0
0
0
s2sdefault

In Nederland is er tussen 2012 en 2015 bijna 7 duizend hectare aan nat natuurlijk terrein bijgekomen, blijkt uit onderzoek van het CBS. Steeds meer boerenland wordt vrijgegeven voor hoge grondwaterstanden. Ook nam de oppervlakte van binnenwater met ruim 3,5 duizend hectare toe.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek brengt om de paar jaar het functionele bodemgebruik in Nederland in kaart. Uit de nieuwe cijfers die gaan tot en met 2015, blijkt dat 68 procent van de totale oppervlakte van ruim 4,15 miljoen hectare wordt gebruikt als groene ruimte. Het gaat voor het merendeel om agrarisch terrein (54 procent van het totaal) en verder nog om bos, open natuurlijk terrein en recreatieterrein. Daarnaast bestaat ons land voor 19 procent uit water en voor 13 procent uit bebouwing.

Bodemgebruik

In de periode 2012-2015 heeft 45 duizend hectare een andere bestemming gekregen. Er ging veel land- en tuinbouwgrond verloren: 15 duizend hectare. Tevens kromp het bosareaal met bijna 5 duizend hectare. Daarentegen nam het open natuurlijk terrein met bijna 11 duizend hectare toe. Bijna 7 duizend hectare daarvan is nat en 4 duizend hectare droog. Ook kwamen er ruim 3,5 duizend hectare aan binnenwater en 4,7 duizend hectare aan bebouwd gebied bij.

De stijging is het sterkst bij open nat natuurlijk terrein: de oppervlakte groeide met 12 procent. Er wordt steeds meer boerenland vrijgegeven voor hoge grondwaterstanden, constateert het CBS. Het doel is het bergen van water en het creëren van lokale wetlands. Hierdoor ontstaan plasdrasterreinen, die worden gekwalificeerd als open nat natuurlijk terrein.

Het statistiekbureau noemt als voorbeeld de Peizer- en Eeldermaden in de Drentse gemeente Noordenveld. In deze polder is ruim 800 hectare voormalig agrarisch terrein onder water gezet en teruggegeven aan de natuur. Op Schiermonnikoog is juist een andere ontwikkeling te zien. Veel open natte natuur (ruim 300 hectare) is op dit eiland verzand en open droog natuurlijk terrein geworden.

 

MEER INFORMATIE
CBS over onderzoek bodemgebruik 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!
Proficiat Hein, en ik wens je veel succes op dit essentiële beleidsterrein.
Super interessant en heel mooi als waterbedrijven green-based GAC (duurzaam kool) kunnen inzetten bij de zuiverring. Het spoelen van koolfilters moet ook wel mee worden genomen. Een heel lastig onderdeel dat vaak wordt vergeten.
► O.J.I. Kramer, C. van Schaik, P.D.R. Dacomba-Torres, P.J. de Moel, E.S. Boek, E.T. Baars, J.T. Padding, J.P. van der Hoek, 2021, Fluidisation characteristics of granular activated carbon in drinking water treatment applications, Advanced Powder Technology Journal. 32, Issue 9, (2021) pp. Pages 3174-3188. doi: 10.1016/j.apt.2021.06.017.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.