0
0
0
s2smodern

De nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie in Weert die volgens het modulaire Verdygo-concept is gebouwd, is operationeel. De bouwtijd was beduidend korter dan bij een traditionele aanpak. Het afvalwater wordt in Weert gezuiverd met de biologische Nereda-technologie.

Verdygo is een innovatieve ontwerp- en bouwtechniek die ontwikkeld is door Waterschapsbedrijf Limburg (WBL), een dochterbedrijf van Waterschap Limburg. Hierbij wordt met modules gewerkt. In Weert is een vrijwel volledige rwzi conform Verdygo gebouwd. Het waterschapsbedrijf heeft het concept de afgelopen jaren al gedeeltelijk toegepast op verschillende rwzi-locaties, onder meer in Hoensbroek, Roermond, Simpelveld en Wijlre. WBL gaat in 2021 de aanpak ook introduceren op de rioolwaterzuiveringen Panheel en Stein.

Bij de Verdygo-installatie in Weert is sprake van een schaalvergroting ten opzichte van de Verdygo-installatie in Simpelveld. Verder is het systeem doorontwikkeld op basis van leerpunten over de standaardisatie en uitwisselbaarheid van modules. Een bijkomend aspect is dat de locatie in Weert de ruimte biedt om de installatie zo op te stellen dat alle modules optimaal bereikbaar zijn.

Bovengrondse tanks
De nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie in Weert heeft geen ingegraven bassins, maar bestaat uit bovengrondse tanks en losse modules. Deze modules hebben het formaat van standaardcontainers die aan elkaar worden gekoppeld. “De modules kunnen middels ‘plug and play’ gemakkelijk worden vervangen en er kan naar behoefte eenvoudig worden opgeschaald en afgeschaald”, aldus WBL. “De mogelijkheden van Verdygo zijn letterlijk en figuurlijk onbegrensd.” Er wordt zelfs gesteld: “Met de introductie van Verdygo heeft Waterschapsbedrijf Limburg afvalwaterzuivering als het ware opnieuw uitgevonden.”

De Verdygo-installatie in Weert is in elf maanden gebouwd, terwijl de bouw van een traditionele rioolwaterzuiveringsinstallatie zo’n twee jaar duurt. De korte bouwtijd is volgens Waterschapsbedrijf Limburg te danken aan intensieve samenwerking met de partners Mobilis, Croonwolter&Dros, Tauw, RWB en Royal HaskoningDHV. Door toepassing van Verdygo liggen de jaarlijkse netto kosten voor bouw, onderhoud en bediening (de zogeheten ‘total cost of ownership’) ruim 20 procent lager.

Het modulaire systeem past bij het doel van WBL om zoveel mogelijk circulair te zijn. Zo is een pomp of compressor niet in beton gegoten, maar een flexibel onderdeel van de installatie. Verdygo-modules die worden vervangen, krijgen een nieuwe bestemming.

Toepassing van Nereda
Voor het zuiveringsproces is de biologische Nereda-technologie van Royal HaskoningDHV gebruikt. De kern hiervan is dat aërobe bacteriën die groeien in compacte korrels, het afvalwater zuiveren. De nieuwe Nereda-zuivering is enkele weken geleden opgestart. Na een korte periode dat het water nog werd nagezuiverd in de oude zuivering, voldoen de prestaties nu. De nieuwe Nereda-installatie is daarom losgekoppeld van de oude installatie en loost rechtstreeks op de Zuid-Willemsvaart.

“Dankzij de toepassing van de energiezuinige Nereda-zuiveringstechnologie kan op energie-efficiëntere wijze aan de aangescherpte eisen uit de Europese Kaderrichtlijn Water worden voldaan”, meldt WBL. In verband met verduurzaming is in Weert ook een nieuwe warmtekrachtkoppeling-installatie geplaatst. Die zet het geproduceerde biogas met een hoger rendement om in elektriciteit en warmte.

 

MEER INFORMATIE
WBL over nieuwe rwzi in Weert
Toelichting op Verdygo
Innovatieplatform WBL - Vallei en Veluwe
Eerste toepassing van Verdygo 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.