secundair logo knw 1

Een Mexicaanse delegatie brengt een bezoek aan het paviljoen I foto: NWP

De vakbeurs Aquatech in Amsterdam die vandaag is begonnen, heeft een Nederlands paviljoen met 27 standhouders: van ngo’s tot grotere bedrijven. Acht bedrijven tonen recente innovaties in het speciale Holland Innovation Park. “Het is echt ‘top of the bill’.”

Het Nederlands Paviljoen valt door de omvang en de kleur oranje niet te missen op de beursvloer van Amsterdam RAI. Het is een initiatief van Netherlands Water Partnership (NWP), Water Alliance en ENVAQUA en wordt mede mogelijk gemaakt door het programma Partners voor Water. “Wij zijn ervan overtuigd dat we op deze manier de Nederlandse watersector goed kunnen vertegenwoordigen”, zegt Mirjam van Buchem, project manager events bij NWP.

Mirjam van Buchem Projectmanager 180 vk Mirjam van BuchemEr komen veel bezoekers, merkt Van Buchem op. “Van het paviljoen gaat altijd aantrekkingskracht uit, omdat mensen willen weten wat Nederland te bieden heeft op het gebied van watertechnologie. Ook nodigen we buitenlandse delegaties uit. Zo waren vanochtend Mexicanen op bezoek en komt er later nog een groep uit Maryland.”

Het is na 2019 voor de tweede keer dat het huidige ontwerp van het Nederlands Paviljoen wordt gebruikt voor Aquatech. De bedoeling is om dit ook te gebruiken bij buitenlandse beurzen maar daar kwam het nog niet van door de coronacrisis, vertelt Van Buchem. “We hebben de laatste tijd erg veel online gedaan en zijn nu blij om weer op een beurs te staan.”

Diversiteit van standhouders
In het paviljoen hebben 27 bedrijven en organisaties een stand. Van Buchem: “Het is een mooie diversiteit van exposanten: van ngo’s tot grotere partijen. Er zijn veel loyale deelnemers die ook naar beurzen in het buitenland meegaan.”

Acht bedrijven zijn ondergebracht in het aparte onderdeel Holland Innovation Park. “Hier tonen door Water Alliance geselecteerde bedrijven innovaties die korter dan vijf jaar zijn. Het is echt ‘top of the bill’. De innovaties hebben al diverse prijzen gewonnen, ook in het buitenland.”

Deelnemers vonden het dit jaar wel spannend een commitment aan te gaan, zegt Van Buchem. “Ze vroegen zich af wat er nu zou kunnen en moesten al in juli beslissen. Sommige deelnemers hebben een kleinere stand dan anders. Het is alvast goed er te zijn om weer mensen te ontmoeten, nieuwe leads te krijgen en geïnspireerd door anderen te raken. Dat is het belangrijkste.”

Nieuwe leads
Vooral het krijgen van nieuwe leads is volgens Van Buchem een voordeel van de beursdeelname. In coronatijd was dat moeilijk. "Wij hebben van alles geprobeerd, zoals online beurzen. Iedereen zegt dat zij het met bestaande klanten wel online redden maar dat voor nieuwe contacten alle zintuigen nodig zijn. Dat kan alleen op een beurs als Aquatech. De deelnemende bedrijven en organisaties hebben dit jaar extra hun best gedaan. Er zijn nog meer demonstraties dan voorheen.”

De belangstelling op de eerste dag valt Van Buchem niet tegen. Ze ziet meteen volle gangen. “Dat is wat we wilden. Wij zijn bijvoorbeeld een beetje verbaasd dat Mexicanen de moeite nemen om hiernaar toe te komen.” Het is wel meer een Europees evenement dan gebruikelijk, vervolgt Van Buchem. “Gewoonlijk zijn er veel Amerikanen en Chinezen en nu niet.”

Techniek zien
Het Friese bedrijf Acquaint heeft een stand in het Holland Innovation Park. “Wij presenteren onze intelligente oplossing voor de restlevensduur van leidingen door middel van Aquarius en de Pipe Scanner”, vertelt chief technology officer Frank van der Hulst. “Hiermee kan de technische leeftijd van pijpen worden vastgesteld en daarnaast veel onnodige vervanging worden voorkomen. Drinkwaterbedrijven en waterschappen kunnen het gemakkelijk toepassen.”

Het is voor Acquaint belangrijk dat internationale klanten deze oplossing nu met eigen ogen kunnen zien. “Het was voor ons in coronatijd lastiger om met klanten in het buitenland in contact te komen en ik denk dat elk bedrijf dat wel heeft meegemaakt. Online kunnen leidingeigenaren niet goed een mening vormen over hoe zo’n techniek werkt. Dat is hier wel mogelijk.”

Verder is het volgens Van der Hulst interessant om weer met Nederlandse klanten in contact te komen. “De beurs is daarvoor nu een van de eerste fysieke mogelijkheden. Iedereen komt toch even langs.” Van der Hulst vindt het rustiger dan voorheen maar hij maakt zich daarover niet druk. “We zien de komende dagen wel wie er allemaal komen. Onze stand trekt genoeg bekijks.”

Duurzaam ontwerp
Van Buchem vertelt dat duurzaamheid een belangrijk aspect is bij het ontwerp van het Nederlands Paviljoen. “Wij streefden ernaar dat alle materialen kunnen worden hergebruikt, al zijn er nog verbeterpunten. De grote banner die een waterlandschap weergeeft, is bijvoorbeeld gemaakt van recyclebare petflessen.”

In het paviljoen zijn er dagelijks presentaties, zoals pitches van de bedrijven op Holland Innovation Park. Voor de Hollandse sfeer is er morgen een lunch met kroketten. En vrijdag 5 november – de slotdag van Aquatech – wordt een speciale Nederlandse dag gehouden, met presentaties in de Innovation Hub.

Zeilster Marit Bouwmeester is donderdag aanwezig voor een Q&A. Zij won achtereenvolgens zilver, goud en brons op drie Olympische Spelen. Van Buchem: “Wij zijn benieuwd wat we van haar sportmentaliteit kunnen leren. Marit gaat voor goud en dat willen we ook wel op de beurs.”


STANDHOUDERS NEDERLANDS PAVILJOEN

D2D Water Solutions B.V. / RWB Water / 
NIQO systems / CirTec / Titan Salt / 
ESEP Milieutechniek / WaterCampus / 
Van Essen Instruments BV / Landustrie / 
MTD / Bosman Watermanagement / 
City of Rotterdam / Van Remmen / 
Lenntech / Villagepump / Hal24K / 
NLinBusiness / Join the Pipe / NWP

In Holland Innovation Park:
Acquaint + Wafilin / DeSaH / 
Ferr-Tech / Van Remmen UV Techniek /
Rolapac / Hydraloop / 
EMI Twente / Uvox

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.