secundair logo knw 1

In de tweede helft van 2019 worden de resultaten van de Nationale Analyse Waterkwaliteit gepubliceerd I foto: Pixabay

Bestaande en nieuwe kennis over waterkwaliteit bijeen brengen en deze kennis toepasbaar maken voor de praktijk. Daar gaat het om bij de Kennisimpuls Waterkwaliteit. Het programma moet eraan bijdragen dat de KRW-doelen in 2027 worden gehaald.

De officiële aftrap was afgelopen vrijdag, al zijn de eerste onderzoeksprojecten in 2018 gestart. De Kennisimpuls Waterkwaliteit is een onderdeel van de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater. Het doel is om de kennisbasis te verstevigen. In het vier jaar durende programma werken Rijk, provincies, waterschappen, drinkwaterbedrijven en kennisinstituten Deltares, KWR, RIVM en Wageningen University & Research samen. Het budget bedraagt meer dan 10 miljoen euro.

De centrale vraag is: welke kennis is nodig om de ambities van de Delta-aanpak en de doelen van de Kaderrichtlijn Water in 2027 te realiseren? Hiervoor brengen de deelnemers aan het programma bestaande en nieuwe kennis bijeen. Ook maken zij deze kennis goed toepasbaar voor de praktijk.

De kennisimpuls moet leiden tot meer inzicht in de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater en de factoren die deze kwaliteit beïnvloeden, zoals de aanwezigheid van nutriënten, gewasbeschermingsmiddelen, medicijnresten en nog onbekende chemische stoffen. Gewapend met dit inzicht kunnen waterbeheerders kosteneffectieve maatregelen nemen om de waterkwaliteit te verbeteren en de biodiversiteit te vergroten.

Binnen de Kennisimpuls Waterkwaliteit gaan de partijen aan de slag met tien thema’s:

• Brakke wateren: hoe zout kan het worden?
• Diergeneesmiddelen: bronnen, routes en risico's.
• Gedragskennis: anders omgaan met water.
• Gewasbescherming: effectieve emissiereductie.
• Goede ecologische kwaliteit: meer dan een goede waterkwaliteit.
• Goed grondwater nu, schoon drinkwater straks.
• Kennisvalorisatie: scoren met kennis.
• Minder emissies door ketenaanpak.
• Nutriënten: welke landbouwmaatregelen snijden hout?
• Toxiciteit: effecten en maatregelen.

Ook wordt een Nationale Analyse Waterkwaliteit opgesteld. Met deze analyse kunnen politiek en maatschappij worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de Delta-aanpak en de KRW-opgaven. De resultaten komen in de tweede helft van dit jaar beschikbaar in de vorm van een digitale kennisbasis. Begin 2020 verschijnt het eindrapport.

Marcel van den Berg, senior adviseur Waterkwaliteit bij Rijkswaterstaat, spreekt van een goed doordacht kennisprogramma met aandacht voor integratie met andere kennisvelden. “Dat is belangrijk omdat de uitdagingen divers zijn en regelmatig buiten de invloed van de beheerders vallen. We willen bijvoorbeeld op zoek naar een manier om gedrag van burgers en andere gebruikers te veranderen.”

 

MEER INFORMATIE
Bericht over start kennisimpuls
Rijkswaterstaat over het programma
Website Kennisimpuls Waterkwaliteit

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi verwoord. Het kabinet in spé heeft velen verleid met termen als 'het geven van duidelijkheid', terwijl er in de praktijk door in te zetten in bewezen niet duurzaam beleid, er grote onzekerheden gaan ontstaan. Ook hier moet het gezegde van 'de wal keert het schip' zich klaarblijkelijk nog maar weer eens in de praktijk gaan bewijzen.
Geheel eens met de reactie van dhr. Peters. "Natuur is leuk", maar even niet als het de landbouw in de weg zit. Dan poetsen we het weg als lastig (kleine snippers??) of ongewenst. Gemiste kans want, afgezien de intrinsieke verantwoording die de overheid en haar burgers heeft voor het behoud van onze natuur is het ook van groot belang voor drinkwater, economie (recreatie/vestigingsklimaat), wetenschap en het welbevinden van miljoenen mensen. En dat poets je niet weg tegen de marginale landbouw- en visserijbelangen. 
Ik vond het regeerakkoord een verademing na jaren waarin de werkende meerderheid de hobbies van allerlei clubs betaalde. Als kostwinner betaalde ik sowieso elke maand al een flinke boete. Er is in het hele akkoord toch ook geen enkele veroordeling te lezen voor mensen die vrijwillig kiezen "groen" te leven? Als je dat wilt, ben je toch vrij daarin?
Passende citaten: "Er wordt ingezet op: Een nieuwe, regio-specifieke derogatie van de Nitraatrichtlijn (gebaseerd op gemeten waterkwaliteit zoals in andere landen). En nog een: Daarvoor worden voor natuur, waterkwaliteit, klimaat en luchtverontreiniging waar mogelijk bedrijfsspecifieke emissiedoelen geformuleerd." Wat zijn dat voor criteria? In welke regio's moet dan worden gemeten en waar en bij welke bedrijven passen we dan welke criteria toe? Wie gaat al die gegevens verzamelen en al die metingen desgewenst opnieuw doen? Hoe lang gaat dat duren en hoeveel vervuiling moeten we dan nog toestaan?  En waar slaat 'waar mogelijk' op? We weten toch allang welke industriële vervuiling er is, waar die zich bevindt, en er is toch een kaderrichtlijn water? Dit gaat inderdaad over een ander land. Een ongewenst land.
Tja Jos, Nederland weer van “ons”. Het lijkt mij dat er verschillende “ons” zijn. In veel herken ik mij niet. Kennelijk behoor ik tot een ander “ons”. De “plannen”, ik word er nogal verdrietig van. Ik heb veel bewondering voor jou strijd en lees jouw publicaties graag.