0
0
0
s2smodern

Bij het uitbaggeren en verruimen van de Twentekanalen wordt met een meetnetwerk van peilbuizen de grondwaterstand gemonitord. Na het baggeren wordt in kwelgevoelige gebieden langs het kanaal een nieuwe bodemlaag aangebracht die kwel tegengaat. Dit schrijft Rijkswaterstaat. 

Advies- en ingenieursbureau Arcadis plaatst het meetnetwerk en verzorgt de monitoring om een goed beeld te krijgen van de grondwaterstanden voor, tijdens en na de werkzaamheden. De maatregelen zijn het resultaat van nieuw onderzoek naar de grondwaterbeheersing tijdens de opknapbeurt van de Twentekanalen.

De grondwaterbeheersing is een hoofdpijndossier geworden in het project. Er zijn veel onderzekerheden over. De eerste aanbesteding in 2017 liep erop stuk, omdat het plan van aanpak dat de combinatie Van den Herik-Boskalis Nederland ontwikkelde, ontoereikend was voor een adequate beheersing van het grondwater. 

Zwaar onderschat
Het gebied rondom de Twentekanalen is kwelgevoelig en een onafhankelijk onderzoek bevestigde dat de grondwaterrisico’s zwaar werden onderschat. Tegen het blad Cobouw zei de door Rijkswaterstaat geconsulteerde emeritus-hoogleraar Theo Olsthoorn: "Vooral de grondwaterbeheersing bleek problematisch. De bouwers zouden in hun voorstel de uitgediepte waterbodem maar gedeeltelijk met bentonietmatten bedekken, waardoor de te verwachten lek naar de omgeving slechts in geringe mate zou worden verminderd."

De tender werd ingetrokken en Rijkswaterstaat ging op zoek naar een nieuwe opzet, waarbij het tal van deskundigen consulteerde, onder meer van waterschap Vechtstromen. Belangrijkste conclusie: de damwanden moeten worden vervangen. Ze zijn te slecht voor renovatie, zoals het plan was. Een ‘onafhankelijke second opinion’ van Deltares bevestigde het nieuwe inzicht.

Minister Cora van Nieuwenhuizen stelde in maart van dit jaar 72 miljoen euro extra beschikbaar voor de vervanging van 14 kilometer damwand en de aanpak van de grondwaterproblemen. Door de wijziging wordt de tweede fase van het project flink duurder, deze wordt nu begroot op 180 miljoen euro.

Nieuwe aanbesteding
Rijkswaterstaat maakt zich op voor een nieuwe aanbesteding. Die moet in 2020 zijn gegund. In 2023 moet het werk klaar zijn.

Met het verruimen van de Twentekanalen wordt de diepgang en daarmee de belading van de schepen die over de Twentekanalen varen vergroot. Dit is naast een injectie in de regionale economie een duurzame stimulans voor het vervoer over water, wat bijdraagt aan vermindering van het transport over de weg, stelt Rijkswaterstaat. Het 63 kilometer lange kanaal loopt van Eefde (bij Zutphen) via Hengelo naar Enschede, met een aftakking naar Almelo.

Naast baggeren, verbreden en optimaliseren van de kanalen en kades voor de scheepvaart, steekt Rijkswaterstaat ook geld in het aanleggen van natuurvriendelijke oevers (13 kilometer), zogeheten uittreedplaatsen voor dieren (230) en voor mensen die in het water terecht zijn gekomen (100).

 

 

MEER INFORMATIE
Voorbereidingen nieuwe aanbesteding Twentekanalen in volle gang

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Bij gloednieuwe, duurzame en innovatieve vispassage De Noord van waterschap Scheldestromen passeren er deze week 1.000 stuks glasalen per nacht. Er zijn er dus ook die boven de verwachting werken. (zonder APK)
@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.