In dertig regio’s in Nederland wordt een Regionale Energie Strategie ontwikkeld. Zo worden de internationale en landelijke klimaatafspraken op regionaal niveau uitgewerkt. De waterschappen kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Binnen het programma 'Waterbeheer en Regionale Energiestrategieën' zoeken de Unie van Waterschappen en STOWA uit hoe die bijdrage er uit kan zien.

In 2019 stemden de waterschappen in met het Klimaatakkoord. Dat akkoord wordt nu regionaal uitgewerkt in Regionale Energie Strategieën (RES). Waterbeheerders kunnen een bijdrage leveren aan de regionale strategieën, bijvoorbeeld door warmte te winnen uit riool- of oppervlaktewater, of door windmolens of zonnepanelen te plaatsen.

Aan tafel
“In alle dertig regio’s van Nederland zitten de waterschappen aan tafel bij de gesprekken over de regionale strategieën. Ze hebben daarbij, naast biogas van de RWZI’s, ruimte te bieden, zowel op, onder als naast het water,” legt Michelle Talsma uit. Vanuit STOWA heeft Talsma de coördinatie van het programma op zich genomen. Ze doet dit samen met Rafaël Lazaroms van de Unie van Waterschappen.

Samenwerking
Juist de samenwerking met de Unie maakt dit volgens Talsma een speciaal project. “De Unie heeft de structuur, met de verschillende expertisegroepen met waterschappen, en bijvoorbeeld de juridische mensen in huis. Wij, vanuit de STOWA bieden de kennis aan vanuit de ingenieurswereld en de kennisinstituten. Het ministerie van BZK financiert het programma overigens met een bijdrage van 1,2 miljoen euro. ”

WARES
Om de potentie van het waterbeheer ten volle te kunnen benutten, zijn STOWA en de Unie van waterschappen nu het programma Waterbeheer en Regionale Energiestrategieën (WARES) gestart. WARES moet, zo zegt Talsma, vooral fungeren als kennismakelaar. “Binnen WARES onderzoeken we de ecologische effecten en de juridische en veiligheidsaspecten van de technieken om duurzame energie op te wekken, bijvoorbeeld Aquathermie. We halen de vragen op die binnenkomen vanuit de expertisegroepen van de Unie en bureau Aquathermie en leggen daar de informatie ook weer terug.”

Drie onderdelen
Het WARES-programma bevat diverse projecten op het gebied van Aquathermie. Ook wordt gekeken naar het opwekken en opslaan van duurzame energie. Verder zal het programma ingaan op de juridische knelpunten. Talsma: “Aquathermie heeft veel potentieel, maar vooral als het gaat om grootschalig opschalen leven er nog veel vragen. Ook zullen we onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden de waterschappen hun water en terrein in kunnen zetten om duurzaam energie op te wekken en op te slaan. Deze zoektocht naar duurzame alternatieven kan ertoe leiden dat er echt nieuwe dingen gaan gebeuren. De mogelijkheden moeten natuurlijk juridisch goed worden uitgezocht.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!