0
0
0
s2smodern

Amsterdam en Rotterdam zijn op de respectievelijk 11e en 25e plaats van de Arcadis Sustainable Cities Mobility Index 2017 terug te vinden. Hong Kong voert de ranglijst aan, gevolgd door Zürich en Parijs.

Arcadis, ontwerp- en consultancyorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving, onderzocht wereldwijd honderd steden op duurzame mobiliteit en stelde een top 100 samen. Het onderzoek stoelt op drie pijlers: People, Profit en Planet en meet de sociale, economische en milieu effecten van de vervoerssystemen in de steden.

Amsterdam dankt haar elfde plek vooral aan haar goede score, vijfde, op de milieumeetlat. Op de economische factoren (20e) en sociale effecten (25e) doet de hoofdstad iets minder goed. Van de komst van de Noord-Zuidlijn en de Zuid-As wordt een gunstig effect op de mobiliteit in Amsterdam verwacht en dat geldt ook voor de verbeteringen in de verbindingen met Schiphol, Amsterdam en Almere.

Rotterdam (25e) staat 14e op de People index, 26e op Profit index en 37e op de Planet index. De haven is deels verantwoordelijk voor Rotterdams mindere score op milieuvlak, omdat de vele schepen zowel water als lucht vervuilen. De inzet van de Waste Sharks om het water schoon te houden, zien de opstellers van het rapport als een signaal dat Rotterdam zich actief inzet om de waterkwaliteit te verbeteren en de milieugevolgen van de haven te beperken.

De duurzaamste mobiliteit is dus volgens Arcadis in Hong Kong te vinden. Deze stad scoort goed dankzij het innovatieve metronetwerk, dat zorgt voor economische kansen en een zeer goede bereikbaarheid.

De top 10:
1. Hong Kong
2. Zürich
3. Parijs
4. Seoul
5. Praag
6. Wenen
7. Londen
8. Singapore
9. Stockholm
10. Frankfurt

Het volledige rapport is hier te vinden

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.