secundair logo knw 1

Het bellenscherm bij overgang tussen het Noordzeekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal | Foto Rijkswaterstaat

Als de verzilting in het westen en de gevolgen van de droogte in het oosten verder toenemen, gaat het Managementteam Watertekorten (MTW) ingrijpen. Om de toenemende verzilting van het Amsterdam-Rijnkanaal tegen te gaan, worden twee maatregelen voorbereid. In de IJssel komt er voor de scheepvaart eenrichtingsverkeer als de vaargeul te smal wordt.

De incidentele en plaatselijke regen die deze dagen valt, biedt beperkt verlichting, stelt het MTW. Het managementteam verwacht dat vanaf volgende week de droogte en de effecten daarvan verder toenemen.

In het oosten, zuiden en Zeeland zijn de effecten het meest nijpend voor de scheepvaart, de landbouw en de natuur, aldus het MTW dat begin deze maand is ingesteld om landelijke en bovenregionale maatregelen te nemen als dat nodig is om water te verdelen. “De inmiddels ingezette maatregelen zijn talrijk, zoals het schutten op basis van vraag en aanbod bij sluis Eefde en het doorlaten van zoet water via stuw Hagestein tegen verzilting Lek en Hollandsche IJssel", aldus het MTW. 

Ook op andere locaties nemen waterschappen tal van maatregelen om de wateraanvoer op peil te houden. Maar de vraag is of de ingrepen toereikend zijn als de droogte aanhoudt.

Als de verzilting van het Amsterdam-Rijnkanaal doorzet, wordt het bellenscherm in het Noordzeekanaal ter hoogte van gemaal Zeeburg geactiveerd, laat het MTW weten. Dat scherm voorkomt dat zout water uit het Noordzeekanaal in het Amsterdam-Rijnkanaal stroomt. Ook zet het MTW de energiecentrale bij Diemen in om water van het Markermeer naar het Amsterdam-Rijnkanaal door te voeren.

In het oosten geeft de dalende waterstand in de IJssel hoofdbrekens. De vaargeul op de rivier wordt steeds smaller. Als de minst gepeilde diepte 1,45 meter bedraagt, zal Rijkswaterstaat mogelijk eenrichtingsverkeer instellen op de Boven-IJssel, meldt MTW.

Als het zover komt moet scheepvaart vanuit Duitsland richting Kampen en de Twentekanalen omvaren via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJsselmeer. De recreatievaart kan gebruik maken van de Randmeren.

 

LEES OOK
H2O Actueel: Neerslagtekort nadert niveau in 2018

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

wat een briljante toepassing: nu nog de vraag hoe specifiek die taal is of kan worden...
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de leiding van deze bedrijven niet zou begrijpen wat ze doen. Is het dan toch onkunde of wentelen ze de kosten gemakkelijk af op de overheid?
Breng het toezicht op alle lozende bedrijven terug onder het gezag van de waterdiensten als Rijkswaterstaat en de Waterschappen. Daar zit de expertise op dit gebied. We staan met de waterparagraaf voor een enorme opgave, en de uitdaging is beter op zijn plaats bij de waterdiensten.
@Fred SandersIk denk dat wetenschappers te veel willen onderzoeken om hun studenten lesstof te verschaffen en moet daarbij steeds denken aan de Eierlandse dam en prof. Marcel Stive. 25 jaar geleden wist hij al dat er vóór en áchter deze 850 meter lange strekdam begrijpelijke stromingsproblemen waren, die stromingsreacties zijn er nu nog. kustverdediging.nl 
@JacobsTja, wat zal ik zeggen, ik mis in Jos zijn verhaal over de de grote hoeveelheid Escherichia coli bacterie die in het grondwater zit, zelf al op meer dan 30 meter diepte, en ook mis ik de hoeveelheid ijzer en mangaan die in het grondwater zit, en dit alles kost veel om het eruit te halen, tot op heden wordt mijn grondwater afgekeurd en dat al tot 4 keer toe.
Dus, bezint eer gij begint, en complexe filter systemen zijn nu niet bepaald goedkoop in aanschaf maar vragen ook onderhoud. En laten we het een hebben over die andere stofjes, zoals medicijnen, ook deze dringen diep door in de grond, en deze zijn niet zo gemakkelijk eruit te halen, persoonlijk ben ik niet zo blij met een chemokeur van een ander... Mvg John