0
0
0
s2smodern

De cultuurhistorische sluis Westerveld in Zwolle heeft nieuwe deuren gekregen. Studenten van het Deltion College bouwden de sluisdeuren precies zoals die er vroeger uitzagen.

De uitwateringssluis Westerveld is omstreeks 1400 gebouwd en was bedoeld om water af te voeren of juist tegen te houden. Sinds 1879 is de sluis niet meer in gebruik; toen kwam er een stoomgemaal en tegenwoordig doet een elektrisch gemaal het werk. De cultuurhistorische sluis heeft de afgelopen maanden een grondige opknapbeurt gekregen. De nieuwe deuren zijn gebouwd door tweedejaars studenten van de opleiding Infra van het Deltion College, een mbo-instelling in Zwolle.

De sluisdeuren zijn van eikenhout en hebben de oude karakteristieke stijl. De studenten bouwden deze op een ambachtelijke manier. Het ging om een samenwerkingsproject tussen het Waterschap Drents Overijsselse Delta en het Deltion College. Bestuurder Herman Odink van het waterschap is tevreden over het resultaat. “Met het inhangen en sluiten van de sluisdeuren sluiten we letterlijk een prachtig project af. Ik vind het onze verantwoordelijkheid om de werknemers van de toekomst mee te laten werken in dit soort projecten, zodat zij goed toegerust de arbeidsmarkt kunnen betreden.”

Sluis Westerveld heeft nog steeds een praktische functie. Bij het smalste stuk is er een krooshek dat grof vuil opvangt. Hierdoor kan het water goed doorstromen. De aannemer heeft het krooshek vervangen, evenals de loopbrug. Ook is de sluiskom gerestaureerd. De sluis ligt op privéterrein, maar is te zien vanaf de dijk bij het gemaal.

Lees hier een eerder bericht over de renovatie.

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.