secundair logo knw 1

Van de overboord geslagen lading van containerschip MSC Zoe is een kwart nog altijd niet geborgen. Daarmee is 800.000 kilo nog zoek. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Begin dit jaar verloor het containerschip 342 containers. Daarvan zijn er 299 helemaal of gedeeltelijk geborgen, schrijft de minister. Daar komen zeker nog 2 containers bij. Die zijn getraceerd op Het Rif, een zandplaat tussen de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog. Deze containers worden geborgen zodra de weersomstandigheden het toelaten.

De zeebodem is gescand in een gebied van 3.000 vierkante kilometer en daarbij zijn circa 6.000 ‘targets’ geïdentificeerd. Deze zijn opgenomen in de zogeheten Master Target List (‘MTL’) schrijft de minister. Deze objecten zijn nader onderzocht en als ze afkomstig waren van MSC Zoe, werden ze geborgen.

1.800 bergingen
Dit heeft geleid tot een totaal van circa 1.800 bergingen. Dat heeft naar schatting 35 miljoen euro gekost, een bedrag dat ten laste komt van de reder, de Mediteranean Shipping Company.

Het ziet er niet naar uit dat er nog nieuwe bergingen volgen, behoudens de twee containers op Het Rif. Er komen geen controle-inspecties meer door Rijkswaterstaat, stelt de minister. “Wat nog aan lading van de Msc Zoe in zee ligt, ligt zo verspreid over zeebodem dat nieuwe controlesurveys naar verwachting een beperkt rendement hebben, maar wel hoge (milieu)kosten.” Om dezelfde reden is het zoeken en bergen van verloren lading door een vissersschip en bergingsvaartuig gestaakt.

Fishing for Litter
Dat wil niet zeggen dat er geen resten van de lading meer worden geborgen. De minister wijst op het bestaande project Fishing for Litter, voor het opruimen van afval in de Noordzeekustzone door vissers die verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land brengen. Ook loopt nog het project Opruimen & Schoonmaken, gericht op het ruimen van lading die nog aanspoelt op de eilanden.

De kosten van dit project en claims voor reeds gemaakte opruimkosten zijn voor rekening van de reder, aldus de minister. "Mijn uitgangspunt is dat de vervuiler betaalt." Mocht MSC dat niet doen dan zal de minister juridische stappen ondernemen om het bedrijf te dwingen toch te betalen.

Over het onderzoek naar de ecologische effecten op lange termijn van de containerramp verwacht de minister in januari een rapportage vrij te geven ‘met een korte stand van zaken en een eerste beeld’.

 

MEER INFORMATIE
Berging van containers MSC Zoe nadert einde

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.