0
0
0
s2smodern

De Omgevingswet, de nieuwe wet waarmee de regelgeving rond ruimtelijke ordening en leefomgeving moet worden vereenvoudigd, moet in 1 januari 2021 van kracht worden. Het is de derde poging om de wet van start te laten gaan, maar ook 2021 als invoeringsdatum is nog geen zekerheid.

De nieuwe planning is door minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu) naar de Tweede Kamer gestuurd. De bewindsvrouw waarschuwt alvast dat invoering in 2021 afhankelijk is van advies- en toetsprocedures. Dat kan -opnieuw- tot aanpassing van de ingangsdatum leiden. 

Oorspronkelijk moest de wet in 2018 in werking treden. Die datum is later opgeschoven naar 2019, maar ook dat bleek niet haalbaar. Na aankondiging van het nieuwe uitstel in juli door demissionair minister Schultz, stelden gemeenten, waterschappen en provincies dat uitstel niet mocht leiden tot afstel. “Als waterschappen pleiten we er nadrukkelijk voor om de energie nu niet te laten wegvloeien en we roepen de minister op om in overleg met ons voortvarend de resterende barrieres voor invoering van de Omgevingswet op te ruimen,” zei voorzitter Hans Oosters van de Unie van Waterschappen in reactie op het uitstel.

De wetsvoorstel is de grootste wetswijziging sinds 1848, 26 wetten worden ineengeschoven. De Omgevingswet moet er voor zorgen dat er minder vergunningen nodig zijn. Ook moeten burgers en bedrijven sneller een vergunning kunnen krijgen.

Lagere overheden en waterschappen zijn al volop bezig met de voorbereiding op de nieuwe wet. "De nieuwe datum doet weinig af aan de opgave voor en ambitie van individuele gemeenten. Het moment waarop Omgevingsplan en Omgevingsvisie gaan gelden blijft gelijk, respectievelijk 2024 en 2029," schrijft VNG, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, in reactie op de nieuwe invoeringsdatum.

 

Meer over de omgevingswet
Toen in juli Schultz de invoering van de Omgevingswet opnieuwe uitstelde, waren waterschappen, provincies en gemeentes not amused. Ze zeiden: 'Maak van uitstel omgevingswet geen afstel' 

Directeur Hans de Groene van Vewin ziet in de nieuwe Omgevingswet een belangrijke ontwikkeling voor de drinkwaterbedrijven. Hij zegt: "Zij moeten ervoor zorgen dat het belang van drinkwater een onderdeel is van de brede afweging."

 

 

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.