secundair logo knw 1

De Eerste Kamer tijdens het debat over de initiatiefwet geborgde zetels

Als de Eerste Kamer vandaag instemt met het geamendeerde wetsvoorstel geborgde zetels, dan is het niet realistisch dat de wet de komende waterschapsverkiezingen al van kracht is. Dat spiegelde minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gisteravond de Senaat voor. Er is te weinig tijd meer om de wet tijdig in werking te laten treden, aldus de bewindsman. Wel is het mogelijk dat een deel van de wet, namelijk afschaffen van de verplichte geborgde zetel in het dagelijks bestuur, in te laten gaan.

Harbers reageerde op vragen uit de Eerste Kamer. Dat behandelde maandagavond het initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Laura Bromet (GroenLinks) en Tjeerd de Groot (D66) over afschaffen van geborgde zetels in het bestuur van de waterschappen. In het debat werd de inhoudelijke discussie uit de Tweede Kamer over het wetsvoorstel nog eens overgedaan, met uiteenlopende standpunten over de effecten van het geamendeerde wetsvoorstel op het functionele bestuur van de waterschappen.

Met de initiatiefwet wilden Bromet en De Groot álle geborgde zetels afschaffen, maar in het debat in de Tweede Kamer moesten ze een wijzigingsvoorstel van de ChristenUnie accepteren waardoor de categorieën ongebouwd (landbouw) en natuurterreinen elk twee geborgde zetels behouden. De bedrijven raken hun geborgde zetels wel kwijt in het geamendeerde wetsvoorstel. Het is verder geen eis meer dat een geborgde zetel in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd is.

Kritisch beoordeeld
Het geamendeerde wetsvoorstel werd in de Senaat kritisch beoordeeld door VVD, CDA en SGP. Senator Joop Atsma (CDA) vroeg zich af hoe het mogelijk is dat Bromet en De Groot van gedachten zijn veranderd en instemden met het amendement van de ChristenUnie nadat hun principiële benadering over het afschaffen van de geborgde zetels ‘bij het oud vuil was gezet’. De CDA’er zei het zeer te betreuren dat met de initiatiefwet het beginsel belang-betaling-zeggenschap in het functionele bestuur van de waterschappen naar de achtergrond wordt gedrongen.

In een poging om het stelsel van de geborgde zetels intact te laten, stelde hij voor om binnen de categorieën landbouw, natuur en bedrijven aparte verkiezingen te gaan houden om kandidaten voor genoemde zetels te kiezen. De Groot noemde het idee van Atsma een interessant voorstel, maar suggereerde dat het CDA daar zelf het voortouw in neemt, een initiatief dat door de CDA-fractie in de Tweede Kamer dan zou moeten worden opgepakt.

Tegen het afschaffen van de verplichte geborgde zetel in het dagelijks bestuur had Atsma geen bezwaar. En dat gold voor de meeste fracties in de Senaat. Minister Harbers, die nog eens onderstreepte dat het kabinet neutraal is over de initiatiefwet, hield de Senaat voor dat het te krappe tijdspad voor de tijdige inwerkingtreding van de initiatiefwet, niet hoeft te gelden voor de bepaling dat de verplichte geborgde zetel in het dagelijks bestuur wordt afgeschaft. “Dat kan aangezien de coalitiebesprekingen pas na de verkiezingen plaatshebben.”

Niet realistisch
Voor het overige deel van de initiatiefwet geldt dat deze pas praktijk wordt tijdens de waterschapverkiezingen in 2027. Het is niet realistisch, zo schetste Harbers, dat de wet, als de Eerste Kamer ermee instemt, tijdig het goedkeuringsprotocol doorloopt en voorzien is van alle benodigde handtekeningen, zodat deze ‘ruim voor 19 december’, de dag waarop de politieke groeperingen moeten zijn geregistreerd bij het centrale stembureau, in werking treedt. In het snelste scenario zou met allerlei noodgrepen de wet op 15 december van kracht kunnen zijn, aldus Harbers. Als die datum wordt gehaald, dan is het te kort dag voor de registratiedatum van 19 december, stelde de bewindsman.

De schets van de minister was voor Saskia Kluit (GroenLinks) reden om een motie in te dienen waarin wordt gepleit voor een gefaseerde inwerkingtreding van de initiatiefwet, zodat de verplichte geborgde zetel in het dagelijks bestuur bij de komende verkiezing in maart wordt afgeschaft. Diederik van Dijk (SGP) diende mede namens het CDA, de VVD en Fractie Nanninga een motie in, waarin wordt verzocht om middels een zogeheten novelle (voorstel tot inhoudelijke wijziging van het wetsvoorstel) het bedrijfsleven de geborgde zetels in het algemeen bestuur te laten behouden.

Vanmiddag stemt de Eerste Kamer over de moties en het initiatiefwetsvoorstel.

 

LEES OOK
H2O Actueel: Bedrijfsleven vreest einde waterschappen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In waterschap Delfland is een initiatief om het waterspoor in te voeren dit voorjaar doodgebloed toen het college - dat er duidelijk geen zin in heeft om het waterspoor in te voeren - met de constatering kwam dat er rond de 150.000 wateraansluitingen zijn die in de computersystemen niet corresponderen met een uniek adres voor de zuiveringsheffing. En dat is wel noodzakelijk door onze eigen regels: "gewoon de zuiveringsheffing innen via het betalingssysteem van de drinkwaterbedrijven is niet toegestaan. Ieder huishouden moet een aparte brief ontvangen, met daarop hoeveel drinkwater er is verbruikt en (dus) hoeveel zuiveringsheffing er moet worden betaald. 
Tja. Zo'n simpele maatregel en dan mag het wettelijk niet. Omdat de administraties van Delfland en Dunea niet goed corresponderen. Toich is er minimaal risico op "oneerlijk" want er zijn GEEN huishoudens die GEEN drinkwateraansluiting hebben. En ALS huishoudens ze zijn aangesloten op het drinkwater, DAN betalen ze daar ook voor. Het enige probleem is dat in oude flatgebouwen er vaak nog 1 watermeter is voor alle bewoners samen. Maar vanuit de doelstelling voor drinkwaterbesparing moeten die huishoudens toch al een eigen (slimme) meter krijgen. 
Dus dan denk je dat Dunea en Delfland de handen inéén slaan om de adminstratie op orde te krijgen. Maar nee, zooo belangrijk is het besparen van drinkwater (en dus minder rioolwater om te zuiveren) nou ook weer niet. 
Werken jullie wel samen met Drinkable Rivers Citizen Science?
Mooi initiatief om dit deze dringende oproep rechtstreeks aan onze oosterburen te doen. Absurd eigenlijk dat handhaver(s) met lege handen staan. Naast hogere kosten voor de DWB'en om PFAS te verwijderen, wordt de reststroom van de zuivering hierdoor ook lastiger en duurder verwerk-/loosbaar. Uiteindelijk is het helaas de gebonden drinkwaterklant die de rekening betaalt. RIWA-RIjn: succes met dit zo belangrijke lobbyprogramma!
Te gek voor woorden dat het drinkwater WMD niet goed is. Ik heb een zeldzame auto-immuunziekte en ben heel erg afhankelijk van goed en zeer schoon drinkwater. Als dit niet goed is kan ik nog sneller erg ziek worden en dat is lijkt mij niet de bedoeling. Mijn lichaam kan zelf niet zuiveren door mijn ziekte, ben dus echt afhankelijk van zuiveringsinstallatie van WMD. Dat moet gewoon goed zijn !
Daar betalen wij ook voor.
Interessant. Als ik naar het dashboard reageert het alleen niet als ik een gemeente selecteer.