secundair logo knw 1

Van de overboord geslagen lading van containerschip MSC Zoe is een kwart nog altijd niet geborgen. Daarmee is 800.000 kilo nog zoek. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Begin dit jaar verloor het containerschip 342 containers. Daarvan zijn er 299 helemaal of gedeeltelijk geborgen, schrijft de minister. Daar komen zeker nog 2 containers bij. Die zijn getraceerd op Het Rif, een zandplaat tussen de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog. Deze containers worden geborgen zodra de weersomstandigheden het toelaten.

De zeebodem is gescand in een gebied van 3.000 vierkante kilometer en daarbij zijn circa 6.000 ‘targets’ geïdentificeerd. Deze zijn opgenomen in de zogeheten Master Target List (‘MTL’) schrijft de minister. Deze objecten zijn nader onderzocht en als ze afkomstig waren van MSC Zoe, werden ze geborgen.

1.800 bergingen
Dit heeft geleid tot een totaal van circa 1.800 bergingen. Dat heeft naar schatting 35 miljoen euro gekost, een bedrag dat ten laste komt van de reder, de Mediteranean Shipping Company.

Het ziet er niet naar uit dat er nog nieuwe bergingen volgen, behoudens de twee containers op Het Rif. Er komen geen controle-inspecties meer door Rijkswaterstaat, stelt de minister. “Wat nog aan lading van de Msc Zoe in zee ligt, ligt zo verspreid over zeebodem dat nieuwe controlesurveys naar verwachting een beperkt rendement hebben, maar wel hoge (milieu)kosten.” Om dezelfde reden is het zoeken en bergen van verloren lading door een vissersschip en bergingsvaartuig gestaakt.

Fishing for Litter
Dat wil niet zeggen dat er geen resten van de lading meer worden geborgen. De minister wijst op het bestaande project Fishing for Litter, voor het opruimen van afval in de Noordzeekustzone door vissers die verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land brengen. Ook loopt nog het project Opruimen & Schoonmaken, gericht op het ruimen van lading die nog aanspoelt op de eilanden.

De kosten van dit project en claims voor reeds gemaakte opruimkosten zijn voor rekening van de reder, aldus de minister. "Mijn uitgangspunt is dat de vervuiler betaalt." Mocht MSC dat niet doen dan zal de minister juridische stappen ondernemen om het bedrijf te dwingen toch te betalen.

Over het onderzoek naar de ecologische effecten op lange termijn van de containerramp verwacht de minister in januari een rapportage vrij te geven ‘met een korte stand van zaken en een eerste beeld’.

 

MEER INFORMATIE
Berging van containers MSC Zoe nadert einde

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Phebe, heel mooi om hier weer eens expliciet de aandacht op te leggen!
Jos Peters heeft niets op met landbouw 
Jammer!
In waterschap Delfland is een initiatief om het waterspoor in te voeren dit voorjaar doodgebloed toen het college - dat er duidelijk geen zin in heeft om het waterspoor in te voeren - met de constatering kwam dat er rond de 150.000 wateraansluitingen zijn die in de computersystemen niet corresponderen met een uniek adres voor de zuiveringsheffing. En dat is wel noodzakelijk door onze eigen regels: gewoon de zuiveringsheffing innen via het betalingssysteem van de drinkwaterbedrijven is niet toegestaan. Ieder huishouden moet een aparte brief ontvangen, met daarop hoeveel drinkwater er is verbruikt en (dus) hoeveel zuiveringsheffing er moet worden betaald. 
Tja. Zo'n simpele maatregel en dan mag het wettelijk niet. Omdat de administraties van Delfland en Dunea niet goed corresponderen. Toch is er minimaal risico op "oneerlijk" want er zijn GEEN huishoudens die GEEN drinkwateraansluiting hebben. En ALS huishoudens zijn aangesloten op het drinkwater, DAN betalen ze daar ook voor. Het enige probleem is dat in oude flatgebouwen er vaak nog 1 watermeter is voor alle bewoners samen. Maar vanuit de doelstelling voor drinkwaterbesparing moeten die huishoudens toch al een eigen (slimme) meter krijgen. 
Dus dan denk je dat Dunea en Delfland de handen inéén slaan om de administratie op orde te krijgen. Maar nee, zooo belangrijk is het besparen van drinkwater (en dus minder rioolwater om te zuiveren) nou ook weer niet. 
Werken jullie wel samen met Drinkable Rivers Citizen Science?
Mooi initiatief om dit deze dringende oproep rechtstreeks aan onze oosterburen te doen. Absurd eigenlijk dat handhaver(s) met lege handen staan. Naast hogere kosten voor de DWB'en om PFAS te verwijderen, wordt de reststroom van de zuivering hierdoor ook lastiger en duurder verwerk-/loosbaar. Uiteindelijk is het helaas de gebonden drinkwaterklant die de rekening betaalt. RIWA-RIjn: succes met dit zo belangrijke lobbyprogramma!