Zeeland heeft als eerste provincie een compleet overzicht gepubliceerd van de verdeling van zoet en zout water in de ondergrond. Door een nieuwe meetmethode zijn de gegevens zeer nauwkeurig.

De informatie over de ondergrondse waterverdeling is belangrijk voor Zeeuwse boeren en tuinders. Zij kunnen bewuste keuzes maken over gewasselectie en wateropslag, omdat bekend is waar zoet water zich bevindt of waar dit het beste kan worden opgeslagen. Ook voor onder meer kustbeheer en natuurontwikkeling is het precieze beeld van de zoet- en zoutwaterverdeling waardevol.

In opdracht van de provincie Zeeland hebben de Nederlandse kennisinstituten Deltares en TNO en de Duitse geologische dienst BGR de informatie verzameld en omgezet in digitale kaarten. Dit gebeurde in het kader van het onderzoeksproject FRESHEM Zeeland. Het project heeft een kleine drie jaar geduurd en 1,44 miljoen euro gekost.

In 2014 en 2015 zijn de metingen voor het overzicht uitgevoerd. In plaats van de tot voor kort gebruikelijke methode met puntmetingen is een nieuwe techniek toegepast, waarmee vanuit de lucht het zoutprofiel is bepaald. Onder een helikopter hing een groot, langwerpig meetinstrument. Deze ‘sigaar’ stuurde vanaf ongeveer veertig meter hoogte radiogolven de bodem in. Er werd om de vier meter gemeten. In totaal zijn ongeveer 2,5 miljoen metingen verricht. 

Gedeputeerde Ben de Reu van de provincie spreekt van een heel mooie regionale investering. “De provincie Zeeland stimuleert verschillende initiatieven voor opslag van en een efficiëntere omgang met zoet water. Een eenmaal gemaakte kaart biedt voor jaren houvast.” Volgens dagelijks bestuurder Luc Mangnus van waterschap Scheldestromen wordt inzicht in de beschikbaarheid van zoet water in de toekomst steeds belangrijker. “We kunnen deze informatie ook nu al inzetten om op een duurzame wijze zoet water voor de gebruikers beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld voor het verlenen van vergunningen voor beregening of infiltratie.”

De meetgegevens zijn hier te vinden.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe gaat men deze drempelwaarden handhaven?
Louis Peperzak Leren van het rampjaar
Ik volgde de tv serie met interesse. Deze video is ook erg interessant en zeer leuk gemaakt! Hopelijk lukt het om dit verder uit te werken, in een boek of promotie. Graag met gedetailleerde kaarten.
Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!