secundair logo knw 1

In dertig regio’s in Nederland wordt een Regionale Energie Strategie ontwikkeld. Zo worden de internationale en landelijke klimaatafspraken op regionaal niveau uitgewerkt. De waterschappen kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Binnen het programma 'Waterbeheer en Regionale Energiestrategieën' zoeken de Unie van Waterschappen en STOWA uit hoe die bijdrage er uit kan zien.

In 2019 stemden de waterschappen in met het Klimaatakkoord. Dat akkoord wordt nu regionaal uitgewerkt in Regionale Energie Strategieën (RES). Waterbeheerders kunnen een bijdrage leveren aan de regionale strategieën, bijvoorbeeld door warmte te winnen uit riool- of oppervlaktewater, of door windmolens of zonnepanelen te plaatsen.

Aan tafel
“In alle dertig regio’s van Nederland zitten de waterschappen aan tafel bij de gesprekken over de regionale strategieën. Ze hebben daarbij, naast biogas van de RWZI’s, ruimte te bieden, zowel op, onder als naast het water,” legt Michelle Talsma uit. Vanuit STOWA heeft Talsma de coördinatie van het programma op zich genomen. Ze doet dit samen met Rafaël Lazaroms van de Unie van Waterschappen.

Samenwerking
Juist de samenwerking met de Unie maakt dit volgens Talsma een speciaal project. “De Unie heeft de structuur, met de verschillende expertisegroepen met waterschappen, en bijvoorbeeld de juridische mensen in huis. Wij, vanuit de STOWA bieden de kennis aan vanuit de ingenieurswereld en de kennisinstituten. Het ministerie van BZK financiert het programma overigens met een bijdrage van 1,2 miljoen euro. ”

WARES
Om de potentie van het waterbeheer ten volle te kunnen benutten, zijn STOWA en de Unie van waterschappen nu het programma Waterbeheer en Regionale Energiestrategieën (WARES) gestart. WARES moet, zo zegt Talsma, vooral fungeren als kennismakelaar. “Binnen WARES onderzoeken we de ecologische effecten en de juridische en veiligheidsaspecten van de technieken om duurzame energie op te wekken, bijvoorbeeld Aquathermie. We halen de vragen op die binnenkomen vanuit de expertisegroepen van de Unie en bureau Aquathermie en leggen daar de informatie ook weer terug.”

Drie onderdelen
Het WARES-programma bevat diverse projecten op het gebied van Aquathermie. Ook wordt gekeken naar het opwekken en opslaan van duurzame energie. Verder zal het programma ingaan op de juridische knelpunten. Talsma: “Aquathermie heeft veel potentieel, maar vooral als het gaat om grootschalig opschalen leven er nog veel vragen. Ook zullen we onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden de waterschappen hun water en terrein in kunnen zetten om duurzaam energie op te wekken en op te slaan. Deze zoektocht naar duurzame alternatieven kan ertoe leiden dat er echt nieuwe dingen gaan gebeuren. De mogelijkheden moeten natuurlijk juridisch goed worden uitgezocht.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom niet gelijk combineren met een algemenere inrichting van het Markermeer om het inlaatwater van het Hoogheemraadschap HHNK te verbeteren, zwevende stof te verwijderen, hiervoor werden rond 1995 al plannen gesmeed. En ook natuurlijk ook om het effect van het door het Mantel gemaal bij Schardam op het Markermeer te neutraliseren. Dan kunnen de Marker Wadden gelijk 10 maal zo groot worden.
Een goede zaak, om effluentwater te gebruiken in plaats van drinkwater voor de slibontwatering. Ik ken dit proces net, maar waarom heb je water nodig om slib te ontwateren? Klinkt mij vreemd in de oren.
Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/