secundair logo knw 1

De Duitse minister Olaf Lies (links) en de Groningse gedeputeerde Henk Staghouwer bij de ondertekening van de gezamenlijke afspraken over de Eems-Dollard. Foto Provincie Groningen

Duitsland en Nederland zijn het eens geworden over de aanpak van het teveel aan slib in de Eems-Dollard. In een gezamenlijk ‘streefbeeld’ hebben ze de uitgangspunten voor een ecologische strategie voor het zogeheten sedimentmanagement vastgelegd.

Eind vorige week ondertekenden de Groningse gedeputeerde Henk Staghouwer en Umweltminister Olaf Lies van de deelstaat Niedersachsen het document. Ze spreken van een mijlpaal voor Eems-Dollard 2050, het programma voor de ecologische verbetering van het estuarium.

Staghouwer trad op namens alle partners van dit programma. Dat zijn behalve de provincie Groningen ook Rijkswaterstaat, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, lokale overheden, natuur- en milieuorganisaties en bedrijven uit de regio.

Zij werken al enige tijd aan de verbetering van de waterkwaliteit van de Eems-Dollard. Het water daar is erg troebel door te veel slib, met nadelige gevolgen voor de natuur. Daarom wordt het slib afgevangen en bijvoorbeeld gerijpt tot klei die geschikt is voor dijkversterking.

Anders georganiseerd
''Maar de Eems-Dollard is voor de helft Nederlands en voor de andere helft Duits. Het heeft daarom niet zo veel zin als Nederland alleen iets doet’’, verklaart woordvoerder Irma Haan van de provincie Groningen.

Het besef dat de problematiek gezamenlijk moest worden aangepakt was er al wel, stelt zij. ''Het kostte echter tijd om afspraken te maken, omdat het in Duitsland allemaal anders georganiseerd is.’’

In het streefbeeld zijn de uitgangspunten vastgelegd voor een toekomstige gemeenschappelijke strategie. Rijkswaterstaat Noord-Nederland en het Duitse instituut voor natuurontwikkeling NLWKN hebben hierbij het voortouw genomen.

Natuurlijke processen
Afgesproken is dat er grensoverschrijdend wordt gewerkt, en dat het dus moet gaan om de hele Eems-Dollard. Daarbij wordt gekeken naar de samenhang met de Eemsrivier, de Waddenzee en de binnendijkse gebieden. Ook de effecten van klimaatverandering en de stijging van de zeespiegel worden hierbij betrokken.

Verder wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van natuurlijke processen als eb en vloed. Het slib wordt zo mogelijk gebruikt voor andere toepassingen, zoals het ophogen van dijken en het verbeteren van landbouwgronden.

''Dit zijn de kaders, nu kunnen we een plan gaan maken’’, aldus Haan. Hoeveel geld beide landen bijdragen, kon zij gistermiddag niet zeggen. 

 

MEER INFORMATIE
Website Eems-Dollard 2050
Natuurherstel Polder Breebaart gestart
Onderzoek kwelderontwikkeling bij Delfzijl
Kabinet trekt extra geld uit voor grote waterprojecten

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom dure, complexe en onderhouds intensieve ondergrondse oplossingen stimuleren als je water ook bovengronds kunt opvangen?
Begin eerst maar met het Veluwe meer en de randmeren uit te diepen en baggeren....perfecte opslagbuffer voor overvloed aan water.
@SebastiaanDat is een goede vraag als we het over de waterkwaliteit van rivieren hebben, maar in dit project zijn vooral kleine watertjes gemeten. Dat komt niet uit het buitenland, dus daar zullen we echt zelf mee aan de slag moeten!
Bijzonder. Veel waterschappen spreken nog van ‘aan en afhaakproblematiek’ waarbij de zorg juist is voor afhakende bedrijven, lees verminderde heffingsopbrengsten.
Natuurlijk is het slim als bedrijven afhaken, met duurzamere zuivering, eventueel gevolgd tot eigen directe lozing in gebied, en vervolgens tot eigen waterhergebruik. Prima.
Maar aub geen dogma. We spreken nog steeds over stedelijk afvalwater, waarbij het bedrijfswater zeker af en toe een waardevolle bijdrage is in de gehele keten.
In @KNW, @skiw, @vemw @dbc verband nog maar eens over spreken.
Reintje Paijmans Kriens Waterschapsverkiezingen: apart of niet?
"Kennis van Waterbeheer" en "Provinciaal bestuur"  voor een groot deel van onze bevolking, is naar mijn ervaring heel gering. De situatie  is per provincie ook geheel anders. Of je nu in Zuid-Holland woont of in Drenthe: water aanvoer, afvoer  en tekort zijn niet met elkaar te vergelijken. De grenzen vallen niet samen. 
Ik heb als geograaf ook veel te maken gehad met wat dat voor problemen voor de bevolking, stadsbesturen en waterschappen veroorzaakte. Stadsbesturen hebben, zeker in de huidige tijd, andere, grotere problemen op hun agenda staan. Op welke manier moet, kan betere voorlichting opgelost worden? Ik heb lezingen gegeven, excursies georganiseerd, bestuursleden van de waterschappen daarbij uitgenodigd en wat ik ook erg belangrijk vind, aan het voortgezet onderwijs voorlichting, onderwijs gegeven. Bij excursies vroeg ik aan de ouders van de leerlingen of zij "mee wilden helpen" met vervoer, eten, geld ophalen voor de bijkomende kosten. Vaak meldden meer ouders zich aan dan eigenlijk nodig was, maar dat had voor de waterschappen in velerlei opzicht positieve gevolgen.
"Samenwerking", overleg met de landen waar de rivieren ontstaan en door stromen, afspreken hoeveel water ieder land wil, kan, mag gebruiken, afvoeren, dat zijn problemen, die nauwelijks bekend zijn bij de bevolking.
Ik hoop dat dit soort onderwerpen net zo belangrijk worden gevonden als problemen met  auto rijden, parkeren en boodschappen doen.
Ik wens Nederland veel succes.