzeekustzone door vissers die verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land brengen. Ook loopt nog het project Opruimen & Schoonmaken, gericht op het ruimen van lading die nog aanspoelt op de eilanden.

De kosten van dit project en claims voor reeds gemaakte opruimkosten zijn voor rekening van de reder, aldus de minister. "Mijn uitgangspunt is dat de vervuiler betaalt." Mocht MSC dat niet doen dan zal de minister juridische stappen ondernemen om het bedrijf te dwingen toch te betalen.

Over het onderzoek naar de ecologische effecten op lange termijn van de containerramp verwacht de minister in januari een rapportage vrij te geven ‘met een korte stand van zaken en een eerste beeld’.

 

MEER INFORMATIE
Berging van containers MSC Zoe nadert einde

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Jawel hoor. Regel maar een vergunning bij het waterschap?
Bijzonder nuttig, oa vanwege de calibratie aan de praktijk waarbij gebruik gemaakt is van feitelijkheden. Dit om de sceptici van het type "dit is theorie" te kunnen wijzen op het gegeven dat dit in "de praktijk verklaard" is.
Het is om die reden ook nuttig om dit hulpmiddel als stuurmiddel bij politieke besluitvorming te gebruiken.
Zou het niet effectiever zijn om te focussen op voorlichting en regelingen waardoor bewoners zelf aan de slag gaan, zoals bij ons met Rotterdams Weerwoord? En tegelijkertijd het denken omgooien hoe we omgaan met water. Drinkwater hoger belasten per kuub, maar lagere vaste kosten. Zo zal er minder gebruikt worden en meer regenwater toegepast worden in en om huis. Elke gebufferde druppel blijft uit het riool, elke geïnfiltreerde druppel bevordert gezond bodemleven en groen in de stad.

WaterLeider
Mag de natuur ook de natuur nog zijn? Waarom zou men zeegras willen opdringen? Zonde van de geïnvesteerde menskracht en publieke middelen.
Heel mooi, oevers die beplant zijn met oeverplanten die vanaf de kant schuin de sloot in lopen, maar hoe zit het met het maaibeleid van deze oevers? Machines, maaiboten en maaiharken veroorzaken heel veel dierenleed, zoals verwondingen van watervogels, vissen, amfibieën etc met de dood daaropvolgend of blijvend letselschade /verminkingen. Kosten-batenplaatje heiligt de middelen. Dit zou ook zonder dierenleed kunnen, vind ik.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het